تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
5

فصل جدیدی در تاریخ بهره‌وری کشور آغاز شده است

  • کد خبر : 22658
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۷

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران، ضمن اشاره به پیام نوروزی رهبر انقلاب و تأکید خاص ایشان بر موضوع بهر‌ه‌وری، با بیان اینکه امسال، فصل جدیدی در تاریخ بهره‌وری کشور آغاز شده است، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب دغدغه بهره‌وری را دغدغه‌ای ملی دانستند و بر لزوم ارتقای بهره‌وری تأکید کردند. در همین حال، رئیس‌جمهور نیز […]

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران، ضمن اشاره به پیام نوروزی رهبر انقلاب و تأکید خاص ایشان بر موضوع بهر‌ه‌وری، با بیان اینکه امسال، فصل جدیدی در تاریخ بهره‌وری کشور آغاز شده است، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب دغدغه بهره‌وری را دغدغه‌ای ملی دانستند و بر لزوم ارتقای بهره‌وری تأکید کردند. در همین حال، رئیس‌جمهور نیز هدف دولت سیزدهم را تحقق رشد ۳/۵ درصدی اقتصادی از محل بهره‌وری بیان کرده است.

وی با بیان اینکه «بهره‌وری» در فرهنگ اسلامی ـ ایرانی قدمتی بیش از ۱۴۰۰ سال دارد، عنوان کرد: موضوع تحقق رشد اقتصادی از محل بهره‌وری، همواره در برنامه‌های توسعه کشور، به‌ویژه در برنامه‌های پنج و ششم، یکی از اهداف مهم دولت‌ها بوده است. به‌نحوی که در قوانین بودجه سنواتی هم این موضوع مطرح شده است.

دکتر پیشوایی با ارائه گزارشی از وضعیت بهره‌وری در کشور، تصریح کرد: طی ۱۰ سال گذشته رشد شاخص بهره‌وری کل کشور (TFP)، منفی یک درصد بوده است. به‌طوری که طبق برنامه ششم توسعه، ۲/۸ درصد از رشد اقتصادی کشور باید از محل بهره‌وری محقق می‌شد. در حالی که طی این مدت، متوسط رشد بهره‌وری برخی از کشورهای آسیایی، ۱/۸+ بوده است؛ یعنی ۱۸ درصد رشد اقتصادی‌ کشورها از محل بهره‌وری.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه سازمان ملی بهره‌وری ایران در دوره جدید، سه رویکرد را در دستورکار خود قرار داده است، افزود: یکی از موضوعات مهمی که سازمان به آن پرداخته، تکمیل «چرخه تنظیم‌گری بهره‌وری» در کشور است. چراکه یکی از مسائل در کشور، جاری نشدن سیاست‌هاست، در واقع، از باب سیاستگذاری مشکلی وجود ندارد، بنابراین تمرکز اصلی سازمان ملی بهره‌وری، جاری‌کردن سیاست‌هاست، مهم‌ترین اقدامی که در این راستا انجام شده، اتصال بهره‌وری به نظامات اصلی مانند تخصیص بودجه است.

وی جریان‌سازی «نوآوری بهره‌ور» را به‌عنوان رویکرد دوم سازمان برشمرد و با اشاره به اینکه امروز بیش از هر چیزی به فرهنگ بهره‌وری نیاز داریم و بدون آن، نوآوری محقق نمی‌شود، گفت: «نوآوری» و «رقابت» دو ریشه کلیدی بهر‌وری هستند و نوآوری بدون پذیرش خطر امکان‌پذیر نیست.

پیشوایی «هوشمندسازی و مردمی‌سازی زیست‌بوم بهره‌وری» را از دیگر رویکردهای سازمان، معرفی کرد و افزود: سازمان ملی بهره‌وری ایران تلاش دارد با هوشمندسازی حوزه بهره‌وری، مشارکت مردم در این حوزه را افزایش دهد، چراکه معتقدیم زمانی موفق خواهیم بود که بهره‌وری به مطالبه ملی تبدیل شود. به همین منظور در اولین گام، سامانه آینه بهره‌وری ایران (سابا) را راه‌اندازی کردیم که اطلاعات بهره‌وری کل کشور در آن بارگذاری شده و در اختیار عموم مردم قرار دارد.

وی ضمن تأکید بر فرصت‌آفرینی برای مشارکت مردم در حوزه بهره‌وری، با اشاره به شعار دولت سیزدهم مبنی بر مردمی‌بودن آن، افزود: امسال برای اولین بار آیین‌نامه اجرایی بند مرتبط با بهره‌وری در قالب یک فرایند جمع‌سپاری با حضور نخبگان و مردم انجام شد. اگرچه معتقدم، در گام اول هستیم و باید بیش از این از پتانسیل و ظرفیت مردم استفاده شود. زمانی که این ظرفیت آزاد شود، اهداف انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف محقق خواهد شد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: ضروری است موضوع «تبیین بهره‌وری» به‌عنوان یک رسالت دیده شود و بر اساس جهاد تبیینی که رهبر انقلاب فرمودند، در حوزه تخصصی، بهره‌وری یکی از اولویت‌ها به شمار می‌رود.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه مسیر سخت و پرچالشی پیش‌رو داریم، اظهار امیدواری کرد، با عزمی که در دولت سیزدهم وجود دارد و با ائتلاف دولت و ملت، حرکت خوبی در حوزه بهره‌وری رقم بخورد.
در همایش ملی بهره‌وری، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و رئیس دانشگاه علم و صنعت نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.

لینک کوتاه : https://eghtesadkalan.ir/?p=22658

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.