۱۲ راهبرد برای توسعه گردشگری شهری خبرگزاری اقتصاد کلان

  امروز شمسی

  تماس با ما  تماس با ما   طلا و ارز  طلا و ارز   معدن  معدن   صنعت   صنعت    بیمه  بیمه   بانک  بانک   بورس  بورس   اقتصاد اجتماعی  اقتصاد اجتماعی   اقتصاد سیاسی  اقتصاد سیاسی   اقتصاد بین الملل  اقتصاد بین الملل   اقتصاد کلان  اقتصاد کلان   صفحه اصلی  صفحه اصلی  

  خبرهای برگزيده
اگزیم‌بانک چگونه رشد صادرات را شدت می‌بخشد؟
تلاش برای افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون از برنامه های جدی این بانک محسوب می‌گردد
برگزاری اولین نشست کرسی‌های بررسی‌ راهبردی در حوزه پول و بانک
پولشویی و راهکارهای مبارزه با آن، درصنعت بیمه
افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات چقدر ضرورت دارد؟
تحریم اقتصادی آمریکا علیه ایران چقدر مشروعیت دارد؟
معامله ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی
ویژگی های منحصر به فرد بازار سرمایه ایران برای خارجی ها
نمایشگاه ITE با هدف مقابله با تحریم‌ها برگزار می‌شود
4 استان پیشتاز در اخذ تسهیلات خرید مسکن
سند استراتژیک بانک دی تا افق 1400 تدوین شد
بررسی مزایای استفاده از وام‌های قرض‌الحسنه براي اشتغال‌زايي
راهکار آرامش ارزی در تنظیم عرضه و تقاضا
عرضه نفت‌خام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران

  آخرين اخبار
ذخایر آرد مازندران مطلوب است
تامین مواد غذایی مورد نیاز دانشگاه ها با حمایت شرکت بازرگانی دولتی ایران
رونمایی از پوستر هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت
درج نماد شرکت سنگ آهن گوهر زمین در سامانه پس از معاملات
افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی شرکت سپرده گذاری مرکزی به تصویب رسید
30 هزار ایرانی در خارج از کشور بیمه تامین اجتماعی هستند
ريسک نقدينگي را کنترل مي کنيم
۸ مدرسه در کرمانشاه توسط همراه اول در حال ساخت است
برنامه افزايش سرمايه بيمه رازي اعلام شد
الحاقیه افزایش قیمت خودرو در بیمه نامه های بدنه
  پربيننده ترين اخبار
نشست تلفنی مدیران بانک رفاه با مشتریان برگزار شد
ريسک نقدينگي را کنترل مي کنيم
برنامه افزايش سرمايه بيمه رازي اعلام شد
انتصابات مدیران سرپرستی بیمه کوثر
پرداخت 277 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه در بانک کارگشایی
اگزیم‌بانک چگونه رشد صادرات را شدت می‌بخشد؟
مدیرعامل بانک ملی ایران: بسیاری از مشکلات توزیع ارز اربعین، خارج از حدود اختیارات ما بود
افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی شرکت سپرده گذاری مرکزی به تصویب رسید
ريسک نقدينگي را کنترل مي کنيم
ارائه خدمات بیمه ای بیمه رازی در شعب برتر بانک آینده
برنامه افزايش سرمايه بيمه رازي اعلام شد
اعلام برندگان دومین جشنواره کارت هدیه بانک دی
بازدید قائم مقام و معاون توسعه بازار شرکت بیمه تجارت نو از شعبه غرب
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

۱۲ راهبرد برای توسعه گردشگری شهری

اقتصاد کلان: نواحی شهری به‌علت دارا بودن جاذبه‌های فراوان، اغلب از مقاصد مهم گردشگری محسوب می‌شوند و گردشگری شهری، مسئله مهمی برای مدیریت شهری است توسعه گردشگری شهری، اثرات و پیامدهای اقتصادی، کالبدی و زیست‌محیطی متفاوتی بر زندگی شهروندان دارد و این موضوع نقش فعالیت‌های آنها را بر کیفیت مشارکت‌شان در امور گردشگری پررنگ‌تر می‌کند.

  

به گزارش خبرگزاری اقتصاد کلان، نواحی شهری به‌علت دارا بودن جاذبه‌های فراوان، اغلب از مقاصد مهم گردشگری محسوب می‌شوند و گردشگری شهری، مسئله مهمی برای مدیریت شهری است توسعه گردشگری شهری، اثرات و پیامدهای اقتصادی، کالبدی و زیست‌محیطی متفاوتی بر زندگی شهروندان دارد و این موضوع نقش فعالیت‌های آنها را بر کیفیت مشارکت‌شان در امور گردشگری پررنگ‌تر می‌کند ،مدیران گردشگری، با توجه به نقش اقتصادی گردشگری، برای حرکت به سوی شیوه‌های سیاست‌گذاری مطلوب و پایدارتر، در پی بهره‌برداری و حفاظت از جاذبه‌های شهری برای نسل آینده با نگرش توسعه پایدار در صنعت گردشگری هستند .
در پژوهشی که در فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری درج شده است، آمده است: امروزه مشارکت شهروندان، مدیران شهری و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، نقطه عطفی در قلمروی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی شهری است و در بیشتر کلانشهرهای جهان در ساختارهای سیاست‌گذاری و مدیریت، هم‌سو با فرایندهای جهانی‌سازی، خواهان مشارکت و حضور بیشتر شهروندان  است.
با تغییر در شیوه‌های سیاست‌گذاری در حاکمیت، ساختارهای اقتصادی و مدیریت شهری نیز دگرگون شدهاند و این تأثیرات به‌گونه‌ای است که همراه با رویکردهای انعطاف‌پذیر، مشارکتی و واگذاری امور خدماتی و اقتصادی، به شهروندان و دست‌اندرکاران بخش خصوصی است و این به آن معنی است که ساختارهای مدیریت سنتی فعلی، توانایی و ظرفیت بهر‌ه‌برداری از تمامی منابع اقتصادی گردشگری شهری را ندارند و برای سازماندهی کارآمد و اثربخش و متناسب از فضاهای اجتماعی- اقتصادی و ایجاد محیطی رقابت‌پذیر در بازار بخش خصوصی گردشگری نیازمند اعمال شاخص‌های حکمروایی مطلوب  است.
شهرداری‌ها به‌عنوان بخش نیمهدولتی مدیریت شهری باید از ساختارهای دموکراتیک مدنی که براساس الگوهای مدیریت مشارکتی در کشورهای توسعه‌یافته شکل گرفته‏ اند، تبعیت کنند و برای اداره مطلوب امور اقتصادی شهرها، از پتانسیل‌های گردشگری شهری با بهره‌گیری از شیوه مدیریت یکپارچه در سیاست‌گذاری‌ها، تفویض اختیار به ذی‌نفعان و مشارکت فعال دست‌اندرکاران تجربی گردشگری استفاده شود. این شیوه مشارکتی به‌عنوان عاملی اثربخش و کم‌هزینه، پایدارترین شیوه اعمال مدیریتی در نظام‌های مشارکتی است.
حرکت به‌سوی واگذاری تمامی امور اجرایی و خدماتی به‌ دستاندرکاران بخش خصوصی بازار گردشگری شهری می‌تواند باعث همراهی همه ذی‌نفعان در توسعه خدمات گردشگری شهری شود.
 البته میزان تفویض اختیارات و مشارکت مردم با توجه به بسترهای خدمات‌رسانی در هر جامعه‌ای با سایر جوامع شهری و از کشوری با کشور دیگر متفاوت است و هر شهری باید با مطالعات تطبیقی در سایر کشورهای جهان، الگوی مدیریت متناسب به خود و منطقه را بیابد و با سیاست‌گذاری مطلوب در توسعه شهر، توانایی پاسخ‌گویی به منافع و خواسته‌های متفاوت همه ذی‌نفعان را برای دست‌یابی به فضای شهری پایدار و باکیفیت فراهم کند.
براساس نتایج به‌دست آمده می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:
۱-راهبرد مشارکت -ایجاد کانال‌های ارتباطی با مردم از طریق زیرساخت‌های سیستم‌های الکترونیکی مانند (تلگرام، اینستاگرام)
۲-قراردادن کلیه دست‌اندرکاران در جریان تصویب طرح‌های توسعه گردشگری شهری به‌ویژه طرح‌های بلندمدت توسعه و کسب نظرات دست‌اندرکاران در تمامی مراحل برای برنامه‌ریزی و نظارت بهتر و مستمر در راستای توسعه عدالت‌محوری و شاخص‌های مشارکتی
۳-راهبرد شفافیت در امور مالی ایجاد ارتباط بین منابع مالی و اقتصادی با جاذبه‌های گردشگری 
۴- شفافیت در امور مالی و آگاه کردن مردم از شیوه تهیه و تصویب کمک‌های مالی شهرداری در توسعه گردشگری شهری
۵-راهبرد مدیریت زمان و بهره‌وری مدیریت زمان در اجرای کلیه طرح‌های گردشگری که منجر به کارایی و اثربخش بیشتر در طرح‌های گردشگری شهری میشود.
۶-راهبرد پاسخگویی مطلوب ایجاد بسترهای حکمروایی مطلوب الکترونیکی برای پاسخ‌گویی مناسب مسئولان و ارتباطات بهینه با دست‌اندرکاران و ذی‌نفعان
۷-راهبرد بازاریابی- تقویت شوراها در محلات و مناطق و ایجاد دفاتر گردشگری شهری در هر محله، برای بازاریابی و تقویت اشتغال پایدار در محلات شهری
۸- ایجاد دفاتر بازاریابی برای معرفی جاذبه‌های محلات و مناطق به سایر مناطق شهری و بین‌المللی از طریق پرتال‌های الکترونیکی گردشگری
۹-برندسازی مناسب و برتر به‌عنوان نماد گردشگری شهری براساس تجارب موجود جهانی
۱۰-بهبود تصویرسازی مناسب از مقاصد گردشگری شهری
۱۱-راهبرد مدیریت یکپارچه ایجاد سازمان گردشگری در کلانشهر تهران یا ایجاد معاونت گردشگری و توسعه پایدار شهری در ساختار ادارای مدیریت مناطق شهرداری برای رشد گردشگری شهری و حفاظت از جاذبه‌های شهری و محیط‌زیست و نظارت مستمر بر کیفیت و استانداردهای اجرایی در صنعت گردشگری (هتل‌ها و آژانس‌های شهری و راهنمایان تورهای شهری)
۱۲-راهبرد آموزش همگانی ایجاد و توسعه مراکز آموزش هتلداری و گردشگری در شورایاری محلات برای جذب، آموزش و ساماندهی منابع انسانی در حوزه راهنمایان تورهای گردشگری شهری و ایجاد بانک اطلاعاتی برای آنها (برای مثال: بانک اطلاعات راهنمایان در محلات) برای استفاده مناسب از قابلیت‌های انسانی و افراد متخصص در توسعه گردشگری شهر به‌خصوص در ایام پیک و جشنواره‌های گردشگری.

 

 

 شماره خبر : 6050      انتشار : 7/6/1396        آرشيو اقتصاد شهری         آرشيو همه اخبار


   نظرات کاربران :

نام و نام خانوادگی : *  
نظرات : *

(حداکثر 900 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :  
   

eghtesadkalan.ir

کلیه حقوق تجاری اين سايت برای گروه خبری محفوظ میباشد

استفاده و انتشار مطالب اين سايت با نیت بالا بردن فرهنگ و دانش بشری آزاد میباشد

برنامه نويسی : اصفهان هاست