تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
3

افزایش ۷ میلیون لیتری مصرف بنزین به دلیل ناترازی گاز

  • کد خبر : 39704
  • ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
اقتصاد کلان : علی‌اکبر نژادعلی» امروز در جلسه ستاد بحران سوخت در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه سوخت رسانی سوخت مایع در شهرها و روستاهایی که با افت فشار گاز روبه‌رو بوده‌اند به صورت مناسب در جریان است، افزود: در شهرها و روستاهای مناطق شمالی و شمال شرقی کشور با وجود قطع گاز، سوخت جایگزین دریافت کردند.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی دمای منفی ۱۸ درجه را تجربه کرده است، ادامه داد: با توجه به اینکه افت فشار شدیدی در تربت‌جام داشتیم با تمهیدات ویژه توزیع نفت سفید و گاز مایع با شدت انجام شد و ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: با وجود اینکه تعدادی از جایگاه‌های سی‌ان‌جی تعطیل شد، اما بنزین به اندازه کافی در اختیار مردم قرار گرفت.

نژادعلی با تاکید بر اینکه به منظور تامین گاز مورد نیاز بخش خانگی برخی از جایگاه‌های سی‌ان‌جی از مدار خارج شد، گفت: این موضوع باعث شد تا مصرف بنزین افزایش پیدا کند و با تمهیدات اندیشیده شده، مجاری عرضه سوخت بدون محدودیت بنزین توزیع کردند و هم اکنون به میزان کافی موجودی داریم و سایر فرآورده‌های نفتی نیز بدون مشکل تامین می‌شود.

وی ادامه داد: مردم در شرایط سخت وارد میدان شدند و کمک کردند در تامین انرژی پایدار موفق باشیم. امسال شرایط سختی در ارتباط با انرژی در کشور حکمفرما بود و چالش‌هایی برای تامین سوخت در شرایط بحران وجود داشت.

نژادعلی با اشاره به اینکه پشتیبانی تحویل سوخت جایگزین در نقاط شمالی کشور انجام شد، گفت: با برنامه‌ریزی صحیحی که از ابتدای سال انجام شد، چالش‌ها شناسایی شد و تصمیمات و مصوباتی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر نسبت به سال گذشته سوخت مایع بیشتری به نیروگاه‌ها تحویل دادیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: با ذخیره‌سازی انجام شده در نیروگاه‌ها و انبارهای نفت و شرایط سرمای هوا، ۲.۳ میلیارد لیتر میزان تحویل سوخت بیشتری نسبت به سال گذشته به نیروگاه‌های کشور ارسال شد. از ابتدای سال تا کنون ۱۴.۵ میلیارد لیتر سوخت در نیروگاه‌های کشور توزیع شده و ۱۴ میلیون لیتر نیز به مصرف رسیده است.

تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها ۱۰ درصد افزایش داشت

وی با اشاره به اینکه تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها امسال ۱۰ درصد افزایش داشته است، گفت: مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

نژادعلی با بیان اینکه در روزهای گذشته سرمای کم‌سابقه‌ای در کشور حاکم شد و برودت منفی ۲۸ درجه را داشتیم، ادامه داد: این برودت و مصرف باعث شد فشار در نقاط انتهایی مسیر خط لوله گازرسانی کاهش پیدا کند، با پیش‌بینی‌های قبلی، تمام فروشندگی‌ها در ارتباط با عرضه نفت سفید را تجهیز کردیم و به میزان مناسب در نقاط مختلف نفت سفید را ذخیره کردیم. همچنین آماده سازی کپسول‌های گاز مایع در مناطق شمالی انجام شد.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: سوخت جایگزین اصناف، صنایع و مرغداری‌ها و نانوایی‌ها بر اساس برنامه‌ریزی منظم تامین سوخت انجام شد هیچ گزارشی از تعطیلی این مراکز نداشتیم.

وی ادامه داد: روزانه ۲۳.۵ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور مصرف می‌شود که با تعطیلی برخی جایگاه‌ها در استان‌های کشور به منظور تامین گاز بخش خانگی، مصرف به سمت بنزین آمد و مصرف بنزین کشور ۷ میلیون لیتر بیشتر شد. بنزین به میزان کافی وجود دارد و این سوخت به صورت پایدار تامین می‌شود.

نژادعلی با اشاره به مصرف ۱۱۸ میلیون لیتر بنزین در یک روز در دی‌ماه، افزود: این در حالی است که میانگین مصرف بنزین کشور امسال روزانه ۱۰۳ میلیون لیتر بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: در سال ۹۷ به خودکفایی در تولید بنزین رسیدیم و اکنون نیز واردات بنزین نداریم از مردم می‌خواهیم با مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف این خودکفایی حفظ شود و تراز تولید و مصرف را مثبت نگه داریم تا ذخیره‌سازی مناسب‌تری داشته باشیم.

وی با تشکر از مردم ایران برای همراهی در این شرایط، گفت: شدت مصرف انرژی به حدی بالا است که رتبه اول را در دنیا داریم و با توجه به اینکه تعداد نفرات جمعیتی و وسایل حمل و نقل از برخی کشورها کمتر است، اما در مدیریت مصرف اقدامات لازم انجام نشده است.

در این جلسه همچنین با مدیران مناطق مختلف پخش فرآورده‌های نفتی و نحوه مدیریت سوخت در شرایط ناترازی گاز ارتباط ویدئو کنفرانسی برگزار شد.

تحویل ۱.۱ میلیون لیتر نفتگاز به اصناف در منطقه چالوس

«امانی»، مدیر منطقه چالوس در این جلسه با بیان اینکه با توجه به تدابیر پیش‌بینی شده، اکنون موجودی کافی در انبار نفت چالوس وجود دارد و به مناطق روستایی حمل شده است، گفت: حداکثر ناوگان حمل و نقل در این منطقه انجام شده و هیچ مشکلی در تامین گاز مایع، نفت سفید و بنزین نداریم و تاب‌آوری مناسبی وجود دارد.

وی ادامه داد: یک میلیون و ۱۲۲ هزار لیتر در دی‌ماه گازوییل به اصناف تحویل دادیم و با توجه به افت فشار داشتیم؛ اما قطع گاز نداشتیم توزیع نفت سفید و گاز مایع انجام نشد و فروشندگی‌ها را موجودی کافی دادیم تا در صورت نیاز فروش انجام شود.

امانی تاکید کرد: ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش مصرف بنزین را داشتیم.

افزایش ۲۵ درصدی مصرف بنزین در خراسان رضوی

«اصغری»، مدیر منطقه خراسان رضوی سرمای بی‌سابقه با ماندگاری طولانی را تجربه کردیم وبا توجه به جلسات متعدد تمهیدات لازم اندیشیده شد، گفت: از ۲۰ دی‌ماه ۴.۵ میلیون لیتر نفت سفید به نقاط هدف ارسال کردیم.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و ۱۰۰ تن گاز مایع ذخیره کردیم، افزود: با وجود ناترازی گاز طبیعی و قطع گاز بخشی از شهرستان تربت‌جام ۱۷ هزار خانوار مشکل پیدا کردند و همکاران برای انتقال نفت سفید و گاز مایع آماده بودند.

اصغری با بیان اینکه ۷۰۰ هزار لیتر سوخت در این منطقه ذخیره کردیم و ۳۵۰ هزار لیتر نفت سفید و ۹۰ تن گاز مایع توزیع شد، ادامه داد: در نیشابور ۳۰ هزار تن نفت سفید توزیع شد و در طرقبه و شاندیز هم اقداماتی انجام شد.

وی تاکید کرد: در چند روز که سرما شدید بود تمام ۱۴۰ باب جایگاه‌های سی‌ان‌جی غیرفعال شدند، گفت: ناگزیر شدیم بنزین را جایگزین کنیم و حدود ۲ میلیون لیتر به مصرف بنزین اضافه شد که ۲۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

اصغری با اشاره به اینکه پایداری گاز در بخش خانگی ایجاد شده، افزود: تمام توان را برای تامین سوخت نیروگاهی به کار گرفتیم تا مشکلی برای برق ایجاد نشود. ۵ نیروگاه در این منطقه داریم که مصارف بالایی دارند و تلاش این است که نفت گاز بیشتری به نیروگاه‌ها ارسال کنیم.

وی ادامه داد: پذیرای سفر وزیر نفت بودیم که از نزدیک سوخت‌رسانی را مشاهده کردند.

افزایش تحویل سوخت جایگزین به نیروگاه‌های در خراسان شمالی

احمدنیا، مدیر منطقه خراسان شمالی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه با هشدار برای ناترازی گاز در خراسان شمالی ۷ اولویت در نظر گرفته شد، گفت: در مناطق صعب‌العبور نیز توزیع نفت سفید انجام شد.

وی ادامه داد: بیش از یک میلیون لیتر نفت سفید منتقل شده است. در نیروگاه در یک هفته اخیر تحویل شوخت مایع به نیروگاه بیشتر بوده است و سوخت جایگزین اصناف ۵۵۰ هزار لیتر به اصناف تحویل شده است.

احمدنیا تاکید کرد: تا ۶۰ درصد به مصرف بنزین اضافه شد و هیچ جایگاهی در تعطیلی نداشتیم.

توزیع ۳۷۰ هزار لیتر نفتگاز به اصناف خراسان جنوبی

آبادانی، مدیر منطقه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد مصرف بنزین در این منطقه افزایش پیدا کرد، ادامه داد: با این حال جایگاه‌های بنزین فعال بود و ازدحامی را شاهد نبودیم.

وی افزود: ۱.۵ میلیون لیتر نفت سفید ارسال کردیم. در گاز مایع نیز در جهت مدیریت بحران ۲۰۰ تن گاز مایع توزیع کردیم و به دست مصرف کننده رساندیم.

آبادانی تاکید کرد: در این مدت ۳۷۰ هزار لیتر نفتگاز به اصناف توزیع کردیم و اکنون مشکل خاصی وجود ندارد.

همچنین احمدی مدیر منطقه سبزوار با اشاره به سرمای هوا، گفت: سوخت دوم اصناف پیش از قطع گاز تامین شد؛ همچنین فروشندگی استانی را تکمیل موجودی کردیم و موجودی انبار عالی است.

وی ادامه داد: در ۴ نقطه سبزوار قطعی گاز داشتیم که ۵۳۸ هزار لیتر نفت سفید توزیع شد.

احمدی تاکید کرد: گاز مایع به اصناف و خانوارها توزیع شد و موجودی اکنون در انبارها خوب است و با غیرفعال شدن جایگاه‌های سی‌ان‌جی، یک میلیون افزایش مصرف بنزین داشتیم و اکنون فشار گاز مناسب است.

توزیع ۵.۵ میلیون لیتر نفت سفید در منطقه تربت‌حیدریه

بلندی، مدیر منطقه تربت حیدریه با اشاره به تعامل با شرکت گاز، گفت: یک میلیون لیتر نفت سفید در این منطقه توزیع شده است.

وی ادامه داد: ۵۷۰ تن گاز مایع توزیع شده است.

بلندی با اشاره به فعال‌سازی فروشندگی‌های قدیم که غیرفعال شده بود، افزود: ۳۳ جایگاه سی‌ان‌جی تعطیل شده بود، مصرف بنزین ۷ درصد افزایش پیدا کرد.

وی تاکید کرد: ۵.۵ میلیون لیتر نفت سفید با ۲۱۵ دستگاه نفتکش از این منطقه به مناطق همجوار ارسال شد.

رکوردشکنی برداشت سوخت مایع از انبار نفت ساری

رجب‌پور، مدیر منطقه ساری با اشاره به حرکت مسافران به این منطقه مصرف بنزین در ساری افزایش پیدا کرد و ۶۷ درصد افزایش برداشت از انبار نفت داشتیم که هم برای تامین بنزین و هم سوخت نیروگاه‌ها بوده است.

وی ادامه داد: برای همه اصناف سوخت جایگزین را تامین کردیم و در هیچ کدام از اصناف حساس مانند نانوایی‌ها و مرغداری‌ها قطع نشد؛ اما پیش‌بینی سوخت روم انجام شده است.

رجب‌پور افزود: تعداد خانوار محدودی گازشان قطع شد که با هماهنگی اولیه، نفت سفید و گاز مایع توزیع شد.

تامین سوخت جایگزین نیروگاه‌های گیلان با خط لوله شکوری مدیر منطقه گیلان با شاره به اینکه افت فشار در گیلان بر روی گاز خانوار تأثیرگذار نبود، گفت: با هماهنگی با شرکت گاز لیست روستاها و مناطقی که احتمال قطعی گاز وجود داشت را شناسایی کردیم.

وی ادامه داد: ۱۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در استان داریم که غیرفعال شدند و مصرف بنزین را ۱۲ درصد افزایش داد که بدون مشکل تامین شد.

شکوری افزود: به نیروگاه‌ها نیز با خط لوله سوخت جایگزین تامین می‌شود.

در روزهای گذشته با توجه به ناترازی گاز و افت فشار در برخی استان‌های کشور، توزیع سوخت مایع جایگزین در دستور کار قرار گرفت.

با این اقدامات با وجود قطع گاز در برخی مناطق کشور، اما هیچ استانی بدون سوخت نبود و پایدار تامین و توزیع سوخت مایع به صورت کامل انجام شد.

لینک کوتاه : https://eghtesadkalan.ir/?p=39704

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.