تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
3

در عزای آقا اباعبدالله حسین(ع) محیط‌زیست را فراموش نکنیم

  • کد خبر : 27431
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
اقتصاد کلان : بی شک امسال که پس از سه سال دوری شهروندان از عزاداری حضوری به دلیل شیوع پاندومی کرونا، قرار است بار دیگر شهر حال و هوای عاشورایی به خود بگیرد و مراسم عزای حسینی پر شورتر برگزار شود.

بار دیگر محرم از راه رسید؛ ماه عاشقان آقا اباعبدالله حسین(ع) که هر سال با آمدن ماه‌های محرم و صفر کمر همت به زنده و پویا نگاه داشتن نهضت حسین(ع) و یاران باوفایش می‌بندند. حسین(ع) نام آورترین سردار دل ها بر چکاد روشنی ها، تندیس ایمان و عشق الهی و یادآور آزادی و آزادگی است و همین فرهنگ ایستادگی اش سبب شده بیش از ۱۴۰۰ سال عاشقانش در سراسر دنیا در راهش ایستادگی کنند و به یاد تشنگی لبانش نذر دهند.

امسال نیز محرم ۱۴۰۱ از راه رسیده اما با یک تفاوت عمده نسبت به سه سال گذشته؛ امسال قرار است همچون سنوات قبل از کرونا مردم بار دیگر از نزدیک در مجلس عزای حسینی حضور یابند.

هر ساله با برپا شدن موکب های عزاداری و فعالیت تکیه ها و دسته های سینه زنی، یک دغدغه در میان کارشناسان و دوستداران محیط زیست زنده می شود؛ آن هم کاهش استفاده از ظروف یک بار مصرف است. یادش بخیر خیلی دور نیست آن روزهایی که مردم قابلمه به دست برای نذری گرفتن در مقابل خانه ها صف می کشیدند. یا کودکان و نوجوانانی که سینی به دست سر کوچه و چهارراه ها با لیوان های شیشه ای پر از شربت نذورات را پخش می کردند تا با دعای مردم در حق‌شان عاقبت به خیر شوند.

اما با پیشرفت روزگار این سنت دوستدار محیط زیست کمرنگ شد و جایش را به ظروف یک بار مصرف داد تا هرشب در پایان مراسم عزاداری، معابر شهر از انبوه این ظروف دشمن طبیعت چهره ای ناخوشایند به خود بگیرد. اتفاق ناگواری که نه تنها قامت رفتگران شهر را خمیده می کند و سرانه مصرف پلاستیک و ظروف یک بار مصرف را به اوج خود می رساند، هزار و یک عامل بیماری زا نیز با انباشت این ظروف در طبیعت ایجاد می شود!!!

بی شک امسال که پس از سه سال دوری شهروندان از عزاداری حضوری به دلیل شیوع پاندومی کرونا، قرار است بار دیگر شهر حال و هوای عاشورایی به خود بگیرد و مراسم عزای حسینی پر شورتر برگزار شود، بد نیست در کنار سنت های عزاداری توجهی هم به سنت های پیشین پخش نذورات داشته باشیم. ظرف های خانگی را جایگزین ظرف های یک بار مصرف نذری کنیم تا با تاملی بر نحوه پخش نذوراتمان تغییری در رویه استفاده از یک بار مصرف هایی ایجاد کنیم که هم جان خودمان را به خطر می اندازند و هم طبیعت و محیط زیست را.

در محرم ۱۴۰۱، بیایید تغییر نگاه و اقدام های محیط زیستی را از خودمان شروع کنیم و در ماتم و عزای آقا اباعبدالله الحسین(ع) هم محیط زیست را فراموش نکنیم.

لینک کوتاه : https://eghtesadkalan.ir/?p=27431

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.