تاریخ : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 1 ذو القعدة 1445 Wednesday, 8 May , 2024
1

پیگیری سیاست‌گذاری واحد رسانه‌ای از طریق کارگروه اطلاع‌رسانی مدیریت بحران تهران

  • کد خبر : 76195
  • ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵
پیگیری سیاست‌گذاری واحد رسانه‌ای از طریق کارگروه اطلاع‌رسانی مدیریت بحران تهران
اقتصاد کلان : جلسه مشترک مدیران سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با مدیران شبکه پنج سیما با هدف افزایش هماهنگی‌، تعامل بیشتر و بررسی جایگاه ، نقش و اهمیت اطلاع‌رسانی در مدیریت بحران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در نشست مشترک مدیران سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با مدیران شبکه پنج سیما که با حضور علی نصیری رئیس سازمان، محمد باقر اعلمی مدیر شبکه پنج سیما و دیگر معاونان و مدیران سازمان و شبکه برگزار شد، علاوه بر معرفی اقدامات و فعالیت‌های سازمان و آشنایی با ماموریت‌ها، پروژه‌ها و ساختار مدیریت بحران در پایتخت، سامانه‌های مورد استفاده در مرکز عملیات اضطراری پایتخت و نحوه فعالیت آنها نیز تشریح شد.

بنابراین گزارش، علی نصیری در این جلسه با اشاره به این که مشکل اصلی مدیریت بحران، عدم هماهنگی دستگاه‌های مختلف است بر لزوم توجه به این نکته تاکید کرد و با اشاره به این که برای مقابله با بحران باید با برنامه‌ریزی‌های لازم حول مراحل چرخه مدیریت بحران شامل پیشگیری و کاهش خطر، آمادگی، پاسخ و بازتوانی اقدام شود، به بررسی وضعیت گسل‌های تهران، سامانه‌های مورد استفاده در مرکز فرماندهی و اقدامات انجام گرفته برای افزایش هماهنگی بین سازمان‌‎های امدادی پرداخت.

وی در ادامه گزارشی از وضعیت مخاطرات عمده شهر تهران شامل زلزله، سیل، طوفان، آتش‌سوزی، فروریزش زمین و ساختمان و مخاطرات ناشی از تغییرات آب هوایی ارائه داد و به تشریح این حوادث و میزان خطرپذیری پایتخت در مقابل آنها پرداخت.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین ضمن معرفی بخش‌های مختلف سازمان ، توضیحاتی در خصوص قوانین موجود، کارگروه‌های تخصصی ۱۵ گانه، نقش و جایگاه این کارگروه‌ها در ستاد مدیریت بحران شهر تهران، شرح وظایف آنها و دستورالعمل‌های تصویب شده ارائه داد.

نصیری در ادامه به تشریح اقدامات انجام گرفته در قالب پویش جهادی واکسیناسیون در تهران، تشکیل قرارگاه ایمنی کالبدی شهر تهران و فعالیت‌های حوزه ایمنی، ارتقای سامانه هشدار سریع زلزله، تهیه برنامه پیش‌نشانگری، پهنه‌بندی خطر سیلاب و پیش‌بینی‌کمیت‌های جوی پرداخت.

مروری بر وضعیت پایگاه‌های مدیریت بحران، ارائه گزارش از پروژه قطب‌های آمادی، امدادی و فرماندهی عملیات بحران کلانشهر تهران، تمرین مشترک امداد هوایی کلانشهر تهران ، تامین تجهیزات پایگاه‌ها، فرهنگ‌سازی مدیریت بحران و اقدامات انجام گرفته در بخش پدافند غیرعامل، بازنگری و بروزرسانی طرح تخلیه اضطراری و اقدامات انجام گرفته در خصوص فعالیت گروه‌های دوام موضوعات دیگری بود که در این نشست درباره آنها توضیحاتی ارائه شد.

وی در ادامه ضمن تشریح ساختار ستاد مدیریت بحران شهر تهران و کارگروه‌های آن به نقش شبکه پنج در کارگروه اطلاع‌رسانی اشاره کرد و یادآور شد: سیاستگذاری واحد رسانه‌ای از طریق کارگروه اطلاع‌رسانی به ریاست شبکه پنج سیما انجام می‌شود.

همچنین در ادامه تدوین و ابلاغ برنامه ایمنی کالبدی شهر تهران در قالب ۱۵۸ اقدام و ۲۵ خط تلاش و فعالیت‌های انجام گرفته در بخش‌های ابنیه و بزرگراهی، شریان‌های حیاتی، بافت فرسوده و ناپایدار، گودها و مدیربت گودهای رها شده، تفاهم‌نامه ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه با هدف ارزیابی ۱۶ هزار ساختمان توضیح داده و اعلام شد که تاکنون در قالب اجرای این طرح ۳۰۰۰ ساختمان مورد بازدید قرار گرفته و ۱۰۴۶ ساختمان نیز ارزیابی شده است.

محمد باقر اعلمی مدیر شبکه پنج سیما نیز در ادامه این جلسه ضمن معرفی مدیران بخش‌های مختلف شبکه با بیان این نکته که در مواجهه با بحران بزرگ نیارمند آموزش هستیم، به تشریح ابعاد مختلف اقدامات آموزشی هم در بین مدیران و کارکنان شبکه و هم در اطلاع‌رسانی به شهروندان پرداخت و گفت: باید برای قبل بحران برنامه‌ریزی کرد و برای افزایش توانمندی در این بخش باید مانورهای رسانه‌های برگزار و کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت بحران نیز فعال شود.

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های مختلف این شبکه و ظرفیت‌های آنها برای پوشش رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی به شهروندان و در نهایت گسترش آموزش‌های مردمی با هدف توانمندسازی شهروندان پرداخت و از آمادگی خود و مجموعه شبکه پنج سیما برای تولید برنامه‌های متنوع در زمینه آموزش مدیریت بحران به مردم‌ خبر داد.

بررسی ظرفیت دانشگاه صدا و سیما و همچنین استودیوی شهر آماده موضوعات دیگری بود که وی به آنها اشاره کرد.

در ادامه این نشست معاونان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران هر یک به ارائه گزارشی از اقدامات انجام گرفته در حوزه تخصصی خود پرداختند.

اسماعیل سلی

می معاون پیشگیری و کاهش خطر با اشاره به توسعه شبکه شتابنگاری و لرزه نگاری و ضمن توضیح ابعاد اجرای این سامانه گفت : ما نهمین کشور جهانیم که به این تکنولوژی رسیده‌ایم.

صمیم مرادی روزبهانی معاون آمادگی و عملیات به بررسی موضوعات مربوط به آمادگی پرداخت و توضیحاتی در خصوص برگزاری مانورها و تمرینات تخصصی،تمرین عملیات سیل،تمرین امداد هوایی، مانور اسکان اضطراری با ۵۵ کارکرد، موضوعات مربوط به سازماندهی و برنامه‌ریزی و استان‌های معین، نهایی‌سازی و تصویب دستورالعمل استان‌های معین، تهیه طرح مکان‌یابی پروژه قطب‌های پنج‌گانه آمادی و امدادی، طرح اسکان اضطراری با هدف شناسایی ظرفیت‌ها، نصب مخازن آب اضطراری شهر تهران، راه‌اندازی شبکه ارتباطات پایدار، نوسازی ناوگان و ارزیابی ظرفیت، مدیریت خطر تجمعات انبوه و تیم‌های واکنش اضطراری بین‌المللی ارائه داد.

در ادامه شاهین مظفری معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان با اشاره به اهمیت آموزش و آمادگی شهروندان در لحظات اولیه وقوع بحران و آموزش‌های انجام گرفته در این زمینه به تشریح اقدامات انجام گرفته در قالب اجرای پویش آموزش همگانی شهر آماده، احیای گروه‌های دوام، گردهمایی‌ها، انواع گروه‌ها دوام و ظرفیت آنها برای مقابله با بحران در سطح شهر تهران پرداخت.

مدارس ایمن و آماده، فرهنگ‌سازی بحران، سازماندهی سمن‌ها، راه‌اندازی ۲۰ هیئت اندیشه‌ورز، بازتوانی پس از بحران و توسعه نظام شایسته‌گزینی موضوعات دیگری بود که در ادامه این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

علی مهرگان مدیر گروه کودک و خانواده شبکه پنج نیز ضمن ارائه گزارشی از همکاری‌های مشترک سازمان مدیریت بحران و شبکه پنج برای اطلاع‌رسانی به مردم از نحوه تولید برنامه شهر آماده، پخش انیمیشن‌های سازمان مدیریت بحران، راه‌اندازی استودیوی شهر آماده و پخش گزارش مدیریت بحران در برنامه سلام تهران، در شهر و برنامه به خانه بر می‌گردیم گزارش داد.

لینک کوتاه : https://eghtesadkalan.ir/?p=76195

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.