تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ 17 ربيع أول 1446 Friday, 20 September , 2024
4

برگزاری ششمین نشست کمیته منابع غیرزنده دریایی با تمرکز بر مشارکت اعضاء در ارائه پروژه‌های مرتبط با منابع غیرزنده دریایی

  • کد خبر : 36123
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۶:۵۹
اقتصاد کلان : ششمین نشست کمیته منابع غیرزنده دریایی با اولویت بازخوانی چند مورد از مصوبات مهم نشست‌های گذشته شامل تهیه آیین‌نامه اجرایی کمیته منابع غیرزنده دریایی، پیشنهاد پروژه‌های مرتبط با منابع غیرزنده دریایی و تعریف یک پروژه به‌عنوان طرح ملی، همچنین تقدیم تفاهم‌نامه چند جانبه تهیه شده توسط نمایندگان کمیته منابع غیرزنده دریایی به دبیرخانه شورای عالی اقیانوس‌شناسی (جهت موافقت نهایی ارگان‌های ذیربط)، برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، در ابتدا جلسه مدیرکل دفتر بررسی‌های زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و دبیر کمیته ضمن ارائه گزارش، از آماده و تنظیم شدن یک آیین‌نامه اجرایی جهت انجام امور مربوط به کمیته منابع غیر زنده دریایی خبر داد و گفت: از اعضای این نشست در خواست می‌شود در اسرع وقت پیشنهادات و نظرات خود را در مورد آیین‌نامه یاد شده به دبیرخانه کمیته اعلام کنند.

به گفته دکتر مسعود زمانی پدرام، این آیین‌نامه در ۹ ماده و یک تبصره توسط دفتر زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه شده که در ماده یک آن به منابع غیر زنده دریایی شامل هر گونه منابع غیرزنده ارزشمند با منشا خشکی و دریا که منشاء آنها زمین‌زاد یا منابعی با منشاء زیستی اشاره می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: منابع غیرزنده ارزشمند نیز میزانی از منابع گسترش یافته در سواحل و بستر دریا با درجه خلوص لازم بهره برداری و استخراج می‌شود، بطوری که مطالعه و استخراج آن از رسوبات بستر دریا برای انسان یا سایر موجودات زنده و یا گیاهان زیان­آور نباشد.
زمانی پدرام، این منابع را شامل منابع معدنی، کانی‌های سنگین باارزش و راهبردی، فلزات استراتژیک و عناصر اقتصادی نظیر لیتیوم، عناصر نادر خاکی و غیره، چشمه‌ها و سفره‌های آب شیرین زیردریایی، هیدروکربورها نظیر نفت، گاز، هیدرات‌های گازی، منابع تولید انرژی نظیر انرژی امواج و جریان‌های جذر و مدی، استحصال املاح از آب دریا، منابع سنگ لاشه و لوماشل عنوان کرد.
مدیرکل دفتر بررسی‌های زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، در ادامه همچنین به امضای تفاهم‌نامه چند جانبه کمیته منابع غیرزنده دریایی توسط دکتر علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت و رئیس کمیته منابع غیر زنده اشاره کرد و گفت: پیش‌نویس این تفاهم‌نامه به دبیرخانه شورای عالی اقیانوس‌شناسی شده و هدف از این تفاهم‌نامه لزوم مشارکت و همکاری نزدیک و منسجم‌تر اعضاء در تهیه پروژه‌های متنوع و مرتبط با منابع غیرزنده دریایی است.

وی تصریح کرد: در این خصوص همکاران دفتر زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور طرحی را تحت عنوان “شناسایی عناصر نادر خاکی در پهنه های ساحلی و رسوبات دریایی جنوب کشور” در راستای تحقق اهداف این کمیته پیشنهاد داده‌اند.
شایان ذکر است؛ در رابطه با طرح شناسایی عناصر نادر خاکی در پهنه‌های ساحلی و رسوبات دریایی جنوب کشور می‌توان گفت: امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته از عناصر نادرخاکی در ذخیره‌سازی و تولید موتورهای هوشمند خودروهای برقی، صنایع ( به‌ویژه در بخش‌های الکترونیکی و مخابراتی) استفاده می‌کنند. به گونه‌ای که از میزان مصرف عناصر نادر خاکی به صورت غیررسمی به عنوان شاخص پیشرفت صنایع سطح بالا یاد می‌کنند. با توجه به شرایط تشکیل ذخایر عناصر نادرخاکی کشور بنابر گزارش کارگروه اکتشاف عناصر نادر خاکی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و عملکرد سازوکار سیستم آبراهه‌ای فعال مشرف به حوضه‌های رسوبی، می‌توان به بررسی، تهیه نقشه و گزارش‌های تخصصی از شناسایی مناطق پرپتانسیل این عناصر در پهنه‌های ساحلی و رسوبات دریایی جنوب یا شمال کشور پرداخت. نتایج این پژوهش‌ها می‌تواند در اختیار محققان قرار گیرد تا شاخص‌های اقتصادی مناطق شناسایی شده مورد ارزیابی قرار گیرند.

همچنین، در ادامه نشست کمیته منابع غیرزنده دریایی، دکتر لایقی از سازمان هواشناسی کشور در مورد کنفرانس بین‌المللی طوفان گرمسیری PTC و بخش طوفان‌های گرمسیری اقیانوس هند به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: این کنفرانس نام‌گذاری طوفان گرمسیری، افزایش توان علمی با مشارکت کشورهای همسایه، همکاری با سازمان‌های بنادر و دریانوردی و شیلات کشور، ایجاد آمادگی لازم در مقابل هجوم طوفان‌ها به سواحل کشور، بررسی برنامه پنجاهمین سالگرد تشکیل این بخش و نیز پیشنهاد یک گردهمایی برای بررسی اقلیم را به عنوان اهداف موردنظر دردستور کار دارد.
وی همچنین؛ از حضور در بیست و ششمین نشست کمیته هماهنگی هواشناسی و آب شناسی دریای خزر CASPCOM خبر داد و گفت: این کمیته پنج جانبه شامل کشورهای حوزه دریای کاسپین است که با ایجاد ایستگاه دیده‌بانی به بررسی تغییرات سطح آب دریای کاسپین و نیز شرایط اقلیمی آن می‌پردازد.
شایان ذکر است؛ این نشست با حضور مسعود زمانی‌پدرام مدیرکل دفتر زمین‌شناسی دریایی، رضا انسانی رئیس گروه ژئوفیزیک دریایی، آزاده فیضی‌راد کارشناس شیمی گروه رسوب‌شناسی، پویا بشارتی مشاور ژئوشیمی رسوبی دفتر زمین‌شناسی دریایی، ناخدا علیرضا رضایی دبیر اشراف نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، فاطمه مهرعلی‌زاده کارشناس سازمان فضایی ایران، بهزاد لایقی مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی، مارتا عباسی‌محب کارشناس سازمان هواشناسی، مسعود مرادی کارشناس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی، فائزه سلامی کارشناس جذر و مدی مدیریت آبنگاری سازمان نقشه‌برداری کشور، سیدهانی متولی عنبران از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، عبدالرضا هاشمی و وحیده صیاد کارشناسان سازمان جغرافیایی ارتش، مهندس محمدحسین نعمتی از سازمان بنادر و دریانوردی و دکتر عوفی عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور برگزار شد.

لینک کوتاه : https://eghtesadkalan.ir/?p=36123

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.