تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
4

پست و ارسال «سبز»

  • کد خبر : 39879
  • ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
اقتصاد کلان : محفاظت از محیط زیست و درک اهمیت محیط زیستی سالم و پایدار امروزه در جوامع بزرگ نظیر ایران به عنوان دغدغه اصلی مردم و سیاستگزاران مطرح است به طوری که به یک موضوع عمومی تبدیل شده و همه سازمان‌ها و موسسات تمهیداتی را به منظور مقابله با این معضل اساسی و اجتناب از مشکلات آینده در این خصوص اندیشیده‌اند.

به گزارش دفتر ارتباطات‌ و‌ امور‌ بین‌الملل‌ شرکت‌ ملی‌ پست؛ محمود لیائی طی یادداشتی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است؛ به بررسی نقش شبکه پست در تحقق هوای پاک پرداخته که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید‌.

حفاظت از محیط زیست و درک اهمیت محیط زیستی سالم و پایدار امروزه در جوامع بزرگ نظیر ایران به عنوان دغدغه اصلی مردم و سیاستگزاران مطرح است به طوری که به یک موضوع عمومی تبدیل شده و همه سازمان‌ها و موسسات تمهیداتی را به منظور مقابله با این معضل اساسی و اجتناب از مشکلات آینده در این خصوص اندیشیده‌اند.
تا پیش از دهه هشتاد در قرن بیستم، بیشتر به بعد اقتصادی توسعه تاکید می کردند که نتیجه آن توسعه نیافتگی، ناپایداری توسعه و تخریب محیط زیست خصوصا در کشورهای فقیر و در حال توسعه بود. به همین سبب، از این زمان به بعد توسعه پایدار “DEVELOPMENT SUSTAINABLE” و به بیانی دیگر توسعه اکولوژیک، توسعه سبز، توسعه دوستدار طبیعت و حافظ محیط، در میان اندیشمندان جایگاهی ویژه یافت. این نوع توسعه دارای ابعاد مختلف محیطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی است که در ارتباط با هم فرآیند توسعه را شکل می دهند.
هر کدام از این ابعاد در فرآیند توسعه مهم اند، اما بعد فرهنگی بسیار مهم تر و اساسی تر است و هدف آن بررسی رابطه میان فرهنگ، توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست است. از آنجا که عامل فرهنگی در قالب فرهنگ و جزئیات آن نقش ارزنده ای در توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست دارد، برای دستیابی به توسعه ای پایدار، لازم است یک تحول فرهنگی ایجاد شود.
یکی از پایه های اساسی در فرایند تحول فرهنگی برای حفاظت از محیط زیست بهره گیری از ظرفیت ادارت پست به عنوان راه حلی اساسی است. چرا؟ چون پست در سراسر جهان دارای پیشرفته ترین شبکه حمل و نقل در جهان است، شبکه عظیم پست یک کارفرمای اصلی است و روزانه مخاطبان زیادی را جذب می کند. در بیشتر موارد ادارات پست، صاحب بزرگترین ناوگان خودرو در سطح ملی هستند. از این رو بی تردید پست عاملی قدرتمند برای این تغییر است.
پست از جمله ابزارهای حاکمیتی دولت است که گسترش فرهنگ استفاده از آن، حفظ محیط‌زیست، تحول در نظام اداری، جلوگیری از آلودگی هوا و در نهایت ارتقای بهره‌وری ملی را به دنبال خواهد داشت.
این نهاد خدمت رسان به واسطه نقش ارتباطی بی بدیل خود از پتانسیل بالایی در بهره وری سبز و کاهش آلودگی های زیست محیطی کشور برخوردار است و با پویایی و در تعامل تنگاتنگ با سایر بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، ملی و منطقه‌ای تاثیر بسیار مفیدی در بهره‌وری سبز و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی خواهد داشت.
امروزه بسیاری از اپراتورهای پستی در اجرای شیوه های پایدار بسیار پیشرفت کرده اند. سازمان‌های پستی در سراسر جهان در حال انتقال ناوگان خود به وسایل نقلیه جایگزین و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر خود هستند و زیرساخت های خود را برای طرح های بازیافت و به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد مسائل زیست محیطی در دسترس قرار می دهند.
در همین راستا اتحادیه جهانی پست در اقدام اخیر خود ابزاری برای اندازه گیری و تجزیه و تحلیل ردپای کربن بخش پست ارائه داده است. سازمان‌های پستی در ۱۹۲ کشور عضو اتحادیه می توانند از طریق یک پلتفرم آنلاین و تعاملی به نام اسکار OSCARکه به زبان‌های مختلف در دسترس است، نسبت به تجزیه و تحلیل و گزارش انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) و شناسایی فرصت‌های کاهش دست یابند. این ابزار جمع‌آوری داده‌ها را ساده می‌کند، با الزامات گزارش‌دهی سازمان‌های پستی هماهنگ و به‌طور خودکار گزارش‌های جداگانه برای هر کاربر تولید می‌کند. دراین ابزار پست ها می توانند عملکرد خود را با استفاده از بیست شاخص عملکرد کلید کربن مختلف، مانند “انتشار به ازای هر مرسوله پستی” و “انتشار به ازای هر کارمند” اندازه گیری کنند.
شرکت ملی پست ایران به عنوان یکی از اعضای اتحادیه جهانی پست، در طی سالهای اخیر برنامه های متعددی را برای این مهم به اجرا درآورده است و در همین راستا نیز با نگاه به آینده و نیازهای روزافزون جامعه به خدمات ارتباطی، بستر خدمات بر پایه فناوری اطلاعات را فراهم کرده، به طوری که هم ‌اکنون شاهد تحول چشمگیری در عرصه این گونه خدمات هستیم.
حذف خودپستچی‌گری و کاهش مراجعات حضوری مردم به دستگاه‌های خدمت‌رسان، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، راه اندازی هابهای پستی، تجهیز مراکز تجزیه ومبادلات به سورتینگ هوشمند و راه اندازی مراکز نوآوری پست در راستای خلق سرویس های نوین با بهره گیری از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و استارت آپی از جمله مواردی است که شرکت ملی پست در راستای اجرای طرح تحول دیجیتال خود و همچنین هوشمند سازی و تحقق توسعه پایدار به انجام رسانده است.
این شرکت همچون سایر شرکتهای پست دنیا بهره گیری از موتورهای برقی برای موزعین و حمل و نقل مرسولات پستی را در دستور کار قرار داده بود که اکنون مفتخریم با ورود این محصول به شبکه پستی کشور گامی هر چند کوچک در حفاظت از محیط زیست مان برداریم.
امروز شرکت ملی پست بر آن است تا با ارائه خدمات نوین، مطالعه و تحقیق و بهره برداری از تجارب پست کشورهای پیشرفته و سایر اقدامات در راستای نهادینه کردن بهره‌مندی از خدمات پستی با فرهنگ‌سازی غنی، پاسخ مناسبی برای تحقق هوای پاک به عنوان وظیفه ای فراتر از مسئولیت اجتماعی یکی از اهداف توسعه پایدار داشته باشد.

لینک کوتاه : https://eghtesadkalan.ir/?p=39879

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.