تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
11

تهیه ۳۷۰ پروژه سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

  • کد خبر : 50659
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۳
تهیه ۳۷۰ پروژه سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد
اقتصاد کلان: مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: مطالعات و مجوزهای ۳۷۰ طرح به ارزش پنج میلیارد یورو انجام شده و آماده جذب سرمایه‌گذاری برای آغاز کار است.

حجت‌الله عبدالملکی در نشست خبری در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ اظهار داشت: ۳۷۰ پروژه سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هفت‌گانه شناسایی و مطالعات آن انجام شده و طرح توجیهی آماده شده که بر اساس آن میزان سودآوری نیز مشخص شده است.

عبدالملکی با بیان اینکه بازار، زمین، انرژی، فناوری و شاخص‌های عالی سرمایه‌گذاری ارزیابی شده، تصریح کرد: برای ساده‌تر کردن مسیر سرمایه‌گذاری برای این طرح‌ها مجوزهای بی‌نام آماده شده و مسائل اداری طرح‌ها پایان یافته است.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی آمادگی دریافت پیشنهادات برای سرمایه گذاری را دارند، خاطرنشان کرد: ارزش میزان سرمایه‌گذاری ۳۷۰ طرحی که امروز رونمایی می‌شود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان است که ۴.۵ تا ۵ میلیارد یورو محاسبه شده است.

مشاور رییس جمهور با تاکید بر اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حرکت جهشی اقتصاد کشور در سال‌های آینده را رقم خواهند زد، خاطرنشان کرد: ۲ راهبرد مردمی و جهانی کردن این محدوده‌ها را دنبال می‌کنیم تا حضور قدرتمندانه‌ای در جهان داشته باشیم.

عبدالملکی با بیان اینکه برای ایجاد منطقه‌های مشترک با ۱۸ کشور جهان در حال مذاکره هستیم، تصریح کرد: با برخی کشورها مذاکرات در مرحله اولیه قرار دارد و با برخی دیگر مانند عراق و روسیه اسناد امضا شده و به مرحله مطالعاتی رسیده‌ایم.

وی در خصوص مناطق آزاد مشترک با عراق گفت: تاکنون سه منطقه از سوی این کشور اعلام شده که بازدیدها و بررسی‌ها انجام شده و به‌زودی تعیین خواهد شد، از سوی دیگر پیش‌نویس منطقه مشترک با ترکیه نیز آماده شده و تا تیرماه به امضا خواهد رسید.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه برای مناطق مشترک و متناظر از ظرفیت بخش خصوصی استفاده خواهد شد، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی شرکت دانش بنیان محصولاتی خلاقانه و فناور تولید می‌کنند که توان صادراتی دارند و در حال توسعه هستند.

عبدالملکی با بیان اینکه به دنبال تحقق شعار تبدیل مناطق آزاد به بهشت سرمایه‌گذاری هستیم، ‌گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های زیاد، مستعد سودآوری برای اقتصاد کشور هستند، از سوی دیگر هزینه تولید پایین ایران با نیروی انسانی، انرژی، معادن در دسترس، اقلیم مناسب کشاورزی و زمین ارزان قیمت و فراهم بودن مسیرهای تردد بین‌المللی شرایط مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی دارند.

وی خاطرنشان کرد: موقعیت جغرافیایی مناسب ایران، همسایگی با ۱۵ کشور همسایه، دسترسی به آب‌های آزاد و دسترسی نزدیک به چین و هند به عنوان دو قطب جمعیتی جهان شرایط را برای جذب سرمایه به ایران فراهم می‌کند و از سوی دیگر تبدیل شدن ایران به جزیره ثبات و امنیت بر این جذابیت دامن می‌زند.

مشاور رییس جمهور با بیان اینکه استقرار مناطق آزاد در مرزهای کشور شرایط ترانزیتی شدن را فراهم کرده است و ایران را مستعد جذب سرمایه گذاری‌های کلان می‌کند، تاکید کرد: برای تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی بهتر، دو اقدام در بهار امسال انجام شده است که ضابطه زدایی و کاهش فرآیندها موجب کم شدن از زمان صدور مجوزهای شده که به افزایش سرمایه‌گذاری دامن می‌زند.

عبدالملکی با اشاره به حذف یا ادغام کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها برای صدور مجوز فعالیت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تصریح کرد: زمان طی شدن مسیر برای دستیابی به اهداف سرمایه‌گذاری کاهش یافته است و برای تایید این اتفاق فضای کسب و کار هر سه ماه یکبار محاسبه و منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه وظیفه مناطق آزاد تامین مالی خارجی، افزایش صادراتی و رفع نیازهای کشور تعیین شده است، تاکید کرد: کارکرد این محدوده‌ها اثرگذاری در پیشرفت اقتصادی است که تاکنون با ایجاد عمران و آبادانی در شهرهای خود برخی از اهداف را به ثمر نشانده‌اند، اما پیشرفت بیشتر در دستور کار قرار دارد.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به تراز تجاری مثبت ۷۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱، گفت: یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سال گذشته صادرات و یک میلیارد دلار واردات به این محدوده‌ها انجام شد و در سال جاری نیز این روند ادامه خواهد داشت.

پنجمین نمایشگاه معرفی توانمندی های صادراتی ایران (IRAN EXPO ۲۰۲۳) از ۱۷ تا ۲۰ اردیبهشت ماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران برپاست. علاقمندان می توانند برای بازدید از غرفه های مناطق آزاد به سالن تخصصی مناطق آزاد ۳۸A مراجعه نمایند.

لینک کوتاه : https://eghtesadkalan.ir/?p=50659

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.