تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 10 ذو القعدة 1445 Friday, 17 May , 2024
0

به دنبال ارتقاي جايگاه برجسته خود در صنعت فولاد آلياژي هستيم

  • کد خبر : 77002
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
به دنبال ارتقاي جايگاه برجسته خود در صنعت فولاد آلياژي هستيم
اقتصاد کلان : فولادهای آلياژی به دليل اينکه از ترکيبات خاص فيزيکی و شيميايی برخوردارند، می‌توانند بسته به ميزان تغيير عناصر آلياژی در شرايط و صنايع مختلف مورد استفاده قرار بگيرند.

فولادهای آلياژی به دليل اينکه از ترکيبات خاص فيزيکی و شيميايی برخوردارند، می‌توانند بسته به ميزان تغيير عناصر آلياژی در شرايط و صنايع مختلف مورد استفاده قرار بگيرند. با پيشرفت و توسعه‌‌هايی که در صنعت فولاد کشور طي ساليان اخير حاصل شده، ايران در ميان ۱۰ توليدکننده برتر فولاد جهان قرار گرفته است. با اين وجود، متاسفانه سرمايه‌گذاری‌های کافی جهت توليد محصولات آلياژي انجام نشده است و معدود شرکت‌هايی مانند شرکت فولاد آلياژی ايران علی‌رغم مشکلات موجود، به اين حوزه مهم و استراتژيک ورود کرده‌اند. شرکت فولاد آلياژی ايران به عنوان بزرگ‌ترين توليدکننده فولاد آلياژی در ايران و خاورميانه، با تمرکز بر نوآوری و کيفيت منحصربه‌فرد، هدف‌گذاری تبديل شدن به اولويت اول انتخاب مشتريان در زمينه فولادهای آلياژی و مخصوص را برای خود در نظر گرفته است. اين شرکت بر اساس تعهد به مشتری، توسعه پايدار و مسئوليت اجتماعی عمل می‌کند و با ارائه راهکارهای نوآورانه و منحصربه‌فرد، در تلاش است تا جايگاه برجسته خود در صنعت فولاد آلياژی را ارتقا دهد. به جرات می‌توان گفت شرکت فولاد آلياژی ايران با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و روندروبه‌‎رشدی که در توليد محصولات خاص و جديد در پی گرفته است، کشور را از واردات هرگونه فولادهای آلياژی در آينده نزديک بی‌نياز خواهد ساخت. در همين راستا، خبرنگار پايگاه خبري و تحليلی «فلزات آنلاين» گفت‌وگويی با محمد کمال‌زاده، مديرعامل شرکت فولاد آلياژی ايران تدارک ديده است که متن کامل آن را در ادامه خواهيد خواند:

رکوردشکنی‌های پی در پی شرکت فولاد آلياژی ايران طي دو ماه ابتدايی سال جاری چگونه محقق شده است؟

بی شک موفقیت‌های ارزشمند شرکت فولاد آلیاژی ایران، مرهون عزم راسخ، مشارکت جمعی و کار تیمی، بهره‌گیری از تخصص، تجربه و مهارت و فعالیت‌های متعهدانه سرمایه عظیم انسانی است که با انگیزه و اشتیاق، برنامه‌ها و اهداف سازمانی را درک و تلاش و مساعی خود را در جهت تحقق آن، متمرکز و هم‌راستا کرده‌اند. به علاوه با توجه به حساسیت‌های سال ۱۴۰۲ ناشی از محدودیت مصرف انرژی، ضرورت راه‌اندازی پروژه توسعه یزد یک (فولادسازی ۲) و روند ارتقای اهداف راهبردی شرکت، عملکرد سه ماهه ابتدایی مجموعه از اهمیت ویژه‌ای جهت تضمین تحقق برنامه تولید و فروش سالانه برخوردار بوده است. بنابراین، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، زیرساخت‌های تجهیزاتی و سایر منابع مورد نیاز جهت احصاء حداکثر بهره‌وری، آماده‌سازی شد و با هدایت و کنترل مستمر و هوشمندانه تیم مدیریتی و سرپرستی در واحدهای تولید، فروش، پشتیبانی و سایر واحدهای فنی و ستادی، برنامه‌های اجرایی انجام پذیرفت. شرکت فولاد آلیاژی ایران طی سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، موفق به ثبت هشت رکورد شامل رکورد روزانه تولید مذاب در روز چهارشنبه ۲۳ فروردین ماه، رکورد ماهیانه تولید مذاب در فروردین ماه، رکورد روزانه تولید مذاب و رکورد روزانه دفعات ذوب در روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه، رکورد ماهیانه تولید مذاب در اردیبهشت ماه، رکورد روزانه فروش و حمل محصول در خرداد ماه، رکورد ماهیانه فروش و حمل محصول در خرداد ماه و رکورد روزانه بسته‌بندی محصولات در روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد ماه شده است. به عبارتی متوسط هر ۱۰ روز، یک رکورد جدید در شرکت فولاد آلیاژی ایران محقق شده است.

در خصوص روشن شدن تالار انرژی سبز (تجديدپذيرها) در بورس انرژی با نام شرکت فولاد آلياژی ايران و درج اولين خريد توسط اين شرکت توضيحاتی ارائه بفرماييد.

شرکت فولاد آلیاژی ایران به عنوان اولین شرکت فولادی در ایران، استاندارد ایزو ۵۰۰۰۱ مدیریت سیستم‌های انرژی را مستقر کرده است. این شرکت به عنوان منتخب ۶ دوره صنعت سبز و یک شرکت فولادی کم‌آبخواه، همواره در استراتژی خود رویکرد جانب‌دارانه به محیط زیست را   سرلوحه قرار داده و از هیچ کوششی در این مسیر دریغ نکرده است. یکی از راهکار‌های کاهش ناترازی برق، ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر است که می‌توانند به سرعت وارد مدار شوند و مشکل زیست‌محیطی و کمبود  منابع سوخت نیز ندارند. بدون شک گسترش فروش برق تجدیدپذیر   در  تالار سبز، باعث تشویق بخش خصوصی به احداث نیروگاه تجدیدپذیر و گسترش این صنعت می‌شود که بسیار مطلوب خواهد بود. اقدام نمادین آغاز عملکرد تالار سبز انرژی با نام فولاد آلیاژی ایران و اولین خرید بورسی انرژی سبز و تامین برق از تجدیدپذیرها با همین رویکرد  و نگاه، در راستای نمایش اهمیتی است که خانواده بزرگ فولاد آلیاژی ایران به موضوع انرژی، آب و محیط زیست قائل می‌شود. امید که تمام شرکت‌های فولادی و صنعتی بر ایفای نقش در این زمینه مهم و حیاتی ترغیب شوند. بدیهی است که حرکت به سمت تجدیدپذیرها و تولید فولاد سبز  مبتنی بر آموخته‌های دینی و فراتر از یک وظیفه ملی، یک موضوع جهان شمول است که همگان باید برای پاسداشت زمین و جلوگیری از تشدید گرمایش آن اهتمام ورزند.

شرکت  فولاد آلياژی ايران در مقام بزرگ‌ترين توليدکننده فولاد آلياژی در کشور با چه چالش‌های عمده‌ای مواجه است؟

با توجه به اینکه شرکت فولاد آلیاژی ایران، بزرگ‌ترین مجموعه تولیدکننده انواع فولاد آلیاژی و مخصوص در کشور است، با چالش‌هایی به شرح زیر مواجه بوده که رفع هر کدام از آن‌ها، کمک بسزایی در پیشبرد اهداف و استراتژی‌های این صنعت مادر خواهد کرد. مشکلات مربوط به قطعی گاز در واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی در فصول پاییز و زمستان و عدم اطمینان از پایداری تامین این ماده اولیه استراتژیک، مشکلات تامین برق در فصل تابستان و عدم اطمینان از تحقق برنامه تولید و پاسخگویی به موقع به مشتریان، محدودیت توسعه داخلی در جوار شرکت فولاد آلیاژی ایران علی‌رغم وجود زیرساخت‌ها به علت ممنوعیت مباحث محیط زیستی و توسعه صنعتی در دشت یزد – اردکان، تسهیل در اخذ مجوزهای محیط زیستی و تامین پیش‌نیازها (جواز تاسیس، دیماند برق و…) برای پیشرفت پروژه احداث خط وایر در محدوده شرکت، رفع مشکلات تمدید اجاره زمین طرح بزرگ یزد یک در زمینه پروژه لوله‌های بدون درز، زمان‌بر بودن تخصیص ارز مورد نیاز وLC  تجهیزات و ماشین‌آلات و پست برق و آبرسانی و اکسیژن از بانک مرکزی از محل تسهیلات صندوق و تحمیل هزینه‌های اضافی به شرکت به دلیل تخصیص یورو به‌جای یوان چین و درهم امارات.

هزینه نقل ‌و انتقال ارز تخصیصی و ریسک بالای آن، یکی دیگر از معضلات مجموعه محسوب می‌شود زیرا بانک مرکزی به‌جای واریز ارز به حساب فروشنده خارجی، ارز را در کشور چین و یا امارات تحویل می‌دهد که انتقال آن به حساب فروشنده، دارای ریسک بالایی است. همچنین با توجه به اهمیت فوق‌العاده ماده اولیه آهن اسفنجی برای شرکت فولاد آلیاژی ایران، از نظر قیمتی این چالش وجود دارد که اغلب تامین‌کنندگان آهن اسفنجی با اضافه کردن بندهایی خاص در قرارداد، عمدتا ضریب بالای ۵۰ درصد را نسبت به قیمت شمش فولاد خوزستان ارائه می‌کنند. در حوزه اقلامی که ساخت داخل دارند، بعضا محدودیت واردات اعمال می شود؛ مانند سیلیکومنگنز که ماهانه حدود ۵۰۰ تن مصرف دارد و شرکت‌های تولیدی از این اعمال محدودیت سوء استفاده کرده و قیمت‌های بالاتر از تامین خارجی را بر شرکت‌ها تحمیل می‌کنند. عدم سهولت در صدور مجوز ثبت سفارش خاصه برای ویرایش‌های احتمالی، طولانی بودن روند ترخیص کالا اعم از اداره استاندارد، گمرک، بانک و … به دلیل عدم ارتباطات سیستمی آن‌ها، تعدد و تغییرات مکرر بخشنامه‌های مرتبط با قوانین و مقررات صادرات کالا از سوی سازمان‌ها و نهادهایی چون گمرک جمهوری اسلامی ایران، وزارت صمت و…، نیاز به تایید و مجوز مستمر دفتر صنایع معدنی برای صادرات کالا مربوط به شرکت‌های تولیدی و صادرات‌محور، فقدان تسهیلات و مشوق‌های مالی و گمرکی مناسب برای شرکت‌های فعال در حوزه صادرات، فقدان راهکارهای مناسب برای تسهیل انتقال وجوه مشتریان صادراتی به داخل کشور، دخالت دولت در عرضه محصولات آلیاژی و تخصصی در بورس و فقدان تشکل فولادی- معدنی در استان در راستای هماهنگی بیشتر و ارتقای سطح با توجه به وجود صنایع معدنی و فولادی پایه در این استان، از دیگر چالش‌هایی است که ما با آن‌ها روبه‌رو هستیم.

با توجه به سهميه‌بندی برق صنايع در روزهای پيش رو، اين شرکت چه تمهيداتی برای مصرف بهينه برق مورد نياز خود انديشيده است؟

محدودیت برق در شرکت فولاد آلیاژی ایران به دنبال ناترازی برق در فصل گرما, عملا تنها این شرکت را با چالش مواجه نمی‌کند بلکه بیش از  ۱۶ صنعت مادر تخصصی از قبیل خودروسازی، ماشین‌سازی، نفت، گاز و پتروشیمی و…، با اعمال این محدودیت‌ها بر بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد آلیاژی در کشور و در نتیجه کاهش تولید، دچار چالش و محدودیت در تامین مواد اولیه می‌شوند که اثرات آن در چرخه تولید در این بخش‌ها نمایان شده و مسلما با ریل‌گذاری سال جدید به نام «مهار تورم، رشد تولید» توسط مقام معظم رهبری در تضاد است. شرکت فولاد آلیاژی ایران تمام تلاش خود را برای مدیریت این چالش و گذر از آن به‌کار گرفته است و با دیسپاچینگ ملی برق همکاری لازم را به عمل می‌آورد اما این انتظار را دارد که صنعت برق، یاری‌رسانی بهتری در این ناترازی‌ها داشته باشد. ما همچنین نسبت به امضای تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌های نیرو و صمت جهت احداث یک واحد نیروگاهی خود تامین اقدام کرده و مطالعات لازم در این زمینه را با همکاری مشاوران مجرب آغاز کرده‌ایم. چالش تامین سوخت و ارزیابی زیست‌محیطی، از جمله اصلی‌ترین مواردی به شمار می‌آید که  پیشرفت پروژه را کند کرده است و حل آن، نیاز به مساعدت و همراهی دیگر ارگان‌ها از جمله وزارت نفت و  سازمان محیط زیست را دارد. موضوع تامین مالی  احداث نیروگاه با توجه به هزینه‌بری بالای آن، نیاز به حمایت دارد که باید بستر تامین سرمایه در آن مهیا شود. در پایان باید تاکید کنیم که هم‌زمان، شرکت فولاد آلیاژی ایران برنامه‌های خود را کاهش انرژی مصرفی و افزایش بهره وری در این بخش دنبال می‌کند تا با کنترل انرژی مصرفی ، در مدیریت چالش کمبود انرژی دست بالا را داشته باشد.

اين شرکت چه چشم‌اندازی در سال «رشد توليد و مهار تورم» متصور شده است؟

شرکت فولاد آلیاژی ایران برای حفظ رضایت مشتریان و افزایش تعاملات با آن‌ها، برنامه‌های آموزشی و پشتیبانی فنی را در اختیار مشتریان قرار داده است. این برنامه‌ها شامل آموزش‌های تخصصی در زمینه انتخاب و کاربرد فولادهای آلیاژی و مخصوص، راهکارهای بهینه‌سازی فرایندهای مهندسی و مشاوره در زمینه طراحی و توسعه محصولات جدید است. شرکت ما همچنین باور دارد که توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی، بخش مهمی از موفقیت در بازار است. به همین دلیل، ما به بهبود کارایی انرژی و کاهش اثرات زیست محیطی در فرایندهای تولید خــود متعهد هستیم. همچنین، در زمینه حمایت از جوامع محلی و توسعه پایدار در شرکت و جامعه، فعالیت‌های گسترده‌ای انجام می‌دهیم. به طور خلاصه، شرکت فولاد آلیاژی ایران با تمرکز بر نوآوری و کیفیت منحصربه‌فرد، به دنبال تبدیل شدن به اولویت اول انتخاب مشتریان در زمینه فولادهای آلیاژی و مخصوص است. ما بر اساس تعهد به مشتری، توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی عمل می‌کنیم و با ارائه راهکارهای نوآورانه و منحصربه‌فرد، قصد داریم تا در صنعت فولاد آلیاژی جایگاه برجسته خود را ارتقا دهیم.

لینک کوتاه : https://eghtesadkalan.ir/?p=77002

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.