تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 11 ذو القعدة 1445 Saturday, 18 May , 2024
3

متادون درمانی الگوی مناسب ترک اعتیاد نیست

  • کد خبر : 77484
  • ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
متادون درمانی الگوی مناسب ترک اعتیاد نیست
اقتصاد کلان : مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران گفت: وقتی حرف از ترک اعتیاد می زنیم، کمتر به موضوع مهم صیانت از مددجو پس از ترک می پردازیم، در حالیکه آنچه مهم است عدم بازگشت فرد پاک به دنیای مصرف و اعتیاد است. به همین دلیل است که در مبحث ترک اعتیاد الگویی ۹ مرحله ای طراحی کرده ایم که تک بعدی نیست و تمامی جوانب مورد نیاز یک مددجو از ابتدای شروع ترک تا جامعه پذیری را در بر می گیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، احمد احمدی صدر در گفت و گو با “شهر”، با تاکید بر اینکه امروز باید روش ترک اعتیاد مبتنی بر علم مددکاری و حمایت از مددجویان برنامه ریزی شود، تصریح کرد: برنامه های تربیتی، آموزشی و درمانی از جمله سم زدایی، هویت بخشی، سلامت جسمانی و معنویت افزایی، توجه به مسائل روحی، روانی و انگیزشی در ذیل الگوی ۹ گام مداخله ای تعریف شده اما آنچه در این بین مهم است، موضوع حمایت پس از خروج از مددجویی است که گاه خانواده پذیرای وی نیست و نبود همین حمایت ها تمام تلاش ها و زحمات مددکاران و شخص مددجو را از بین می برد.

🔻وی با اشاره به اینکه سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی با هدف حمایت از مددجویان پاک و اجرای مرحله آخر الگوی ۹ گام مداخله ای مراکز جامعه پذیری برای زندگی موقت این افراد در نظر گرفته است، بیان کرد: در این مراکز جامعه پذیری که مددجویان در آن زندگی می کنند، فرصتی چند ماهه فراهم می شود تا فرد پاک با خانواده و مردم ارتباط برقرار کند.

🔻احمدی صدر ادامه داد: در ابتدای آغاز به کار دور جدید مدیریت شهری شاهد بودیم که یکی از مشکلات موضوع ترک اعتیاد مددجویان، بهره گیری مراکز ماده ۱۶ از مدل سنتی مصرف متادون بود. روشی که به عنوان مدل جایگزین مصرف با هدف ترک اجرا می شد در حالیکه فرد پس از به اصطلاح طی مراحل ترک، پاک نشده بود و فقط تغییر الگوی مصرف از ماده مخدر قبلی به متادون داده بود و همچنان در شرایط مصرف قرار داشت.

🔻احمدی صدر با بیان اینکه مدل های موفقی داریم که می توانند جایگزین خوبی برای روش ترک با متادون شوند، افزود: امروز به طور خیلی جدی دنبال اجرای این روش ها هستیم، اما آنچه مهم است آن است که معتادان متجاهر به سمت بهبودی بروند نه اینکه با ترک یک ماده به سمت مصرف ماده دیگر بروند.

🔻مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی با اشاره به نقش مهم مددکاری، همراهی، همدلی و توجه به مشکلات معتادان در مسیر ترک اعتیاد مددجویان گفت: رشد ۸۰۰درصدی زیر ساخت های کلانشهر تهران در حوزه کاهش آسیب اجتماعی در یک سال و نیم گذشته نسبت به ۲۰سال قبل از سال ۱۴۰۰، نشان دهنده این مهم است که شهرداری تهران در این خصوص عزم راسخی دارد.

لینک کوتاه : https://eghtesadkalan.ir/?p=77484

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.