تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ 13 ربيع أول 1446 Monday, 16 September , 2024
2

ثبت سیزده اثر فرهنگی – تاریخی در تهران

  • کد خبر : 94170
  • ۰۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۲
ثبت سیزده اثر فرهنگی – تاریخی در تهران
اقتصاد کلان : مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، از ثبت سیزده اثر فرهنگی – تاریخی در تهران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، پرهام جانفشان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، از ثبت ملی سیزده بنای تاریخی و فرهنگی مهم در تهران خبر داد و اعلام کرد: در اجرای ماده واحده قانون ثبت آثار ملی مصوب سال ۱۳۵۲، سیزده بنای تاریخی و فرهنگی استان شامل «سقاخانه خدابنده‌لو»، «خانه مهین‌الملک (کافه کتاب دارالخلافه)»، «خانه امین‌ لشکر»، «خانه حاجی رضا خزانه»، «موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»، «خانه آقای خشت سازی»، «مکان-رویداد مدرسه علوی»، «عمارت سلطان بیگم»، «آرامگاه سالور شماره ۱و ۲»، «ملک واقع در کوچه جور کش بهارستان»، «خانه حاجی ترخانی»، «حمام تاجر باشی» و «خانه رکن الدوله»، به دلیل شان ملی و تاریخی که دارند، به فهرست آثار ملی اضافه شدند.

او ادامه داد: بر اساس ابلاغیه‌های رسمی، این اقدامات با هماهنگی اداره ثبت و حریم آثار حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور و با پیگیری‌های ویژه صورت گرفته و هم‌اکنون عملیات مرمت این بناها با استقرار کارگاه‌های فنی آغاز شده است. هدف از این مرمت‌ها، تثبیت و بازسازی بخش‌های آسیب‌دیده و همچنین حفظ اصالت معماری این بناهای ارزشمند تاریخی و فرهنگی است.جانفشان، با تأکید بر اهمیت حفظ بناهای ملی و تاریخی، اظهار کرد: این آثار نه تنها بازتابی از هویت فرهنگی و تاریخی کشور هستند، بلکه به عنوان سندی زنده از گذشتگان و میراث فرهنگی ما برای آیندگان محسوب می‌شوند. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران افزود: هر بنای تاریخی، داستانی از دوران گذشته در خود دارد و با حفظ و مرمت این آثار، به حفظ این داستان‌ها و هویت‌های فرهنگی کمک می‌کنیم.

او به نقش حیاتی بناهای تاریخی در توسعه گردشگری فرهنگی اشاره کرد و گفت: این بناها می‌توانند به عنوان جاذبه‌های مهم گردشگری، به جذب گردشگران داخلی و خارجی کمک کنند و در عین حال، باعث ارتقاء آگاهی عمومی درباره اهمیت حفظ میراث فرهنگی شوند.

جانفشان در پایان تاکید کرد: مرمت این بناها با هدف حفظ هویت تاریخی و فرهنگی تهران انجام می‌شود و امیدواریم با ادامه این اقدامات، بتوان میراث گران‌بهای این شهر را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم.

لینک کوتاه : https://eghtesadkalan.ir/?p=94170

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.