۱۲ راهبرد برای توسعه گردشگری شهری خبرگزاری اقتصاد کلان

  امروز شمسی

  تماس با ما  تماس با ما   طلا و ارز  طلا و ارز   معدن  معدن   صنعت   صنعت    بیمه  بیمه   بانک  بانک   بورس  بورس   اقتصاد اجتماعی  اقتصاد اجتماعی   اقتصاد سیاسی  اقتصاد سیاسی   اقتصاد بین الملل  اقتصاد بین الملل   اقتصاد کلان  اقتصاد کلان   صفحه اصلی  صفحه اصلی  

  خبرهای برگزيده
تراز تجاری مثبت بیانگر موفقیت ایران در مدیریت تحریم ها است
افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان در ضریب ریالی اعمال می شود
رونمایی از اولین رویداد استارتاپی با حمایت کنسول لیتوانی
۱۰۰۰ کودک در انتظار گرفتن شناسه کاشت حلزون/ تهیه پروتز شنوایی در انحصار ۳ شرکت خصوصی
شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها زیر چتر حمایتی دولت
فروش کتاب های سازمان زیباسازی اینترنتی می شود
توصیه‌های سیاستگذاری به دولت برای اقتصاد 98
ورود قطارهای ۵ ستاره نور به شبکه ریلی کشور
ضمانت نامه های صندوق مطمئن ترین روش جایگزین ال سی است
پیام تبریک دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور به رئیس جدید قوه قضائیه
منتخبان دومین دوره «جشنواره عکس خوشه» معرفی شدند
هیچ محدویتی برای عرضه شکر نداریم / موضوع قاچاق گندم بررسی می شود
اختصاص تسهیلات به 6700 واحد صنعتی کوچک و متوسط
اجرای برنامه‌های فرهنگی در متروی تهران متناسب با نیاز و سلیقه مسافران

  آخرين اخبار
تحقق بیش از 100 درصد برنامه ها در تمام ماه های سال 97
بیمه ‌کوثر پاسخگوی همیشگی مشتریان در هر زمان
مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بانک شهر با حضور حداکثری سهامداران برگزار شد
سطح آگاهی همکاران می‌بایست با انتظارات واقعی مشتریان همسو باشد
ابلاغ طرح بخشودگی جرائم تسهیلاتی «میلاد تا ميلاد» در بانک قرض الحسنه مهر ايران
پیام نوروزی مدیر عامل بانک رفاه به مناسبت فرا رسیدن سال نو
پیام نوروزی رئیس هیئت مدیره بانک دی
آخرین جلسه شورای مدیران پست‌بانک‌ایران در سال 1397 برگزار شد
سیزدهمین شماره نشریه ارتباط ایران زمین منتشر شد
جشنواره سراسری باجه های روستائی پست‌بانک‌ایران در 110 نقطه کشور برگزار می‌شود
  پربيننده ترين اخبار
ارائه خدمات ویژه نوروزی بیمه "ما"
الکترونیکی شدن تمام فرآیندهای اعطای تسهیلات بانک مسکن
بیمه کوثر قهرمان لیگ ‌های جودو و کوراش
تبریک مدیر عامل بانک ایران زمین به مناسبت نهمین سال تاسیس این بانک
تسهیل خدمات پرداخت الکترونیکی، هدف طراحی اپلیکیشن «صاپ»
پیام نوروزی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران
اعلام نرخ حق‌الوکاله بانک اقتصادنوين در سال 98
سیزدهمین شماره نشریه ارتباط ایران زمین منتشر شد
اعلام شعب کشیک و ساعت کار بانک سینا در ایام تعطیل نوروز 98
ابلاغ طرح بخشودگی جرایم تسهیلات بانک قرض الحسنه مهر ایران
حضور رئیس هیات مدیره ملل در رویداد تازه های فین تک
نتیجه مزایده و اسامی برندگان املاک و مستغلات ملل-نوبت دوم
بیمه ملت در تعطیلات نوروز 98 همراه شماست
شعب کشیک بیمه "ما" در نوروز
بانک ملی ایران رکورد خود را شکست
پیام تبریک رییس هیات مدیره و مدیرعامل بیمه ایران
تغییر و تقلیل نرخ حق الوکاله بانک سینا برای سال 1397
بیمه نامه عمر و حوادث انفرادی نوروزی هدیه بیمه ایران در آستانه سال جدید
افزایش سقف برداشت روزانه از خودپردازهای بانک سرمایه
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

۱۲ راهبرد برای توسعه گردشگری شهری

اقتصاد کلان: نواحی شهری به‌علت دارا بودن جاذبه‌های فراوان، اغلب از مقاصد مهم گردشگری محسوب می‌شوند و گردشگری شهری، مسئله مهمی برای مدیریت شهری است توسعه گردشگری شهری، اثرات و پیامدهای اقتصادی، کالبدی و زیست‌محیطی متفاوتی بر زندگی شهروندان دارد و این موضوع نقش فعالیت‌های آنها را بر کیفیت مشارکت‌شان در امور گردشگری پررنگ‌تر می‌کند.

  

به گزارش خبرگزاری اقتصاد کلان، نواحی شهری به‌علت دارا بودن جاذبه‌های فراوان، اغلب از مقاصد مهم گردشگری محسوب می‌شوند و گردشگری شهری، مسئله مهمی برای مدیریت شهری است توسعه گردشگری شهری، اثرات و پیامدهای اقتصادی، کالبدی و زیست‌محیطی متفاوتی بر زندگی شهروندان دارد و این موضوع نقش فعالیت‌های آنها را بر کیفیت مشارکت‌شان در امور گردشگری پررنگ‌تر می‌کند ،مدیران گردشگری، با توجه به نقش اقتصادی گردشگری، برای حرکت به سوی شیوه‌های سیاست‌گذاری مطلوب و پایدارتر، در پی بهره‌برداری و حفاظت از جاذبه‌های شهری برای نسل آینده با نگرش توسعه پایدار در صنعت گردشگری هستند .
در پژوهشی که در فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری درج شده است، آمده است: امروزه مشارکت شهروندان، مدیران شهری و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، نقطه عطفی در قلمروی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی شهری است و در بیشتر کلانشهرهای جهان در ساختارهای سیاست‌گذاری و مدیریت، هم‌سو با فرایندهای جهانی‌سازی، خواهان مشارکت و حضور بیشتر شهروندان  است.
با تغییر در شیوه‌های سیاست‌گذاری در حاکمیت، ساختارهای اقتصادی و مدیریت شهری نیز دگرگون شدهاند و این تأثیرات به‌گونه‌ای است که همراه با رویکردهای انعطاف‌پذیر، مشارکتی و واگذاری امور خدماتی و اقتصادی، به شهروندان و دست‌اندرکاران بخش خصوصی است و این به آن معنی است که ساختارهای مدیریت سنتی فعلی، توانایی و ظرفیت بهر‌ه‌برداری از تمامی منابع اقتصادی گردشگری شهری را ندارند و برای سازماندهی کارآمد و اثربخش و متناسب از فضاهای اجتماعی- اقتصادی و ایجاد محیطی رقابت‌پذیر در بازار بخش خصوصی گردشگری نیازمند اعمال شاخص‌های حکمروایی مطلوب  است.
شهرداری‌ها به‌عنوان بخش نیمهدولتی مدیریت شهری باید از ساختارهای دموکراتیک مدنی که براساس الگوهای مدیریت مشارکتی در کشورهای توسعه‌یافته شکل گرفته‏ اند، تبعیت کنند و برای اداره مطلوب امور اقتصادی شهرها، از پتانسیل‌های گردشگری شهری با بهره‌گیری از شیوه مدیریت یکپارچه در سیاست‌گذاری‌ها، تفویض اختیار به ذی‌نفعان و مشارکت فعال دست‌اندرکاران تجربی گردشگری استفاده شود. این شیوه مشارکتی به‌عنوان عاملی اثربخش و کم‌هزینه، پایدارترین شیوه اعمال مدیریتی در نظام‌های مشارکتی است.
حرکت به‌سوی واگذاری تمامی امور اجرایی و خدماتی به‌ دستاندرکاران بخش خصوصی بازار گردشگری شهری می‌تواند باعث همراهی همه ذی‌نفعان در توسعه خدمات گردشگری شهری شود.
 البته میزان تفویض اختیارات و مشارکت مردم با توجه به بسترهای خدمات‌رسانی در هر جامعه‌ای با سایر جوامع شهری و از کشوری با کشور دیگر متفاوت است و هر شهری باید با مطالعات تطبیقی در سایر کشورهای جهان، الگوی مدیریت متناسب به خود و منطقه را بیابد و با سیاست‌گذاری مطلوب در توسعه شهر، توانایی پاسخ‌گویی به منافع و خواسته‌های متفاوت همه ذی‌نفعان را برای دست‌یابی به فضای شهری پایدار و باکیفیت فراهم کند.
براساس نتایج به‌دست آمده می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:
۱-راهبرد مشارکت -ایجاد کانال‌های ارتباطی با مردم از طریق زیرساخت‌های سیستم‌های الکترونیکی مانند (تلگرام، اینستاگرام)
۲-قراردادن کلیه دست‌اندرکاران در جریان تصویب طرح‌های توسعه گردشگری شهری به‌ویژه طرح‌های بلندمدت توسعه و کسب نظرات دست‌اندرکاران در تمامی مراحل برای برنامه‌ریزی و نظارت بهتر و مستمر در راستای توسعه عدالت‌محوری و شاخص‌های مشارکتی
۳-راهبرد شفافیت در امور مالی ایجاد ارتباط بین منابع مالی و اقتصادی با جاذبه‌های گردشگری 
۴- شفافیت در امور مالی و آگاه کردن مردم از شیوه تهیه و تصویب کمک‌های مالی شهرداری در توسعه گردشگری شهری
۵-راهبرد مدیریت زمان و بهره‌وری مدیریت زمان در اجرای کلیه طرح‌های گردشگری که منجر به کارایی و اثربخش بیشتر در طرح‌های گردشگری شهری میشود.
۶-راهبرد پاسخگویی مطلوب ایجاد بسترهای حکمروایی مطلوب الکترونیکی برای پاسخ‌گویی مناسب مسئولان و ارتباطات بهینه با دست‌اندرکاران و ذی‌نفعان
۷-راهبرد بازاریابی- تقویت شوراها در محلات و مناطق و ایجاد دفاتر گردشگری شهری در هر محله، برای بازاریابی و تقویت اشتغال پایدار در محلات شهری
۸- ایجاد دفاتر بازاریابی برای معرفی جاذبه‌های محلات و مناطق به سایر مناطق شهری و بین‌المللی از طریق پرتال‌های الکترونیکی گردشگری
۹-برندسازی مناسب و برتر به‌عنوان نماد گردشگری شهری براساس تجارب موجود جهانی
۱۰-بهبود تصویرسازی مناسب از مقاصد گردشگری شهری
۱۱-راهبرد مدیریت یکپارچه ایجاد سازمان گردشگری در کلانشهر تهران یا ایجاد معاونت گردشگری و توسعه پایدار شهری در ساختار ادارای مدیریت مناطق شهرداری برای رشد گردشگری شهری و حفاظت از جاذبه‌های شهری و محیط‌زیست و نظارت مستمر بر کیفیت و استانداردهای اجرایی در صنعت گردشگری (هتل‌ها و آژانس‌های شهری و راهنمایان تورهای شهری)
۱۲-راهبرد آموزش همگانی ایجاد و توسعه مراکز آموزش هتلداری و گردشگری در شورایاری محلات برای جذب، آموزش و ساماندهی منابع انسانی در حوزه راهنمایان تورهای گردشگری شهری و ایجاد بانک اطلاعاتی برای آنها (برای مثال: بانک اطلاعات راهنمایان در محلات) برای استفاده مناسب از قابلیت‌های انسانی و افراد متخصص در توسعه گردشگری شهر به‌خصوص در ایام پیک و جشنواره‌های گردشگری.

 

 

 شماره خبر : 6050      انتشار : 7/6/1396        آرشيو اقتصاد شهری         آرشيو همه اخبار


   نظرات کاربران :

نام و نام خانوادگی : *  
نظرات : *

(حداکثر 900 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :  
   

eghtesadkalan.ir

کلیه حقوق تجاری اين سايت برای گروه خبری محفوظ میباشد

استفاده و انتشار مطالب اين سايت با نیت بالا بردن فرهنگ و دانش بشری آزاد میباشد

برنامه نويسی : اصفهان هاست