تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
3

با بیمه دانشجویی سازمان تأمین‌اجتماعی؛ دوران تحصیلات دانشگاهی را به سوابق بیمه‌پردازی تبدیل کنید

  • کد خبر : 40644
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵

آیا می‌دانید دانشجویان هم می‌توانند تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار گیرند و از خدمات این بزرگ‌ترین صندوق بیمه‌ای کشور بهره‌مند شوند؟ یعنی تمامی دانشجویان کشور، بدون توجه به اینکه در چه رشته‌ای درس می‌خوانند، سال چندم دانشگاه هستند، چند ترم مانده تا فارغ‌‎التحصیل شوند، در چه دانشکده یا دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند و… می‌توانند […]

آیا می‌دانید دانشجویان هم می‌توانند تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار گیرند و از خدمات این بزرگ‌ترین صندوق بیمه‌ای کشور بهره‌مند شوند؟ یعنی تمامی دانشجویان کشور، بدون توجه به اینکه در چه رشته‌ای درس می‌خوانند، سال چندم دانشگاه هستند، چند ترم مانده تا فارغ‌‎التحصیل شوند، در چه دانشکده یا دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند و… می‌توانند به راحتی و از طریق وارد شدن به یک سایت یا نصب یک اپلیکیشن روی گوشی تلفن همراه، خود را بیمه کنند.

اگرچه ممکن است برخی از جمعیت بیش از ۳ میلیونی دانشجویان کشور، به تبع بیمه‌پردازی والدین خود یا به‌صورت موردی و به‌واسطه اشتغال همزمان با تحصیل، از خدمات بیمه‌ای و درمانی صندوق‌های بیمه‌ای بهره‌مند باشند، با این حال این سازمان برای تعمیم و گسترش خدمات خود برای این قشر فعال عرصه علم و دانش، طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی را تهیه و اجرایی کرده است.

برخی از نکات مهمی که در مورد طرح بیمه دانشجویی تامین‌اجتماعی باید بدانید، شامل این موارد است:

  • فرد دانشجو حتی اگر تحت پوشش بیمه والدین خود باشد، می‌‎تواند از این طرح بیمه‌ای به شکلی جداگانه استفاده و برای خود سابقه بیمه‌ای مستقل ایجاد کند.
  • دانشجو حتی اگر در حال استفاده از مستمری بازماندگان باشد، می‎‌تواند با مشارکت در طرح بیمه دانشجویی از مزایای این طرح استفاده کند. به عبارت دیگر، طرح بیمه دانشجویی مانع دریافت مستمری بازماندگان نیست.
  • سوابق بیمه دانشجویی، پس از فارغ‌التحصیلی به سابقه کار و بیمه در هر کارگاه دیگر متصل می‌شود.
  • در صورتی‌‌که پس از فارغ‌التحصیلی، بیمه‌پردازی افراد در سایر صندوق‌های بیمه‌ای همچون صندوق بازنشستگی کشوری، نیروهای مسلح و… ادامه یابد، سوابق بیمه تأمین‌اجتماعی دوران تحصیل آنان، قابل انتقال به سایر صندوق‌های بیمه‌گر خواهد بود.
  • دانشجویان در صورت تمایل، به انتخاب خود می‌توانند از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی نیز استفاده کنند.

شرایط بهره‌مندی دانشجویان از بیمه تأمین‌اجتماعی
بیمه دانشجویی تأمین‌اجتماعی یکی از طرح‌های بیمه‌ای زیرمجموعه «طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی» است. در این طرح، نرخ پرداخت حق‌بیمه برای دانشجویان به شکل انتخابی، ١٢، ١۴ و ١٨ درصد درآمد ماهانه انتخابی متقاضی است و دانشجویان می‌توانند با انتخاب یکی از این سه سطح و در صورت انتخاب حداقل درآمد ماهانه، در سال جاری با پرداخت به ترتیب ۵١٨، ۶٠۴ و ٧٧٧ هزار تومان تحت پوشش خدمات گسترده سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گیرند.

  • نرخ حق‌بیمه ۱۲ درصد، شامل تعهدات بازنشستگی و فوت بعد از این دوره (بازنشستگی) است.
  • نرخ حق‌بیمه ۱۴درصد مشتمل بر تعهدات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی خواهد بود.
  • کامل‌ترین نرخ پرداخت حق‌بیمه یعنی نرخ ۱۸ درصد نیز کلیه تعهدات مربوط به بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی را شامل می‌شود.

شرط سنی برای استفاده از این طرح ۱۸ تا ۵۰ سال تمام در نظر گرفته شده و دانشجویان با سن بیش از ۵۰ سال، باید معادل مازاد سنی، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند. همچنین در صورتی‌که دانشجوی متقاضی دارای ۱۰ سال سابقه قبلی بیمه‌پردازی باشد، از شرط سنی معاف خواهد شد.

چگونگی بهره‌مندی دانشجویان از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی
دانشجویان بیمه‏ شده و افراد تحت تکفل آنان می‏توانند با پرداخت حق سرانه درمان، از خدمات و امکانات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور استفاده کنند. سرانه درمان، رقم ثابتی است که در بودجه هر سال کشور، تعیین می‌شود و متقاضی بیمه دانشجویی در صورت تمایل به استفاده از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی، باید علاوه بر حق بیمه ماهانه، به ازای خود و هر یک از افرادی که به‌صورت قانونی تحت تکفل متقاضی هستند، سرانه درمان را نیز پرداخت کند. البته همان‌طور که قبلا توضیح دادیم اگر بیمه‌شده به‌تبع بیمه‌پردازی والدین خود، براساس مقررات تأمین‌اجتماعی تحت پوشش خدمات درمانی باشد، می‌تواند تا زمانی که شرایط قانونی استفاده از این خدمات را داشته باشد، کماکان از خدمات درمانی به تبع بیمه‌پردازی والدین خود استفاده کند و نیازی به پرداخت جداگانه سرانه درمان نخواهد داشت.‌

نحوه ثبت‌نام غیرحضوری دانشجویان

تمام مراحل انعقاد قرارداد بیمه و پرداخت حق‌بیمه دانشجویان، به صورت غیرحضوری و بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب تأمین‌اجتماعی قابل انجام است.
یکی از راه‌های انعقاد قرارداد در طرح بیمه دانشجویی، ثبت‌نام در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir  است. به همین منظور در سامانه ثبت‌نام بیمه دانشجویی، راهنمای عقد قرارداد این نوع بیمه بارگذاری شده و برای همه دانشجویان علاقه‌مند به بیمه، قابل مشاهده و بهره‌برداری است.
راه دیگر، دانلود و نصب اپلیکیشن «تأمینم» یا همان «تأمین‌اجتماعی من» است. این اپلیکیشن را می‌توان از سایت سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی tamin.ir یا «کافه بازار» دریافت و روی گوشی تلفن همراه نصب و از آن استفاده کرد.
اگر هم به رایانه یا گوشی تلفن همراه دسترسی ندارید، برای انعقاد قرارداد بیمه دانشجویی می‌توانید به یکی از شعب یا کارگزاری‌های رسمی سازمان تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور مراجعه کنید.
نکته آخر اینکه همکاران ما در مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین‌اجتماعی با شماره تلفن ۱۴۲۰ در تمام ساعات شبانه‌روز و حتی روزهای تعطیل، آماده پاسخگویی به سؤالات، ارائه راهنمایی و رفع مشکلات احتمالی هستند.

لینک کوتاه : https://eghtesadkalan.ir/?p=40644

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.