تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
20

لزوم افزایش ذخیره دانشی محصولات و حمایت ویژه از فرآیندهای دانش‌بنیان

  • کد خبر : 20331
  • ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۳
اقتصاد کلان : معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام‌معظم‌رهبری در گردهمایی مدیران ارشد وزارت صمت گفت: افزایش ذخیره دانشی در محصولات تولیدی و فرآیندهای تولیدمحور از اهمیت فراوانی برخوردار است و شرکت‌های دانش‌بنیان باید هر دو ظرفیت را داشته باشند.

محمدجواد ایروانی با بیان این‌که اگر فرآیندهای دانش‌بنیان مورد حمایت جدی قرار بگیرند، می‌توانیم به تولید دانش‌بنیان نیز برسیم، افزود: در انقلاب صنعتی چهارم، موضوع هوشمندی ماشین به هوشمندی انسان اضافه شده و موضوع تولید دانش‌بنیان که مقام‌معظم‌رهبری در دیدار با صنعتگران به آن اشاره و توجه داشتند، جهت‌گیری‌ای اصولی به سمت توسعه صنعتی کشور است.

عضو مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام تصریح کرد: ایجاد پلتفرم‌های توسعه دانش‌بنیان می‌تواند زمینه‌ساز رشد زیست‌بوم دانش‌بنیان در کشور باشد و در مسیر ریسک‌پذیری تولیدات دانش‌بنیان، حضور پررنگ صندوق‌های حمایتی با راهبری وزارت صمت، بسیار مهم است.

ایروانی تأکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت پرچمدار این حوزه در برقراری ارتباط بین تولیدات دانش‌بنیان و تجارت محصولات مرتبط با این حوزه است.

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری عنوان کرد: وزارت صمت به عنوان یک دستگاه مردمی باید از انعطاف و چالش‌پذیری لازم برخوردار باشد، زیرا این وزارتخانه می‌تواند یک نهاد واکنش سریع در برابر شرایط باشد.

ایروانی با اشاره به تحقق تراز تجاری بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۰، گفت: با توجه به شرایط ویژه سال گذشته و مشکلاتی که متوجه کشور ما بوده، تحقق این امر غیرقابل تصور بود و این‌که در مدتی کوتاه به چنین ظرفیتی رسیدیم، نشان از تلاش وزارت صمت دارد و بسیار ارزشمند است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: استراتژی جایگزینی واردات با توسعه صادرات، تعیین پیشران‌های اقتصادی و هدایت و شکل‌دهی هرم‌های صنعتی، امور مهمی هستند که باید در وزارت صمت سامان بگیرند.

ایروانی تأکید کرد: باید زنجیره‌های ارزش‌ساز را در کشور شکل دهیم و ارزش افزوده را در داخل ایجاد کنیم تا خام فروشی متوقف شود؛ البته نقش هدایتگری وزارت صمت در بازتعریف مشوق‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه، بسیار برجسته است.

وی با اشاره به نقش مهم و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط در چارچوب توسعه هرمی صنعت، گفت: اقتصادهای در حال رشد توجه جدی به این بنگاه‌ها و نقش آن‌ها در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌آفرینی دارند و لازم است برای رشد چشمگیر بنگاه‌های کوچک و متوسط، مقررات خاصی فارغ از برخی مقررات متوجه بنگاه‌های بزرگ در نظر گرفته شود.

لینک کوتاه : https://eghtesadkalan.ir/?p=20331

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.