تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 11 ذو القعدة 1445 Saturday, 18 May , 2024
18

بهبود سیستم های تهویه در شهر زیرزمینی در ایام کرونا

  • کد خبر : 13907
  • ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه از بهبود سیستم تهویه در شهر زیرزمینی متروی تهران و حومه خبر داد و گفت: با تغيیر برنامه سیستم تهویه ایستگاه ها و قطارها تلاش کرده ایم جریان هوا را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه از بهبود سیستم تهویه در شهر زیرزمینی متروی تهران و حومه خبر داد و گفت: با تغيیر برنامه سیستم تهویه ایستگاه ها و قطارها تلاش کرده ایم جریان هوا را افزایش دهیم.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران وحومه فرنوش نوبخت با اشاره به اینکه تردد در شهر زیرزمینی (مترو) با شیوع ویروس کرونا با اما و اگرهایی رو برو شد افزود: ما در شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه از همان روزهای ابتدایی تلاش کردیم طبق پروتکل های بهداشتی و استفاده از تجربه سایر متروها در جهان بدون هیچ وقفه ای ایمن ترین خدمات را به مسافران ارائه دهیم.
وی تصریح کرد: به جهت اهمیت افزایش جریان هوا طبق دستور العمل های ستاد مبارزه با کرونا با تغییر برروی سیستم تهویه قطارها و ایستگاه ها سعی کردیم تا کیفیت مطلوب عنوان شده را محقق سازيم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه افزود: اميدواريم با اين كار نگراني در مورد احتمال انتقال كرونا در مترو كاهش يابد، اما از شهروندان و مسافرا مي خواهيم همچنان پروتكل هاي بهداشتي را رعايت كرده و از سفرهاي غير ضرور بخصوص در ساعات پيك خوداري كنند.
نوبخت با اشاره به اینکه قطارهای متروی تهران در دو نوع ACو DC در خطوط فعال هستند گفت: درهر واگن دو سیستم تهویه مجزا وجود دارد كه در قطارهاي DC براي افزایش جریان هوا دریچه های ورودی هواي سیستم های تهویه را در حالت دائم باز قرارداده ايم و تعدادي از پنجره ها را نيز باز كرده ايم اما در قطارهای AC به علت نداشتن پنجره از مجموعه ۱۴ سیستم تهویه، ۵ سیستم را از حالت تهويه خارج و در حالت دمنده تنظيم نموده ايم تا هوای تازه بيشتري به قطار دمیده شود و دريچه ورودي هوا نيز باز شده است. همچنین در ابتدا و انتهای هر واگن فن هاي خروجي هوا قرار دارد كه در شرايط اضطراري كاربرد دارند اما تمامي فن هاي خروجي هوا را روشن نموده ايم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه افزود: در قطارهای کرج نیز همانند سیستم های تهويه قطارهاي DCتعدادي از پنجره ها را باز کرده ایم و دریچه ورودي هوای سیستم های تهویه نيز در حالت دائم باز مي باشد.
نوبخت با تاکید بر اینکه با اقدامات فوق گردش هوا در داخل واگن ها بسيار بهتر شده است افزود: قبل از شیوع ویروس کرونا استفاده از هواكش هاي ايستگاه ها با توجه به نیاز و در زمان بندی مشخص انجام می شد همچنين وي تصریح کرد: در حال حاضر با افزایش زمان فعالیت هواکش ها و هواسازها و تغيير مستمر در برنامه فعال آنها در مترو سعی کرده ایم جریان هوا در مترو را افزایش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: از هواسازها و هواکش ها می توان به نحوه دلخواه استفاده و عمل مكش و دمش هوا را تنظیم و بر اساس نیاز ایستگاه ها تغییر دهیم.
مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه هر ایستگاه مترو دارای ۵ هواساز مي باشد. که دو هواکش بین مسیر (داخل تونل های منتهي به ایستگاه) تعبییه شده اند و دو هواساز در ابتدا و انتهای سكوها (محل تلاقي تونل و ایستگاه) و یک هواساز نیز عمل هوا دهي به ایستگاه را انجام مي دهد.گفت: برای هواکش های میان تونلی و دريچه هواسازها برنامه ای بر اساس ایجاد جریان هواي بیشتر در ایستگاه ایجاد کرده ایم تا سیستم های تهویه بر اساس کارکردی که نیاز است، تحت عنوان هواکش یا هواساز در مدار بهره برداری قرار گیرند.
وی افزود: در خطوط ۱ و ۲ متروی تهران که از خطوط قدیمی هستند سیستم های تهویه تکمیل هستند گفت: سیستم تهویه در خطوط جدید کاملا برگشت پذیر بوده و با یک صفحه دیجیتال به صورت خودکار و تنها با فشار یک دکمه، تغییر جهت یافته و کارکرد آن از هواساز به هواکش و برعکس تغییر می کند.
نوبخت گفت: تعمیرات دوره ای سیستم های تهویه به طور مرتب انجام می شود و در حال حاضر می توانیم این اطمینان را به شهروندان در خصوص عملکرد مناسب تهویه ایستگاه ها بدهيم تا نگرانی نداشته باشند.
وی گفت: یکی از مسائل بسیار مهم با توجه به جمعیت زیادی که روزانه در خطوط مترو تردد می‌کنند مساله حفظ سلامت و ایمنی مسافران است که مورد توجه جدی ما قرار دارد.
نوبخت خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و پرو تکل های ابلاغی از سوی ستاد مبارزه با کرونا بر مبنا افزایش جریان هوا سیستم های تهویه تمامی قطارها فعال هستند و میزان نرخ خرابی را به صفر رسانده ایم و با رصد روزانه ایی که انجام می شود در صورت خرابی، سریع در انتهای مسیر اقدام به اصلاح آن می کنیم.

لینک کوتاه : https://eghtesadkalan.ir/?p=13907

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.