تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024
19

دکتر زهرا سعیدی : تحقق شعار تولید، پشتیبانی و مانع ز دایی، نیازمند ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری است

  • کد خبر : 16563
  • ۰۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
اقتصاد کلان : دکتر زهرا سعیدی مبارکه نماینده مجلس دهم طی سخنانی با اشاره به نام گذاری سال 1400 توسط مقام معظم رهبری با عنوان " تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" گفت: چاره رسیدن به خودکفایی ، سرمایه گذاری در حدود 40 میلیارد دلار برای جلوگیری از خام فروشی است و در آن صورت است که غیر از اشتغال زایی ، اثر تحریم ها نیز به شدت کاهش خواهد یافت.

به گزارش اقتصاد کلان ، دکتر زهرا سعیدی افزود: در بسیاری از حوزه های تولیدی با مدیریت صحیح و جلوگیری از خام فروشی می توان به تولید انبوه ، فرآوری و ایجاد اشتغال در کشور رسید. سعیدی مبارکه با بیان اینکه در حوزه نفت می توان با مبلغ ۲۵ میلیارد دلار فرآوری ایجاد کرد تا دیگر نفت خام فروخته نشود افزود: هستند کسانی که حاضر باشند در این حوزه سرمایه گذاری کنند تا هم از فروش نفت خام جلوگیری شود، هم ایجاد اشتغال شده و هم ارز قابل توجهی وارد کشور شود.
این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه خاطر نشان کرد: در صنعت چرم و سالامبور نیاز به مبلغ ۱ میلیارد دلار داریم تا از صادر کردن پوست گوسفند به خارج از کشور جلوگیری کرد.
وی افزود: در حوزه سنگهای ساختمانی ۲ میلیارد و در حوزه سنگهای معدن نیاز به ۴ میلیارد دلار داریم تا در این حوزه ها هم به خود کفایی برسیم.
دکتر سعیدی در پاسخ به این سوال که این مبالغ از کجا باید تامین شود؟ گفت: برای نمونه در پروژه ستاره خلیج فارس، روزانه ۳۷۰ هزار بشکه نفت خام فرآوری می شود که با صرف مبلغ ۵ میلیارد دلار به این سطح از خودکفایی رسیده و در صورتی که این ۵ میلیارد را ۵ برابر کنیم یعنی با صرف ۲۵ میلیارد دلار ظرفیت فرآوری ستاره خلیج فارس از ۳۷۰ هزار بشکه به ۱میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید که اثر تحریمها را به شدت کاهش خواهد داد.
وی افزود: بحث تولید و اشتعال سالهاست که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و باید در این زمینه به جای شعار دادن و مقصر دانستن دیگران اقدام عملی شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس دهم یکی از موانع بسیار مهم در راه رسیدن به تولید و اشتغال مطلوب و جلوگیری از خام فروشی را در افتادن با سران ثروت و قدرت دانست که مسلما کار دشواریست و افزود: برای نمونه در طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان بالاخره برخی از مدیران دارای قدرت متضرر از این قانون که هم ردیف وزرا و معاونین وزرا بودند و با این طرح مخالفت می کردند رو برو بودیم ولی در نهایت ۸۰۰۰ بازنشسته جای خود را به مدیران جوان دادند و واقعا تصویب یک قانون این چنین نیست که چنین طرح هایی یک روزه آماده شود و فردا در صحن مجلس رای بیاورد و پس فردا ابلاغ و اجرایی شود بلکه باید ابتدا گفتمان آن ایجاد و پس از طی فراز و نشیبها پس از تصویب با یک سیستم اجرائی قوی فارغ از حاشیه به پشتوانه قانونی باضمانت اجرایی تصمیم بگیرد تا به نتیجه مطلوب برسیم.

لینک کوتاه : https://eghtesadkalan.ir/?p=16563

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.