تاریخ : شنبه, ۹ تیر , ۱۴۰۳ 23 ذو الحجة 1445 Saturday, 29 June , 2024
1

حمایت از شرکت های دانش بنیان سبب ایجاد انگیزه برای جامعه کار و‌تولید و قویتر نمودن چرخه اقتصاد کشور است

  • کد خبر : 88997
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷
حمایت از شرکت های دانش بنیان سبب ایجاد انگیزه برای جامعه کار و‌تولید و قویتر نمودن چرخه اقتصاد کشور است
اقتصاد کلان : حمایت های مادی و معنوی هلدینگ پتروپالایش اصفهان از شرکت های دانش بنیان برای بهره برداری از پروژه های جدید به گونه ای برنامه ریزی شده است که دستیابی به دانش فنی و فناوری تولید ، ساخت و ایجاد زنجیره کامل بومی سازی تجهیزات و توسعه ظرفیت تولید به منظور تامین نیازهای صنعت نفت در اولویت قراردارند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل هلدینگ پتروپالایش اصفهان، هلدینگ پتروپالایش اصفهان با شرکت های دانش بنیان و فعالیت های آنها اقدامات همسویی دارد تا با افزایش راندمان و‌سودآوری در کشور از وابستگی ها بکاهد.

با توجه به نقش بی بدیل پژوهش و فناوری درراستای تحقق اهداف و دستاورد های هلدینگ پتروپالایش اصفهان به سراغ مهندس محسن مرادمند معاون پژوهش و فناوری هلدینگ پتروپالایش اصفهان رفتیم تا درباره برنامه ها و اهداف آتی این شرکت با ایشان گفتگو کنیم.

متن پیش رو ماحصل مصاحبه با ایشان است که در ادامه می خوانید….

* بفرماید بخش پژوهش و فناوری در هلدینگ پتروپالایش اصفهان به عنوان ساختاری با نیم قرن تجربه، از چه درجه‌ای از اهمیت برخوردار است؟

موضوع پژوهش و فناوری یکی از ارکان اصلی در ساختار هلدینگ پتروپالایش اصفهان است هلدینگ پترو پالایش اصفهان هدف گذاری کرده است که یکی از شرکت‌های برتر کشور و حتی دنیا باشد و در استای این هدف بزرگ لازم است که تحقیقات علمی گسترده‌ای انجام شود و همه جوانب کار از لحاظ علمی و عملی بررسی شود.

مهمترین اصل در حوزه پژوهش و فناوری هدف گذاری و هدفمند کردن پروژه‌های پژوهش و فناوری است موضوعات علمی و پژوهشی بسیار گسترده و متنوع هستند.

واحدهای پژوهش و فناوری اگر به این اصل مهم دقت نکنند دچار پراکندگی کاری می‌شوند و در واقع در جنگل انبوهی از موضوعات علمی و پژوهشی گرفتار شده و نتیجه مطلوبی نمی‌گیرند و با صرف هزینه‌های هنگفت که شامل وقت گرانبها و سرمایه‌های انسانی است به هدف مطلوبی نمی‌رسند.

*مهمترین برنامه‌های اجراشده در حوزه پژوهش و فناوری در پتروپالایش اصفهان چیست و چه برنامه‌های مهمی در دست اجرا دارید و به طور کلی پژوهش و فناوری، چه نقشی در پیشبرد اهداف توسعه‌ای پتروپالایش اصفهان دارد؟

مهم‌ترین برنامه‌ها و اهدافی که در پتروپالایش اصفهان تعریف شده و اجرا می‌شود شامل موارد زیر است:

الف:انجام پروژه‌های زیست محیطی اهمیت خیلی زیادی دارد چون اولین اصل در تداوم عملیات یک شرکت حفظ محیط زیست و بهبود شرایط زندگی است حفاظت از آب خاک و هوا اصلی مهم در تداوم کار شرکت است.

ب: تنوع سبد محصولات و تکمیل سبد محصولات یکی از اصول و اهداف مهم واحد پژوهش و فناوری است .اگر شرکتی تنوع محصولات داشته باشد به تبع توانمندی بالایی دارد و به راحتی می تواند ایجاد ارزش افزوده کند و محصولات با ارزشی را جایگزین محصولات کم اهمیت‌تر کند

ج: تکمیل زنجیره ارزش یعنی شروع کار با مواد اولیه ساده و رسیدن به محصولات با تکنولوژی بالا و با ارزش جز اهداف اصلی پتروپالایش اصفهان است اگر شرکتی زنجیره ارزشی خود را تکمیل نکند مسلماً در عملیات تولیدی خود دچار مشکلات عدیده می‌گردد چون یا نمی‌تواند مواد اولیه خود را تامین کند یا باید با قیمت‌های گزاف مواد اولیه خود را تامین بنماید و یا حتی نمی‌تواند محصولات خود را بفروشد ولی شرکت‌هایی که زنجیره ارزشی خود را تکمیل کرده باشند یعنی از ساده‌ترین مواد شروع کرده و به پیچیده‌ ترین محصولات برسند مسلماً تغییرات در شرایط فنی و اقتصادی جامعه تاثیر مهمتری بر روند تولید این شرکت‌ها می‌گذارد

د: رسیدن به تکنولوژی‌های دست اول و هایتک؛ مسلماً شرکت‌های پیشرو تا وقتی که یک تکنولوژی دارای سودآوری و اهمیت بالایی باشد این تکنولوژی‌ها را به شرکت‌های رقیب نمی‌دهند وقتی این شرکت‌ها این تکنولوژی‌ها را به بقیه شرکت‌ها می‌دهند که سودآوری خود را کرده باشند بنابراین یکی از اهداف پتروپالایشگاه اصفهان ایجاد دانش و کسب تکنولوژی‌های های هایتک است این هم از طریق انجام تحقیقات و پژوهش میسر می‌شود.

*در حوزه حمایت از تولیدات داخلی، چه اقداماتی برنامه‌ریزی شده است؟

یکی از اهداف هلدینگ پتروپالایش اصفهان حمایت از شرکت‌های داخلی به خصوص شرکت‌های دانش بنیان است در این راستا شرکت پترو پالایش اصفهان در خصوص تعریف و ارائه ایده‌های نو و مشاوره صنعتی و مهندسی به شرکت‌های دانش بنیان دریغ نمی‌کند. بازدید از واحدهای صنعتی و فرایندهای تولید در دستور کار پالایشگاه است ارائه مشخصات محصولات و ارائه نمونه‌های صنعتی برای نقشه برداری و مهندسی معکوس و ارائه دیتا شیت محصولات و از همه مهمتر تست عملیاتی محصولاتی که شرکت‌های دانش بنیان موفق به ساخت آن ها شده‌اند و ارائه تایید فنی و عملیات از جمله کارها و حمایت‌های شرکت پالایش اصفهان است پالایشگاه با تعریف پروژه‌های پژوهشی و همکاری با شرکت‌ها ی دانش بنیان حمایت‌های با ارزشی از این شرکت ها می کندهمچنین خرید محصولات این شرکت های دانش بنیان در الویت اول و خارج از تشریفات انجام می شود.

*تعامل پژوهش و فناوری پتروپالایش اصفهان با شرکت‌های دانش‌بنیان چگونه است؟

تعامل با شرکت های دانش بنیان بصورت حمایت صد در صدی از این شرکت ها در موارد مباحث فنی / مشاوره صنعتی حمایت مالی از این شرکت ها /خرید محصولات / ارایه نمونه جهت مشابه سازی و تست عملیاتی و تاییدهای فنی است

یکی از بال‌های مهم حرکت صنایع، بویژه در حوزه پژوهش و فناوری‌های نوین، دانشگاهها هستند اما در کشور ما کمتر شاهد ارتباط ساختارمند صنایع و دانشگاهها هستیم. پتروپالایش اصفهان در حوزه پژوهش و فناوری برای افزایش تعامل با دانشگاه‌ها چه اقداماتی انجام داده است؟

در هلدینگ پترو پالایش اصفهان ارتباط گسترده‌ای با دانشگاه‌ها و مراکز علمی وجود دارد در خصوص حضور اساتید و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتر ا در پالایشگاه اصفهان و کسب مهارت عملی و علمی هیچ محدودیتی وجود ندارد هلدینگ پتروپالایش اصفهان با دست و دلبازی در‌های خود را به روی این عزیزان باز کرده و هیچگونه محدودیتی در این خصوص قائل نیست پروژه‌های پژوهش در مقاطع کارشناسی ارشد دکترا فرصت مطالعاتی پروژه‌های پژوهشی با دانشگاه‌های کشور دارد و همه این پروژه‌ها خارج از تشریفات اداری انجام می‌شود و همه محدودیت‌ها برداشته شده است.

*یکی از مواردی که جنابعالی پیش از این مطرح کرده بودید استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی برای پروژه‌های توسعه هلدینگ پتروپالایش اصفهان است. در این راستا چه برنامه‌هایی تعریف کرده‌اید؟

مهمترین اصل انتقال دانش و تجربیات اساتید گرانقدر از طریق ایجاد ارتباط مستمر با پالایشگاه و تعاملات دوجانبه پالایشگاه اصفهان است که باعث انتقال تجربیات ارزشمند پژوهشگران و اساتید می‌شود و درس آموخته‌های ارزشمندی از این طریق حاصل می‌شود و در مقابل پالایشگاه نیز ازپروژه‌ها حمایت می‌کنند.

لینک کوتاه : https://eghtesadkalan.ir/?p=88997

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.