تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
1

توسعه پتروشیمی ارومیه با سرمایه گذاری ده میلیون دلاری

  • کد خبر : 39942
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۴۴
اقتصاد کلان : با اجرای طرح توسعه پتروشیمی ارومیه تا سال آینده به نخستین تولید کننده پلی آلومنیوم کلراید کشور تبدیل خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی پتروشیمی پترول، مدیر عامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) در بازدید از طرح توسعه پتروشیمی ارومیه گفت: واحد تولید پلی آلومنیوم کلراید با ظرفیت ۲۳ هزار تن در سال با سرمایه گذاری ۱۰ میلیون دلاری توسط گروه پترول و پتروشیمی ارومیه تا آذرماه سال آینده راه اندازی خواهد شد .

رشید قانعی با بیان اینکه پلی آلومنیوم کلراید برای تصفیه در صنعت آب و فاضلاب کشور کاربرد دارد افزود: در حال حاضر بدلیل نبود تولید این ماده شیمیایی با ارزش در کشور سالانه ۲۰ هزار تن با ارزش ۱۵ میلیارد دلار از طریق واردات تامین می شود؛ که با آغاز تولید در ارومیه نه تنها نیاز کشور تامین می شود، بلکه میتوان ۳ تا ۵ هزار تن در سال را صادر کرد.

وی ۱۰۰ درصد رسیدن تمام خطوط تولیدی در پتروشیمی ارومیه را از دیگر دستاوردهای طرح توسعه عنوان و اضافه کرد: تا پایان سال جاری رسیدن به این ظرفیت را که هم در تکمیل زنجیره ارزش و هم در توسعه منطقه و افزایش اشتغال نقش دارد جشن خواهیم گرفت.

مدیرعامل گروه پترول توسعه پتروشیمی مناطق غرب و شمال غرب را که در سالهای قبل مغفول مانده بودند را از سیاست های جدید توسعه ای بیان و تصریح کرد: از امسال به بعد نگاه به پتروشیمی های ارومیه، کرمانشاه و ایلام همانند پتروشیمی های مستقر در ماهشهر و عسلویه خواهد بود.

قانعی از رشد ۳ درصدی تولید از لحاظ وزن و ۲۰۰ درصدی از لحاظ ارزش ریالی گروه پتروشیمی پترول خبر داد و گفت: ارزش هلدینگ از هزار هزار میلیارتومان عبور کرده است و سود سالانه هم به بیش از ۱ هزار میلیارد تومان در سال رسیده است.

وی رسیدن به این موفقیت مهم را نتیجه نگاه یکسان به همه پتروشیمی های گروه دانست و تصریح کرد: تکمیل نبودن زنجیره های ارزش یکی از مهمترین دلایل کاهش تولید واحدهای پتروشیمی در سالهای قبل بوده است.

قانعی توسعه در تولید کود شیمیایی را از دیگر عوامل موفقیت عنوان و اضافه کرد: در حال حاضر در سبد محصولات خلیج فارس تمام گروه های کود را شامل اوره و سلفات ها را داریم و اماده توسعه بخش تولید کود هستیم .

مدیرعامل پترول با انتقاد از رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در ممنوعیت صادرات کودهای شیمیایی و عدم پرداخت به موقع طلب واحدهای پتروشیمی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان فقط طلب پتروشیمی ارومیه و لردگان از وزارت جهاد کشاورزی است که پرداخت نمیشود چطور میتوان انتظار داشت با این سقف بدهی واحدهای تولیدی نسبت به توسعه خود اقدام کنند.

وی دقیق نبودن استانداردها را از دیگر مشکلات بیان کرد وگفت: استانداردها در بخش کشاورزی با ظرفیت های تولیدی مطابقت ندارند و باعث خود تحریمی صادرات شده است و وزارت جهاد کشاورزی حاضر نیست با تغیر رویکرد خود اجازه فعالیت پتروشیمی ها در صادرات کود شیمیایی را بدهد.

پتروشیمی ارومیه در حال حاضر با تولید ۴۶ هزار تن سولفات آمونیوم رتبه نخست کشور و با ۴۰ هزار تن تولید سولفات پتاسیم رتبه دوم این دو کود با ارزش را دارد.

لینک کوتاه : https://eghtesadkalan.ir/?p=39942

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.