تاریخ : سه شنبه, ۲۷ شهریور , ۱۴۰۳ 14 ربيع أول 1446 Tuesday, 17 September , 2024
0

عمليات حفاري اولين چاه توسعه حفاري درون ميداني (Infill) پارس جنوبي

  • کد خبر : 94836
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹
عمليات حفاري اولين چاه توسعه حفاري درون ميداني (Infill) پارس جنوبي
اقتصاد کلان : مدیرعامل شركت توسعه پتروایران از انجام عملیات حفاری اولین چاه، پروژه بسته دوم قرارداد حفاری 9حلقه چاه توسعه حفاری درون میدانی (Infill) پارس جنوبی در کوتاه‌ترین زمان ممکن خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، عليرضا صادقي عبداللهي، با بیان این خبر اظهار کرد: نظر به اهميت این پروژه و رفع ناترازي گاز، برنامه‌ريزی مدون و پايش فعاليت‌های پروژه به صورت روزانه در شرکت ديريلينگ اينترنشنال ليميتد (DCI) به عنوان یکی از شرکت  های تابعه شرکت توسعه پتروایران در حال انجام است تا با کمک گروه شرکت های توسعه پتروایران شاهد بهره‌برداری از اولين چاه در کوتاه‌ترين زمان ممکن بود.

وی با بیان اینکه اولين چالش‌های اين پروژه، تأمين کالاهای مورد نياز است، عنوان کرد: در این بین دو نکته ضروری و حائز اهميت است، موضوع اول حمايت از توليدكنندگان و كالاي داخلی است که متأسفانه با توجه به حجم زياد پروژه‌های در حال اجرا در کشور و محدود بودن ظرفيت توليدکنندگان داخلی، اين امر موجب تأخير در تأمين کالاهای مورد نياز حفاری می شود.

صادقی ادامه داد: دومین نکته ای که باید به آن پرداخت، تأمين اقلامي است که مشابه داخلی آن موجود نبوده و به ناچار باید از خارج کشور تأمين شود که اين امر مستلزم صرف زمان مضاعف برای تهيه کالا و پرداخت ارزي آن به واسطه وجود تحريم‌های موجود در اين خصوص است.

مديرعامل شركت توسعه پتروايران تصریح کرد: با توجه موضوعات مطرح شده و همچنین مذاکرات صورت گرفته و همکاری شرکت نفت و گاز پارس، برای جلوگيری از وقفه در عمليات حفاری و تکميل به موقع چاه‌های پروژه، نسبت به تأمين کالای مورد نياز چاه اول به صورت امانی اقدام شده است.

وی اضافه کرد: با اقدامات صورت گرفته زمان کافی در اختيار شرکت توسعه پترو ايران قرار گرفت تا با برگزاری مناقصات عمومی نسبت به تأمين اقلام و تجهيزات لازم با بالاترين کيفيت از بهترين توليدکنندگان داخلی و خارجی اقدام کند كه تا اين لحظه مناقصات آن برگزار شده و پيشنهادات پيمانكاران و تأمين‌كنندگان دريافت شده است که طی روزهای آتی نتايج مناقصات نهايي خواهد‌ شد.

صادقی عبداللهی توضیح داد: بنا بر الزامات موجود در قرارداد، يکی از چالش‌های اساسی اين پروژه تأمين شناورهای تدارکاتی و كشنده مورد نياز است که تا کنون با همکاری مجري طرح Infill در شركت نفت و گاز پارس، مساعدت شركت نفت فلات قاره ايران با بكارگيري شناور‌هاي تحت اختيار، عمليات جابجايي دستگاه حفاری DCI-2 به سکوی SPD12B با کمترين تأخير نسبت به زمان بندی پروژه و به عنوان اولين دستگاه حفاري مستقر این پروژه محقق شد.

مديرعامل شركت توسعه پتروايران تشریح کرد: جابجايي دستگاه‌ حفاری DCI-2 به سكوي بهره‌برداري SPD12B که با توجه به شرايط خاص آب و هوايي خليج فارس، عدم امکان توقف توليد و همچنين مشخصات فني دستگاه هاي حفاري كه در گذشته در مجاورت اين پلتفورم مستقر شده بودند، يکی از چالش‌ برانگيزترين عمليات‌هايي بود که تيم فنی ‌توانست با آن مواجه شود، که با اتكا به خداوند متعال، مديريت حمیدرضا ثقفي و همت پرسنل شرکت ديريلينگ اينترنشنال ليميتد در کمترين زمان ممکن صورت گرفت و نهايتاً در تاريخ ۲۰ تير ماه ۱۴۰۳ عمليات حفاری اولين چاه این پروژه توسط شرکت‌ ديريلينگ اينترنشنال ليميتد (DCI) آغاز شد.

وی اضافه کرد: در اين ميان همزمان با پروسه جابجايي دستگاه حفاري DCI-2، واحد مهندسی و عمليات در حال بررسی ريسك هاي عملياتي چاه اول و راهکارهای آن بوده و با برگزاری جلسات متعدد با مهندسين حفاری شرکت نفت و گاز پارس در صدد ارائه برنامه‌ای کامل و جامع برای حفاری اولين چاه در سکوی SPD12B بودند که به نوبه خود قابل ستايش است.

صادقی عبداللهی یادآور شد: با شروع عمليات، حفاری حفره اول (۳۲ اينچ) و عمليات راندن لوله جداري راهنما و سيمانکاری آن در كمتر از ۴روز و طبق برنامه با موفقيت به پايان رسيد و بلافاصله پس از آن حفاری حفره دوم (۲۴ اينچ) آغاز شد.

مديرعامل شركت توسعه پتروايران افزود: در اين مرحله تلاش شد تا با هماهنگی تيم‌های عمليات و مهندسی بدون انحراف از زمان‌بندی و برنامه ريزی انجام شده، عمليات حفاری و راندن لوله جداري به همراه سيمانکاری و نصب تجهيزات سرچاهی حفره ۲۴ اينچ نيز به سرانجام رسيد که اين امر در سريعترين زمان ممكن صورت پذيرفت و در حال حاضر نيز اين مجموعه به عنوان اولين شركت توانسته است عمليات حفاري حفره ۱۶اينچ و راندن جداري مربوطه را به اتمام برساند.

وی خاطرنشان کرد: همزمان تيم‌های ستادی واحد‌های مهندسی، لجستيک و بازرگانی و ساير واحدها در مجموعه توسعه پترو ايران و همچنين همکاران شركت DCI با حداکثر توان خود هماهنگی های لازم به موقع سرويس‌های حفاری، تأمين کالاهای مورد نياز بر روی دستگاه حفاري، ارائه برنامه و مستندات لازم برای حفاری و … را فراهم کرده تا عمليات حفاری بدون هيچ کم و کاستی و بدون توقف ادامه يابد.

صادقی عبداللهی در پايان از تمامی همکاران گروه توسعه پتروايران و شركت ديريلينگ اينترنشنال ليميتد (DCI) به ویژه دكتر حمیدرضا ثقفي که با تلاش بی وقفه خود، بهره‌برداری از اين ۹حلقه چاه در چرخه توليد انرژی و افزايش توليد گاز کشور را در قالب اين پروژه ملی محقق خواهند ساخت، کمال تشکر و قدردانی را ابراز داشت.

لینک کوتاه : https://eghtesadkalan.ir/?p=94836

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.