حل مشکلات منطقه ای و تقویت دیپلماسی اقتصادی دو ابر اولویت ظریف تا 1400 خبرگزاری اقتصاد کلان

  امروز شمسی

  تماس با ما  تماس با ما   طلا و ارز  طلا و ارز   معدن  معدن   صنعت   صنعت    بیمه  بیمه   بانک  بانک   بورس  بورس   اقتصاد اجتماعی  اقتصاد اجتماعی   اقتصاد سیاسی  اقتصاد سیاسی   اقتصاد بین الملل  اقتصاد بین الملل   اقتصاد کلان  اقتصاد کلان   صفحه اصلی  صفحه اصلی  

  خبرهای برگزيده
حمایت از عرضه میان متراژها سیاست اصلی بانک مسکن در سال 97
وسوسه‌های خطرناک افزایش نرخ ارز
بورس در محاصره بازار پول و نوسانات نرخ ارز
قبح سود بالا ریخت/ سپرده ۲۱ درصد برگشت
دو خبر خوش به خریداران مسکن
چهار هزار سوناتا هیبرید غیرقانونی آمد
گردهمایی استارت‌آپ‌ها و صاحبان سرمایه در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد
پیش بینی روند بازار اجاره در سال 97
یازدهمین-کنفرانس-بین-المللی-مدیریت-استراتژیک-برگزار-شد
سومین نمایشگاه توانمندی روستائیان و عشایر با حضور جهانگیری افتتاح می‌شود
کارنامه 5 ساله بانک مسکن تشریح شد
نظام بانکی ایران با محوریت بانک مرکزی قدرتمند در حال اصلاح اقتصاد کشور است
شاخص تورم تولید در فصل پاییز 6 درصد رشد کرد
دولت در سال آینده روش کنونی پرداخت یارانه را ادامه خواهد داد

  آخرين اخبار
آخرین دستاوردهای همراه اول در نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات کیش
نرخ حق الوکاله به کارگیری انواع سپرده های سرمایه گذاری ملل
اولین مجمع فصلی مدیران ستادی و روسای شعب بیمه رازی
مرکز ارتباط با مشتریان بیمه رازی 24 ساعته شد
وصول مطالبات و اصلاح ترکیب پرتفوی، مهمترین برنامه های سال 97 بیمه دانا
فروش بیمه نامه آتش سوزی بیمه پارسیان با تخفیفات ویژه
بازدید مدیر شعب بانک صادرات کرمان از شعبه بیمه سرمد در این استان
حضور بیمه "ما" در یازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه (Finex 2018)
توقف فعالیت کانال خبری پست بانک ایران در تلگرام
تجلیل از جانبازان پست بانک ایران به مناسبت ولادت حضرت ابوالفضل(ع)
  پربيننده ترين اخبار
گردش مالی سال۹۶ صنعت بیمه کشور از ۵۰۰ هزار میلیارد ریال گذشت/ رشد ۲۱ درصدی حق بیمه ها و ۳۰ درصدی بیمه های زندگی در سال۹۶
تمامی حساب های خانواده معزز شهدا و جامعه ایثارگری به بانک دی منتقل می شود
نرم افزار رمز ساز اینترنت بانک سینا راه اندازی شد
ششمین همایش ایران و اروپا ۸ و ۹ اردیبهشت ماه برگزار می شود
حضور یکی دیگر از هنرمندان سینما و تلویزیون در مدرسه «اُمید آینده» در ساحل خلیج فارس
خدمات تامین مالی از بازار سرمایه برای مشتریان بانکداری شرکتی
بازدید مدیرعامل سمات از نمایشگاه بورس، بانک و بیمه
جشنواره پرواز بادبادکها در خراسان جنوبی
اهدای تندیس جشنواره «بانک محبوب من» به بانک ملی ایران
کارت اعتباری بیمه ملت محصولی بیمه‌ای در حمایت از تولیدکنندگان داخلی و کالای ایرانی
تسهیلات اعطایی بانک رفاه به بخش های مختلف اقتصادی
برگزاری کارگاه های تخصصی توسط مرکز توسعه فناوری های مالی بانک انصار
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

حل مشکلات منطقه ای و تقویت دیپلماسی اقتصادی دو ابر اولویت ظریف تا 1400

اقتصاد کلان: حل و فصل مشکلات منطقه ای و تقویت روابط با همسایگان در حوزه روابط سیاسی و کمک به دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت معیشت مردم در حوزه دیپلماسی اقتصادی دو ابر اولویت برنامه محمد جواد ظریف در کابینه دوازدهم دولت است.

  

به گزارش خبرگزاری اقتصاد کلان، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری روز سه شنبه اسامی 17 وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم را به مجلس شورای اسلامی ارایه کرد که در آن «محمد جواد ظریف» باردیگر برای تصدی مسئولیت وزارت امور خارجه معرفی شد.

**
سوابق علمی، تخصصی و اجرایی
محمدجواد ظریف در 17 دی ماه 1338 در یک خانواده مذهبی سنتی در تهران متولد شد، ولی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در دبستان و دبیرستان علوی انجام داد ولی پیش از پایان تحصیلات دبیرستانی و به دلیل شرایط سیاسی و امنیتی برای ادامه تحصیل به آمریکا عزیمت کرد. در خلال دوران دانشجوئی از فعالان و مسولین انجمن اسلامی دانشجویان در امریکا و کانادا بود.
سوابق تحصیلی دانشگاهی ظریف از سال 1356 در دانشگاه ایالتی سانفرانسیکو در رشته روابط بین‌الملل شروع و تا سال 1367 با اخذ دکتری مطالعات بین‌المللی (روابط و حقوق بین‌الملل) از دانشگاه دنور آمریکا ادامه داشته است.
ظریف دارای سوابق سیاسی و مدیریتی طولانی در وزارت امور خارجه می باشد؛ مسئولیت وزارت امورخارجه و ریاست هیات مذاکرات هسته ای در دولت تدبیر و امید، معاونت حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به مدت 10 سال (1371 تا 1381)، سفیر و نماینده دائم در سازمان ملل متحد در نیویورک به مدت 5 سال (1381 تا 1386) مهمترین مسئولیت های وی در وزارت خارجه به شمار می رود.
وی در دوران وزارت مفتخر به دریافت نشان درجه یک لیاقت شده و هرسال به عنوان وزیر و یا وزارتخانه او به عنوان دستگاه نمونه شناسایی شده و پیش از آن در دوره معاونت و سفارت نیز پندین بار به عنوان مدیر نمونه ملی و دستگاهی شناخته شده است.
ظریف مسئولیت‌های گوناگون و مهم بین‌المللی نیز احراز کرده است که مهمترین آنها رییس کمیته حقوقی مجمع عمومی ملل متحد، رئیس کمیسیون فرهنگی یونسکو، عضوگروه حقوقدان برجسته اصلاح منشور سازمان کنفرانس اسلامی، معاون مجمع عمومی ملل متحد، رئیس کمیسیون خلع سلاح ملل متحد و رئیس کمیته سیاسی دوازدهمین اجلاس سران عدم تعهد در دوربان است.
وی مسئولیت سیاسی برگزاری اجلاس سران کنفرانس اسلامی در تهران و ریاست ستاد برگزاری اجلاس تاسیسی بین المجالس اسلامی در تهران را نیز به عهده داشت.
سابقه تدریس ظریف بیش از دو دهه است؛ از جمله استاد میهمان در دانشکده های روابط بین‌الملل و حقوق و علوم سیاسی‌ دانشگاه تهران.
ظریف دارای تألیفات متعددی به صورت مقاله و کتاب در خصوص موضوعاتی چون دیپلماسی چندجانبه، سازمان‌های بین‌المللی، مسائل سیاسی و امنیتی، خلع سلاح، و... به زبان‌های فارسی و انگلیسی می‌باشد که در نشریات معتبر داخلی و بین‌المللی منتشر شده است.
وی دو فرزند متاهل دارد که در ایران به زندگی و کار مشغولند.

**
عزت، حکمت ومصلحت چراغ راه روشن برای برنامه‌ریزی سیاست خارجی
به گزارش ایرنا، در مقدمه و خلاصه سوابق مدیریتی و رویکرد سیاست خارجی و برنامه که از برای وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه منتشر شده، آمده است: برنامه‌ریزی در سیاست خارجی با میراث گرانبهای امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران پیوند خورده است.
بر این اساس مهم‌ترین چارچوب تعیین‌کننده حرکت‌ سیاست خارجی، «ایمان به خدا و ارزش‌های والای اسلامی»، «خودباوری»، «نهراسیدن از قدرت‌های بزرگ»، «توجه به محرومان» و «جانبداری از مظلومین در مقابل ظالمان» و باور عمیق به این واقعیت است که قدر قدرتی جز خداوند تبارک‌وتعالی وجود ندارد و تمام قدرت‌های مادی در مقابل اراده ملت‌ها ناچار به تسلیم و سر فرود آوردن می‌باشند.
همچنین در برنامه پیشنهادی ظریف به نمایندگان مجلس جهت حضور در وزارت امور خارجه دولت دوازدهم تصریح شده است: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تکلیف دستگاه سیاست خارجی را در فکر و عمل روشن کرده و چارچوب‌های مصرح در قانون اساسی، وظایف و تکالیف وزارت امور خارجه در تأمین استقلال و امنیت کشور و تأمین حاکمیت ملی را به تصویر کشیده است.
دیدگاه‌ها و مشی مقام معظم رهبری درزمینه سیاست خارجی در فراز راهبردی رعایت «عزت»، «حکمت» و «مصلحت»، چراغ راهی بسیار روشن و مهم، در هرگونه برنامه‌ریزی سیاست خارجی است. این سه اصل راهبردی بر دوگانه اندیشی در ایجاد و فاصله بین انقلابی بودن و عقلانی بودن خط بطلان می‌کشد و روشن می‌سازد که بین حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی و سیاست و رفتار عقلانی، رابطه‌ای ماهوی وجود دارد.
این رابطه ماهوی بنیاد برنامه‌ریزی سیاست خارجی است. مجموعه‌ای از اسناد کلیدی نظیر سند چشم‌انداز، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و قانون برنامه ششم توسعه در کنار سایر قوانین کشور، مشخص‌کننده برنامه‌های اجرایی کشور در حوزه سیاست خارجی می‌باشند. با توجه به این متن گفتمانی، معنایی و قانونی، برنامه کاری سیاست خارجی ارائه و به مرحله اجرا در می آید.

**
سیاست خارجی در چارچوب آرمان های انقلاب اسلامی
همچنین در برنامه های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی برای وزارات امور خارجه تاکید شده است: «برنامه ریزی عملیاتی برای سیاست خارجی در چارچوب آرمان های انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی نیازمند برداشت‌های دقیق از شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی و محاسبه هوشمندانه نحوه بهره برداری بهینه از شرایط است.
سیاست خارجی، دانش، مهارت، دقت و توجه به واقعیت‌های گوناگون و پیچیده در حال شکل‌گیری در عرصه بین‌الملل، و ترکیب ظریف و هوشمندانه‌ای از رعایت اصول و ارزش‌ها و تطبیق آنها با شرایط متحول است
در بخش دیگری از رویکردهای سیاست خارجی برنامه وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه آمده است: « شرایط سیاسی و استراتژیک جهانی و منطقه‌ای دگرگون‌شده است. دوران نسبتاً طولانی پسا جنگ سرد، همچنان دورانی سیال، انتقالی و در حال گذار و دارای پویایی‌های خاص خود است. بی‌تردید، عصر برتری غرب در نظام بین‌المللی به سر آمده و جهان وارد دوره جدید پسا غربی شده‌است
در این برنامه آمده است: «در عصر پساغربی، سیاست بین‌المللی در چند قدرت بزرگ خلاصه نمی شود و نباید با نگاه جنگ سردی به جهان نگریست. در دوران پساغربی، کنشگران متعدد و متکثر شده‌اند. تکثر و پراکندگی کنشگران، انحصار بازی سیاسی را از دست چند دولت غربی خارج کرده است. قدرت و ثروت در جهان در حال جابه‌جایی است. مفهوم قدرت دچار دگرگونی شده است. هرچند که عناصر سخت‌افزاری قدرت هنوز هم مهم هستند، ولی اکنون دوران اهمیت یافتن عناصر معنایی قدرت است. معناسازی‌ها، روایت‌پردازی‌ها، گفتمان‌سازی‌ها، قدرت و ارزش راهبردی یافته‌اند. چه‌بسا بازیگرانی که از قدرت مادی فراوانی برخوردارند ولی در رقابت معنایی نه‌فقط بازنده‌اند، بلکه فاقد هرگونه مقبولیت و مشروعیت بین‌المللی گشته‌اند و توان نفوذ و تأثیرگذاری خود را از دست داده اند

**
خاورمیانه در حال پوست‌اندازی راهبردی و تاریخی/ شرایط پیچیده منطقه غرب آسیا
در ادامه رویکردهای سیاست خارجی در برنامه های ظریف آمده است:«منطقه غرب آسیا و یا خاورمیانه یکی از سخت‌ترین دوران های تاریخی خود را طی می‌کند. برخی از کنشگران منطقه‌ای، هنوز در فضای بازی با حاصل جمع صفر مشغول برنامه ریزی و اقدام می باشند. این باور نادرست همراه با اعتقاد به کشاندن بیشتر قدرت‌های فرامنطقه‌ای به حوزه‌های پیرامونی، شرایط پیچیده‌ای را ایجاد کرده است که در آن منطق خشونت و افراط بر منطق اعتدال و همکاری پیشی‌ گرفته است
همچنین در این برنامه پیشنهادی به مجلس تصریح شده است: «منطقه آینه تمام نمای آشفتگی و دگرگونی در نظام بین‌المللی از یک‌سو و انباشت مشکلات درونی از سوی دیگر است. تلاقی مداخلات قدرت‌های فرامنطقه‌ای با سوء مدیریت‌ها و حاکمیت‌های فاقد پایگاه مردمی، ناکارآمدی سیاسی و اداری، قرائت‌ها و روایت‌های افراطی و خشونت‌آمیز از اسلام -که با واقعیت رحمانی دین الهی فاصله نجومی دارد، طراحی‌ها و توطئه‌های رژیم صهیونیستی، تمرکز بر گرایش‌های قومی و قبیله‌ای، وجود گسل‌های اقتصادی و اجتماعی، تلاش برای افزایش شکاف‌های مذهبی، و بازتر شدن محیط برای کنشگران غیرسنتی، مناطق پیرامونی کشور را به شکننده‌ترین محیط منطقه‌ای جهان تبدیل کرده است
در این برنامه اشاره شده است که « منطقه غرب آسیا در حال یک پوست‌اندازی راهبردی و تاریخی است، حساس‌ترین فضای عمل سیاست خارجی است. طراحی و برنامه‌ریزی سیاست خارجی در عین توجه به شرایط پیچیده و متحول جهانی و منطقه‌ای، باید با عنایت به ارزیابی دقیق و راهبردی از موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان صورت پذیرد

**
جمهوری اسلامی ایران مظهر تحقق‌یافته مردم‌سالاری دینی
در برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه تاکید شده است: « واقعیت غیرقابل‌انکار این است که ایران، به لطف الهی، در اثر چهار دهه مقاومت مردم ایران، از ثبات، استحکام و اقتدار کم‌نظیری برخوردار است. جمهوری اسلامی ایران مظهر تحقق‌یافته مردم‌سالاری دینی است و این از بزرگ‌ترین ذخایر راهبردی است. آنچه به کشور قدرت بخشیده علاوه بر ظرفیت‌های ذاتی و دستاوردهای همه‌جانبه نظامی، اقتصادی، صنعتی، آموزشی و بهداشتی، سامانه معنایی و گفتمانی است که به برکت انقلاب اسلامی، به مردم و مسئولین کشور اعتماد به‌نفس بی‌نظیری بخشیده است. این مجموعه و منظومه فکری است که ایران را به تنها کشوری در منطقه تبدیل کرده که امنیت خود را به‌صورت بومی تأمین می‌کند
همچینن در ادامه رویکردهای سیاست خارجی در برنامه ظریف تصریح شده است: «ایران در تأمین امنیت خود، به هیچ کنشگری متکی نیست ضمن اینکه منادی و پیشگام کمک به امنیت منطقه است. پیشرفت علمی و اقتصادی ایران نیز درون زاست، و همزمان برای همکاری و هم افزایی منطقه ای و بین المللی توانمند و مهیا می باشد. در سیاست نیز ایران متأثر از نوسانات قدرت در پایتخت های کشورهای فرامنطقه‌ای نیست. در فرهنگ و ادب، از غنای عمیق تاریخی برخوردار است. اسلام مردم ایران، اسلام تعقل، تفکر و اجتهاد است و در حوزه سیاست‌گذاری جهت‌گیری مردمی دارد و از همین رو است که توجه به تأمین نیازهای مردم، مخصوصاً در ابعاد اقتصادی، مبنا و محور سیاست خارجی کشور را شکل می‌دهد

**
ایران پرچمدار مبارزه با خشونت و افراط
در رویکردهای سیاست خارجی برنامه وزیر پیشنهادی اشاره شده است که «درعرصه منطقه‌ای، ایران پرچمدار مبارزه با خشونت و افراط است. ایران بخش مؤثر و تعیین کننده ای از راه‌حل برای بحران‌های منطقه‌ای است و بدون اغراق هیچ بحران و چالش منطقه‌ای بدون حضور مؤثر ایران حل‌شدنی نیست. جمهوری اسلامی از مسئولیت خود به میزان یک قدرت مؤثر منطقه‌ای آگاه است و به‌عنوان قدرتی که به بازی با حاصل جمع صفر معتقد نیست، به دنبال منطقه ای امن، قدرتمند، پیشرفته و باثبات است و بر این باور است که همکاری منطقه‌ای مبنای صلح و ثبات بوده و زندگی منطقه‌ای، پیوندهای مردمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و راهبردی با همه همسایگان باید گسترش یابد و این‌ها همه درگرو باور به همکاری است
وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه در بخش رویکردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است:« باور به همکاری و کنشگری ایران منحصر و محدود به عرصه منطقه‌ای نیست. ایران در حد خود به‌عنوان کنشگری مستقل در مناسبات بین‌المللی اعتقاد دارد که فقط با همکاری و مشارکت است که می‌توان مسائل جهانی - از محیط‌زیست تا گسترش افراط‌گرایی و از گسترش شکاف‌های اقتصادی تا برآمدن دوباره گرایش‌های نژادپرستانه و انحصارگرا - را حل کرد.

**
دولت یازدهم و سیاست خارجی؛ چارچوب ها،چالش ها و دستاوردها
ظریف در بخش دیگری از برنامه های ارائه شده با اشاره به چارچوب های سیاست خارجی در چهار سال گذشته در دولت یازدهم بیان کرده است:« درعرصه سیاست خارجی و در چارچوب برنامه ارائه شده، گام‌هایی بلند و بعضاً تاریخی برداشته شد که مهم‌ترین آن‌ها گذر از پرونده هسته‌ای بود. با فضل الهی، عنایات ائمه اطهار(ع)، رهنمودهای داهیانه و حمایت های مقام معظم رهبری، مدیریت مدبرانه و شجاعانه ریاست محترم جمهوری و حمایت‌ گسترده مردمی، و علی‌رغم همه چالش‌ها و موانع گونه گون، با اعتمادبه‌نفسی که میراث امام خمینی (ره) است، با تمسک به روش های شناخته شده دیپلماتیک و با پشتیبانی قدرت همه‌جانبه کشور، خطرات متعدد فراروی کشور و نظام مرتفع و شرایط بین‌المللی دگرگون شد
وزیر امور خارجه دولت یازدهم بیان کرده است: «خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد در بیش از هفت دهه از حیات سازمان ملل متحد اقدامی منحصربه‌فرد است. دستاوردهای دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی، منحصر به موفقیت در مذاکرات هسته‌ای و برجام نیست. قفل مناسبات خارجی با همه کشورهابه صورت متوازن، هدفمند و هوشمندانه گشوده شد. سیاست خارجی در خدمت اقتصاد و باز کردن گره‌های اقتصادی کشور قرار گرفت و توفیق‌های فراوانی اعم از عادی شدن فروش نفت، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های انرژی، افزایش گردشگری، عقد قراردادهای گوناگون اقتصادی و تجاری و توسعه همکاری‌های فن آوری به دست آمد. پیوند با ایرانیان خارج از کشور گسترده تر و عمیق‌تر شد که جلوه‌ای از آن در صف‌های طولانی هموطنان در خارج از کشور برای دادن رأی در انتخابات ریاست جمهوری مشاهده گردید

**
صهیونیست ها به دنبال تنش و بحران‌آفرینی
سیاست خارجی در چهار سال گذشته با چالش‌هایی در درون و برون نیز روبه‌رو بوده است. جناحی اندیشی در مورد سیاست خارجی، فدا کردن منافع ملی به‌پای منافع حزبی، بی‌‌دقتی و ناآگاهی در تجزیه ‌و تحلیل شرایط پیچیده، عدم انضباط در کلام و گفتارهای مربوط به مناسبات خارجی، ناهماهنگی و بعضاً اتخاذ سیاست‌های موازی از چالش‌های عمده داخلی است که باید در دوره جدید با همدلی و همراهی مرتفع گردد. در عرصه خارجی، چالش‌های مربوط به مناطق پیرامونی ایران و به‌طور خاص رفتار برخی از کنشگران منطقه‌ای باید مستمرا مورد مداقه قرار گیرد. برخی از آن‌ها نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای بکار بستند و هنوز نیز در ائتلاف و اتحادی نامیمون با صهیونیسم، سعی دارند با تشدید فضای اسلام هراسی، شیعه هراسی و ایران هراسی، دوباره ایران را به عنوان دروغین تهدید امنیت بین‌المللی مطرح کنند و با توجه به تغییراتی که مخصوصاً در ایالات‌متحده رخ‌داده، از فرصت برای تنش و بحران‌آفرینی بیشتر منطقه‌ای و بین‌المللی بهره‌برداری کنند؛که البته دچار بی‌دقتی خطرناک در محاسبه‌ در همه زمینه ها شده اند.

**
ابر اولویت های برنامه ظریف در کابینه دوازدهم
وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه در برنامه خود تصریح کرده است:« با عنایت به آنچه که از ارزش‌ها، اصول و شرایط کنونی خود و منطقه ذکر شد، سیاست خارجی دولت دوازدهم مهمترین اولویت های خود را با توجه به چالش های موجود در دو ابراولویت حل و فصل مشکلات منطقه ای و تقویت روابط با همسایگان در حوزه روابط سیاسی، و کمک به دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت معیشت مردم در حوزه دیپلماسی اقتصادی تعریف می کند.
ظریف در توضیح این اولویت های اساس در سیاست خارجی دولت دوازدهم در برنامه پیشنهادی خود افزوده است:«این دو ابراولویت ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند. حل مشکلات منطقه ای و ایجاد و گسترش روابط مطلوب با همسایگان زمینه های بی ثباتی، تنش و درگیری را در حوزه های پیرامونی ایران از بین خواهد برد و در کنار دستاوردهای ناشی از به ثمر رسیدن برجام، امنیتی حاصل خواهد شد که به نوبه خود بستر مناسبی برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی در حوزه سیاست خارجی خواهد بود
وی در برنامه پیشنهادی خود تصریح کرده است: «اقتصاد مقاومتی راهبرد ملی ما برای تامین منافع کشور به صورتی پایدار در محیط ناپایدار منطقه و جهان است. تحقق این امر مهم در وزارت امور خارجه در محور قرار دادن اقتصاد در متن دیپلماسی تبلور می یابد. دیپلماسی اقتصاد محور نیازمند تجمیع و تمرکز کلیه عوامل ارتقادهنده روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه و جهت دادن منافع فعالان اقتصادی، بنگاهها و دستگاههای اقتصادی در مسیر تامین منافع ملی است. برای تحقق این هدف برجسته تر کردن دیپلماسی اقتصادی در ساختار وزارت امور خارجه همراه با چابک سازی تشکیلات آن دردستور کار قرار گرفته است

**
اهداف کلان سیاست خارجی
وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه در زمینه اهداف کلان سیاست خارجی در دولت دوازدهم توضیح داده است که« سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مانند هر دولت دیگری که خواهان حضور فعال و تأثیرگذار در صحنه متحول منطقه ای و جهانی است بر اساس یک رشته اهداف کلان که عموما در تمامی شرایط و احوال ثابت و غیرقابل خدشه بوده و همچنین یک سلسله اهداف اجرایی و عملیاتی که در پرتو شرایط و تحولات منطقه ای و جهانی و ضرورت ها، نیازها و مصالح ملی تعیین می شوند شکل می گیرد. هریک از این موارد می باید به روشنی و با صراحت و دقت ترسیم شود
ظریف برمبنای قانون اساسی، رهنمودهای امام راحل (قدس سره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران و به منظور پیشبرد آرمان های انقلاب اسلامی، اهداف کلان سیاست خارجی کشور را در محورهای «پاسداری از استقلال، وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور،کمک به تأمین امنیت ملی، اعتلای منزلت ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و ایرانی، ایفای نقش سازنده و افزایش نفوذ منطقه ای و جهانی و کاهش آسیب پذیری های کشور، ارتقای روابط و کاهش تنش ها و خصومت ها، کمک به توسعه، پیشرفت و رشد همه جانبه کشور، ترویج مردم سالاری دینی با تکیه بر نقش بنیادی مردم در حفظ نظام سیاسی بر اساس ارزش های دینی، حمایت از حقوق انسان ها و یاری مظلومان و مستضعفین در سراسر جهان،ایفای نقش مؤثر و نهادسازی به منظور کمک به استقرار صلح و ثبات پایدار در منطقه و جهان قابل دسته بندی کرده است.

**
شناخت محیط سیاست خارجی/ دوران گذار در روابط بین المللِ جهان پساغربی
وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم برای وزارت امور خارجه معتقد است:« به منظور تبیین هوشمندانه اهداف عملیاتی سیاست خارجی، فهم و شناخت دقیق و عینی شرایط جهانی، ترسیم جایگاه ایران در شرایط متحول فعلی و شناسایی واقع بینانه فرصت ها و چالش ها غیرقابل اجتناب است
ظریف در برنامه پیشنهادی خود خاطر نشان کرده است:«قدرت و ثروت در جهان در حال جابه‌جایی است. عصر برتری غرب در نظام بین‌المللی به سر آمده و جهان وارد دوره جدید پسا غربی شده‌است. در عصر پساغربی، سیاست بین‌المللی در چند قدرت بزرگ خلاصه نمی شود و کنشگران، متعدد و متکثر شده‌اند. تکثر و پراکندگی کنشگران، انحصار بازی سیاسی را از دست چند دولت غربی خارج کرده است. رقابتی هنجاری، ارزشی و فرهنگی بین همه قدرت ها و کنشگران در جریان است
ظریف با تاکید بر شناخت محیط سیاست خارجی در یان برنامه تصریح کرده است:«مفهوم قدرت با تحول محتوایی مواجه شده است. گذار از تمرکز بر عوامل سنتی قدرت به سایر ابعاد نوظهور قدرت، اصالت یافتن مشخصه های فرهنگی، معنایی، هنجاری، گفتمانی و نامتقارن و اشاعه معانی نوین قدرت مانند قدرت اقتصادی، قدرت علم و فن آوری و قدرت کنشگری و اجماع سازی از نمادهای این تحول بوده است. افزایش نقش دیپلماسی عمومی و تأثیر فزاینده فضای مجازی بسیاری از مؤلفه های سیاست خارجی را دستخوش تحول کرده است
وی تاکید کرده است:« بازی با حاصل جمع صفر جایگاه خود را در روابط بین الملل از دست داده و گرچه هنوز بسیاری از حکومت ها تلاش می کنند منافع و اهداف خود را با هزینه دیگرکنشگران به پیش ببرند، ولی کنشگرانی که بر دیدگاه بازی با حاصل جمع صفر و یا بازی برد-باخت اصرار می ورزند، شرایط باخت باخت را به خود و دیگرکنشگران تحمیل می کنند

**
دوران انزواجویی ارادی و داوطلبانه سپرده شده است
ظریف در برنامه پیشنهادی خود بیان کرده است که « دوران انزواجویی ارادی و داوطلبانه در روابط بین الملل سپری شده و عدم نقش آفرینی و یا عدم حضور و یا حضور کم رنگ و غیر موثر در عرصه های منطقه ای و بین المللی نقطه ضعف و کاستی محسوب می شود. حاصل این فرایند، گرایش به رفتارهای جمعی و چندجانبه بوده است. حتی قدرت های بزرگ نمی توانند با رفتارها و سیاست های یک جانبه به اهداف جهانی خود نایل آیند و نیاز به ائتلاف سازی دارند. ائتلاف ها عمدتا موقتی و مقطعی بوده و موضوعات مختلف روابط خارجی کشورها را در بر می گیرند. رویکرد «همکاری و رقابت» جای «تقابل و یا همکاری بی قید و شرط» را گرفته است.
وزیر پیشنهادی برای سیاست خارجی دولت دوازدهم در برنامه های خوداشاره کرده است:« نظر به وجود ابهامات و متغیرهای نوظهور در دوره انتقالی، امکان خطا در برآورد قدرت خود و دیگران و نیز پیش بینی نیات و عکس‌العمل‌های دیگران و نیز هزینه ناشی از چنین اشتباه محاسبه ای بسیار بالا می باشد. دریافت و برداشت منطبق بر واقعیت از شرایط جهانی، رفتار سایر کنشگران و توانایی های خود، عامل حیاتی در شکل دادن به رفتار محاسبه شده و منطبق بر منافع کشورها محسوب می گردد
وی همچنین تصریح کرده است: «قدرت های بزرگ، متوسط و حتی کوچکی که ارزیابی صحیحی از شرایط انتقالی داشته و با شناخت واقع بینانه مزیت های نسبی و آسیب پذیری های خود، برنامه ریزی هوشمندانه ای برای بهره برداری از این شرایط داشته باشند، می توانند جایگاه جهانی خود را ارتقا داده و قدرت و نفوذ خود را نهادینه و تثبیت نمایند. در مقابل آن دسته از کشورها که ارزیابی واقع بینانه و دقیقی از شرایط انتقالی و توانمندی ها و آسیب پذیری های خود ندارند، موقعیت و نفوذ خود را ازدست داده و به حاشیه رانده می شوند
ظریف در برنامه پیشنهادی خود با اشاره به این که «در دوران انتقالی کنونی، ایران خود یکی از منابع و موضوعات اصلی در شکل دادن به نظام بین المللی در حال شکل گیری استافزوده است: « با توجه به این واقعیت که علاوه بر قدرت مادی و توان دفاعی، اکنون منابع غیر سنتی قدرت و به ویژه قدرت اقناعی و گفتمان های تأثیرگذار در شکل گیری ساختار آتی روابط بین الملل نقش برجسته ای دارند، جمهوری اسلامی ایران از نقش برجسته ای در روابط بین المللی مخصوصا در عرصه ارزشی، هنجاری و معنائی برخوردار است. لذا در صورت ارزیابی دقیق و ایفای نقش حساب شده، می تواند قدرت خود را نهادینه و اثرگذار کند

**
فرصت های جمهوری اسلامی ایران در شرایط گذار
گزینه پیشنهادی دولت دوازدهم برای وزارت امور خارجه «ظرفیت جدی برای کنشگری مؤثر ایران در دوران گذار کنونی درصحنه جهانی به برکت مجموعه ای از توانمندی های فعلی و بالقوه، عدم وابستگی و استقلال ایران در سیاست خارجی و امکان حضور در صحنه بین المللی بدون محدودیت های معمول، هویت تأثیرگذار ایران به دلیل پیام جهانی مردم سالاری دینی و رسالت جهانی تعریف شده در قانون اساسی و اسناد بالادستی و امکان فراتر رفتن گستره حضور و نفوذ ایران از یک قدرت میانی و منطقه ای و تقویت نقش الهام بخشی با حضور پرشور مردم در انتخابات 29 اردیبهشت» را از مهمترین «فرصت های جمهوری اسلامی ایران در شرایط گذار» می داند.
ظریف همچنین در برنامه پیشنهادی خود «تداوم ثبات و آرامش جمهوری اسلامی ایران در منطقه ای ناامن علیرغم تلاش افراط گرایان برای ایجاد ناآرامی در کشور، فرصت برای ارائه پیام صلح، دوستی و همکاری منطقه ای به دلیل خستگی مردم منطقه و جهان از تداوم جنگ و بحران در منطقه، توان مندی جمهوری اسلامی برای ایفای نقش به عنوان یک کنشگر ارتباطی میان مناطق مختلف؛ موقعیت ایران در شکل‌دهی به ساختار معنایی نظام بین‌الملل آینده با عنایت به فرصت‌های راهبردی ناشی از شرایط انتقالی و ترکیب خودباوری، پیام جهانی و توان مندی فرهنگی» را نیز از دیگر «فرصت های جمهوری اسلامی ایران در شرایط گذار» بیان کرده است.
وی همچنین به «دیدگاه مستقل ایران در مورد آینده نظام بین الملل و تعریف خودباورانه نقش معنایی ایران فراتر از مرزهای جغرافیایی، سابقة غنی فرهنگی و تمدنی و عمق و گستره خاستگاه فرهنگی ایران با برخورداری از نیروی انسانی جوان، با استعداد و تحصیل کرده در کشور،نقش غیرقابل حذف ایران در تحولات جاری و آینده منطقه، حذف برخی رقبای منطقه ای ایران و چالش های داخلی و منطقه ای قدرت های رقیب پیرامونی و شرایط دشوار آمریکا و سایر قدرت های معارض در سوریه، یمن، عراق و افغانستان و فرصت تبیین و ارائه عملی اعتدال به عنوان تجلی گفتمان اصیل انقلاب اسلامی در برابر موج شدید افراط گرایی در منطقه و جهان، چالش های فراروی حکومت های سکولار اسلام گرا و ضرورت تبیین الگوی بومی مردم سالاری دینی» اشاره کرده و آن ها را از موارد مهم دیگر به عنوان «فرصت های جمهوری اسلامی ایران در شرایط گذار» بیان کرده است.


**
چالش های منطقه ای و جهانی جمهوری اسلامی
ظریف همچنین در برنامه خود تصریح کرده است: «تداوم بی ثباتی در منطقه پیرامونی ایران، تداوم بحران در خاورمیانه به عنوان کانون حادترین و عمده‌ترین بحران‌های منطقه‌ای با ادامه اشغال و نقض حقوق مردم فلسطین، نارضایتی گسترده و بی ثباتی در اثر نبود مردم سالاری در اکثر کشورهای منطقه،وابستگی سیاسی و نظامی بیش از حد برخی از کشورهای منطقه به آمریکا و دریافت میلیارد ها دلار تسلیحات مرگبار از آن کشور» را از چالش های منطقه ای و جهانی جمهوری اسلامی عنوان کرده است.
وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه در برنامه خود بیان کرده که«اعتقاد بسیاری از کنشگران منطقه به بازی با حاصل جمع صفر، تداوم فعالیت گروه های تروریستی و افراطی در منطقه و تداوم حمایت برخی کشورهای منطقه از گروه های تکفیری و سلفی، بحران تروریسم، افراطی‌گری و مواد مخدر به دلیل تأثیرات منطقه‌ای ادامه بحران در افغانستان و مداخله آمریکا و حضور نیروهای ناتو،تلاش آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه برای احیای مجدد ایران هراسی، اسلام هراسی و شیعه هراسی و امنیتی سازی جمهوری اسلامی ایران،تلاش رژیم صهیونیستی برای نزدیکی به کشورهای منطقه علیه ایران،تلاش برای تضعیف اهرم های راهبردی ایران در برخی کشورهای منطقه، تشدید اختلافات ایران باکشورهای جنوب خلیج فارس و غیبت ایران در سازوکارهای امنیتی منطقه در خلیج فارس، اوراسیا و جهان عرب؛ از دیگر چالش های منطقه ای و جهانی فرا روی جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی است.

**
سیاست خارجی دولت یازدهم / گفتمان اعتدال
ظریف در بخش دیگری از برنامه ارائه شده با اشاره به اینکه «با ارزیابی شرایط جهانی و فرصت ها و چالش های فراروی جمهوری اسلامی ایران، دولت یازدهم «گفتمان اعتدال» را اساس عمل خود در سیاست خارجی قرار داد» تصریح کرده است:«این گفتمان بر مبنای حرکت واقع بینانه، خودباورانه، متوازن و هوشمندانه از «تقابل» به «گفتگو، تعامل سازنده و تفاهم» بر اساس اصول «عزت، حکمت و مصلحت» طراحی شده بود
وی معتقد است که عناصر گفتمان اعتدال عبارتند از:«واقع بینی بر مبنای شناخت نظام بین الملل، شناخت ظرفیت ها و توانمندی های ملی، و پرهیز از تخفیف و یا بزرگنمایی دیگران؛ خودباوری با اتکا به توانمندی های مادی و معنایی کشور، عقلانیت و خرد جمعی، شجاعت و ابتکار عمل در سیاست خارجی، استقامت در پاسداری از ارزش ها و آرمان ها، صلح طلبی و عدالت خواهی؛ آرمان گرایی و باور به اهداف و ارزش های والای انقلاب اسلامی، توازن درآرمان و واقعیت، و اهداف ملی و فراملی، و نیز تناسب بین اهداف و ابزار و تعامل سازنده و مؤثر بر اساس تعامل و گفتگو از جایگاه برابر، احترام و منافع متقابل، کاستن از خصومت ها، و تنش زدایی و اعتماد سازی متقابل
ظریف در چارچوب «گفتمان اعتدال دولت یازدهم» رویکردهایی همچون «تقویت امنیت ملی و رفع تهدیدات خارجی، تعامل سازنده و مؤثر با جهان،ارتقای اعتبار و افزایش احترام و عزت جمهوری اسلامی ایران،رفع تنش‌های غیرضرور در روابط خارجی، بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و فرصت‌ها، محور قرار دادن اقتصاد و توسعه ملی، خنثی‌سازی اسلام ستیزی، شیعه ستیزی و ایران هراسی، تقویت فهم مشترک و اجماع داخلی،تلاش برای اعمال مدیریت منسجم، هماهنگ و موثر بر روابط خارجی کشور» را راهنمای عمل خود در سیاست خارجی ارزیابی و عنوان کرده است.
وی همچنین «عبور از بحران هسته ای و شکست محاصره سیاسی و اقتصادی کشور، شناسایی رسمی برنامه هسته‌ای ایران توسط شورای امنیت، لغو تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حکام آژانس علیه برنامه هسته‌ای ایران، و پایان دادن به پرونده اتهامات سنگین مربوط به ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران، حفظ کامل صنعت هسته ای ایران شامل فناوری، تحقیق و توسعه، تاسیسات و نیروی انسانی به خصوص در دو حوزه کلیدی آب سنگین و غنی سازی، و آزاد شدن میلیاردها دلار از دارایی‌های بلوکه‌ شده ایران در بانک‌های خارجی، رفع بسیاری از تحریم ها در حوزه های کلیدیِ انرژی، حمل و نقل، بانکی و مالی و ...» را از مهمترین دستاوردهای دیپلماسی دولت یازدهم بیان کرده است.

*
خارج شدن ایران از بن‌بست راهبردی و انزوای تحمیلی
گزینه پیشنهادی برای وزارت امور خارجه در کابینه دوازدهم به « باز شدن فضای بین‌المللی کشور و خارج شدن ایران از بن‌بست راهبردی و انزوای تحمیلی» اشاره کرده و افزوده است:«تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران در فضای بین‌الملل به‌عنوان یک کنشگر تعامل‌گرا و مسئولیت‌پذیر وآشکار شدن قدرت دیپلماسی و ابتکار عمل ایران در قبال قدرت‌های بزرگ،شکست و انزوای رژیم صهیونیستی در مانع‌تراشی مقابل توافق هسته‌ای، حضور فعال و تعیین کننده در مدیریت بحران های منطقه ای، حضور فعال و تأثیرگذار پس از یک دوره چندین ساله حذف از صحنه بین المللی در مورد موضوعات منطقه ای منجمله حضور قدرتمند و مشارکت فعال در گفتگوهای صلح مربوط سوریه و ایجاد روند آستانه، کمک به حل و فصل بحران سیاسی و انتخاب رئیس جمهور جدید در لبنان و پشتیبانی از محور مقاومت و جلب حمایت بین المللی از آن» را نیز از دیگر دستاوردهای ارزشمند «دیپلماسی دولت یازدهم» ارزیابی کرده است.
وی همچنین در این برنامه تصریح کرده است که « تلاش برای ایجاد اجماع جهانی علیه تروریسم تکفیری، محور قرار دادن اقتصاد و توسعه ملی با تکیه بر لوازم اقتصاد مقاومتی، ارتقای امنیت ملی و توانمندی های دفاعی کشور، از بین رفتن بیشتر زیرساخت های حقوقی، سیاسی و اقتصادی تهدید علیه کشور، خارج شدن ایران از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد و تعدیل مصوبات و حذف کامل تهدیدات شورای امنیت پیرامون آزمایش‌های موشکی ایران، گشایش در تامین نیازهای دفاعی کشور منجمله دریافت سامانه دفاعی پیشرفته اس-300 از روسیه پس از چندین سال تعلل، ایجاد توازن و تعادل در سیاست خارجی از طریق تنوع بخشی به روابط خارجی کشور با همه مناطق جغرافیایی و بلوک‌های سیاسی» نیز از مهمترین «دستاوردهای دیپلماسی در دولت یازدهم» است.

**
چالش ها در حوزه خارجی و داخلی / نابسامانی فزاینده در نظام سیاسی آمریکا
وزیر امور خارجه دولت یازدهم همچنین در برنامه پیشنهادی سیاست خارجی برای دولت آینده نیز به «چالش‌های باقی مانده» اشاره کرده و افزوده است:«علی‌رغم موفقیت‌های قابل‌توجه در دستیابی به بسیاری از اهداف، جمهوری اسلامی ایران در چهار سال گذشته در برخی از حوزه‌های سیاست خارجی به ‌قدر کفایت به اهداف خود نائل نگردیده و با درجاتی از عدم موفقیت مواجه بوده است. این ناکامی ها به دلیل وجود موانع یا چالش هایی بوده است که در دو حوزه خارجی و داخلی در مقابل سیاست خارجی قرار داشته اند
وی همچنین درخصوص تصریح کرده است:« نابسامانی فزاینده در نظام سیاسی آمریکا و گسترش رقابت های درونی و اتخاذ سیاست های افراطی و ساده لوحانه مبتنی بر تهدید، تحریم، باج خواهی و مقابله با جمهوری اسلامی ایران برای سرپوش گذاشتن بر اختلافات داخلی و معضلات خارجی در آمریکا، عناد دولت جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه با برجام و تلاش برای نابودی و یا از بین بردن تأثیرات مثبت سیاسی، اقتصادی و امنیتی برجام برای کشور، تلاش یکپارچه محافل تندرو در آمریکا، رژیم صهینونیستی و برخی کشورهای منطقه برای بازگرداندن فضای ایران هراسی،شیعه هراسی و امنیتی سازی مجدد ایران از طریق موضوعات منطقه ای،
تنش در روابط با همسایگان جنوبی به دلیل سیاست های مخرب رژیم سعودی، ایجاد فضای سنگین عدم اعتماد در منطقه به واسطه سیاست های مسموم فرقه گرایی و اختلاف افکنی، تداوم و پیچیدگی بحران‌های منطقه‌ای به دلیل کثرت کنشگران و سیاست های خطرناک کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای، گسترش افراط گرایی و تروریسم در منطقه و موج اختلاف و جدایی طلبی در داخل کشورهای منطقه و تنازع بین آنها؛» از مهمترین «چالش ها در حوزه خارجی» است.
ظریف در برنامه پیشنهادی خود یاد آور شده است که «فقدان درک مشترک و اجماع داخلی در حوزه سیاست خارجی و فرصت ها و چالش ها، تصمیم گیری نامتمرکز و نامنسجم در برخی موضوعات سیاست خارجی و اعمال سیاست های موازی، غلبه گاه و بیگاه منافع جناحی بر منافع ملی، به ویژه در سطح رسانه ها و حتی رسانه ملی،
سیاست های متفرق و بعضا متعارض در حوزه های اقتصادی و امنیتی،اقدامات و سخنان متضاد یا خنثی‌کننده در موضوع واحد توسط افراد و دستگاه‌های رسمی، و اقدامات تخریبی گروه های خودسردر داخل کشور همچون حمله به سفارت و سرکنسولگری عربستان که تبعات منفی آن برای سیاست های جهانی و منطقه ای جمهوری اسلامی غیرقابل اندازه گیری است» از مهمترین چالش های سیاست خارجی درحوزه داخلی است

**
اهداف اجرایی و عملیاتی برنامه ها/ ارتقای جایگاه ایران و ایرانی در صحنه جهانی،
در برنامه های ظریف آمده است: «ارتقای جایگاه ایران و ایرانی در صحنه جهانی، توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان و تنوع‌بخشی و تقویت پیوند‌های همه‌جانبه با کشورهای هدف در جهان به ‌ویژه کشورهای منطقه، همسایگان و قدرت‌های نوظهور، تنش زدایی، بازسازی و اصلاح تعاملات با قدرت های مؤثر بین المللی در جهت منافع ملی، عادی سازی و بهبود روابط با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان، تقویت روابط با شرکای سنتی در اروپا و آسیا و حمایت از پیشرفت و توسعه اقتصادی در اجرای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی» از اهداف اجرایی و عملیاتی بر اساس اسناد بالادستی در پرتو تحولات جهانی و شرایط ایران در چهار سال پیش روی دولت آینده در حوزه سیاست خارجی است.
وی «کمک به توسعه صادرات غیر نفتی، خدمات فنی و مهندسی و جذب سرمایه، فن آوری و گردشگر خارجی، جلب حمایت و سرمایه ایرانیان خارج از کشور، حفظ برجام و تعمیق و نهادینه سازی دستاوردهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی برجام، جلوگیری از شکل گیری مجدد تحریم های بین المللی و تلاش برای حذف و ناکارآمدسازی تحریم های باقیمانده آمریکا و اروپا، جلوگیری از احیای طرح آمریکایی - صهیونیستی امنیتی کردن ایران در نظام بین الملل، تأثیرگذاری سازنده بر روند تحولات جهانی به ویژه در حوزه های مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و جلوگیری از اشاعه سلاح های کشتار جمعی، تقویت نقش الهام بخشی ایران از طریق تبیین نگاه مبتنی بر مردم سالاری دینی» را از دیگر«اهداف اجرایی و عملیاتی بر اساس اسناد بالادستی در پرتو تحولات جهانی و شرایط ایران» در برنامه آینده خود عنوان کرده است.

**
راهبردها کلان و عملیاتی / تفاهم و اجماع در سطح ملی واعتدال گرایی، همکاری و تعامل سازنده و تأثیرگذار در روابط خارجی
در برنامه وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه تصریح شده است: «راهبرد کلان سیاست خارجی، تفاهم و اجماع در سطح ملی واعتدال گرایی، همکاری و تعامل سازنده و تأثیرگذار در روابط خارجی براساس رویکرد عزت، حکمت و مصلحت می‌باشد. راهبرد مزبور در راستای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز و سایر اسناد بالادستی، تقویت امنیت ملی، رفع تهدیدات خارجی، محوری قرار دادن اقتصاد و توسعه ملی درروابط خارجی، جلوگیری از احیای برنامه اسلام ستیزی و ایران هراسی در جهان و به ویژه منطقه، ارتقای اعتبار و افزایش احترام و عزت ایران در سطح منطقه و جامعه بین‌المللی و جهان در حال گذار تعریف می‌شود
محورهای راهبرد کلان سیاست خارجی برنامه های ظریف در قالب « تلاش در جهت ایجاد نظام برنامه ریزی و تصمیم گیری متمرکز و منسجم در سیاست خارجی،تقویت فهم مشترک و اجماع داخلی در حوزه سیاست خارجی از طریق تعامل فعال و مؤثر با مجلس شورای اسلامی، دانشگاه ها و مؤسسات مطالعاتی، طراحی مبتنی بر امنیت ملی، منافع ملی و پیشرفت اقتصادی در عرصه روابط و سیاست خارجی، فرصت سازی، تهدید زدایی و جلوگیری از افزایش تنش در حوزه های منافع حیاتی، شناسایی مستمر تهدیدها و فرصت ها به منظور استفاده و بهره گیری به موقع از فرصت ها و تبدیل تهدید به فرصت و یا مقابله با آن با هدف تأمین امنیت و منافع ملی، برقراری، تقویت و تعمیق مناسبات دوجانبه و چندجانبه در جهت تحکیم امنیت ملی، پیشبرد منافع ملی، کمک به اقتصاد ملی و معیشت مردم و ارتقای اقتدار، شأن، موقعیت و نقش کشور در منطقه و نظام بین الملل، تعامل فعال با کشورها و نهادهای مؤثر در اقتصاد جهانی و بنگاه های بزرگ اقتصادی جهت توسعه، تحکیم و تثبیت مناسبات اقتصادی، جذب سرمایه های خارجی، گسترش بازارهای صادرات کالا و خدمات، دسترسی به علم و فن آوری نوین، افزایش قدرت رقابتی ایران و تبدیل مناسبات تجاری به همکاری های بلندمدت اقتصادی،کمک به افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور و ‌اطمینان از هماهنگی تمامی اقدامات کلیه دستگاه های اجرایی در زمینه روابط خارجی» برنامه ریزی و تدوین شده است.
همچنین «مشارکت فعال و هدفمند در تأمین ثبات و امنیت بین المللی و منطقه ای و مدیریت چالش ها و بحران ها به منظور ارتقای اعتبار جهانی، تأمین منافع و امنیت ملی و مقابله نظری و سیاسی با ساختار قدرت‌محور جهانی و یک جانبه گرایی، تقویت روند چندجانبه گرایی، ائتلاف سازی سیاسی با کشورهای همسو و مشارکت فعال در شکل دهی هنجارها و قواعد منطقه‌ای و جهانی براساس منافع ملی و ارزش های اسلامی، حمایت از حقوق فردی و جمعی ایرانیان در خارج از کشور، تقویت هویت ایرانی - اسلامی و ایجاد زمینه های لازم جهت مشارکت آنان در توسعه ملی، دفاع از حقوق انسان ها به ویژه مسلمانان و ملت های مظلوم به ویژه مردم فلسطین و جلوگیری از نفوذ و رسوب رژیم صهیونیستی در منطقه، کشورهای اسلامی و نهادهای بین المللی، ترویج فرهنگ و تمدن ایرانی در جهان، به ویژه حوزه جغرافیایی ایران بزرگ با هدف همگرایی و ارتقای هویت ایرانی و و بهره‌گیری از ظرفیت های دینی و فرهنگی جهت توسعه و تعمیق هویت اسلام راستین» از دیگر رئوس و «محورهای راهبرد کلان سیاست خارجی» در برنامه های وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم است

**
راهبردهای عملیاتی /همگرایی با همسایگان درمنطقه و جهان اسلام
ظریف در برنامه پیشنهادی خود« راهبردهای عملیاتی برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت و میان مدت که بر اساس شرایط جهانی و موقعیت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران» طراحی کرده است.
در برنامه پیشنهادی وی آمده است :«تعامل و همگرایی با کشورهای همسایه، منطقه و جهان اسلام، اعتمادسازی با همسایگان و تعیین تکلیف موضوعات اولویت دار با همسایگان بر مبنای اصول شناخته شده حقوقی، و با هدف حفظ تمامیت ارضی و منافع کشور و مبارزه با افراط و تروریزم، گسترش شبکه های همکاری دو جانبه و چندجانبه سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی درون و فرامنطقه ای برای ایجاد محیط سیاسی و امنیتی با ثبات و پایدار در منطقه، ایجاد پیوندهای اقتصادی و سیاسی امنیتی پایدار دو و چندجانبه از طریق شناسایی پروژه های مشترک اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، ایجاد نهادهای منطقه ای به ویژه مجمع گفتگوی منطقه ای در خلیج فارس، ممانعت از شکل گیری تهدیدات منطقه ای علیه ایران، خنثی سازی اهرم های آمریکا و رژیم صهیونیستی در مدیریت روابط کشورها و نهادهای چندجانبه با ایران و تلاش برای ایحاد جبهه واحد منطقه ای در مبارزه با تروریسم» از محورهای راهبردهای عملیاتی است.
وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه تاکید کرده استتعامل با کشورهای اسلامی در جهت حمایت از جریان های تقریبی و وحدت آفرین،همکاری با جهان اسلام در مقابله با صهیونیزم و حمایت از مقاومت و فلسطین و بازگرداندن موضوع فلسطین به عنوان موضوع اول جهان اسلام، گسترش روابط مردمی در منطقه، استفاده از دیپلماسی پارلمانی و تقویت مناسبات پارلمانی دوجانبه و چندجانبه؛ اقتصاد محور نمودن سیاست خارجی تجمیع و تمرکز کلیه عوامل ارتقا دهنده روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه، پیوند زدن منافع روابط خارجی فعالان اقتصادی، بنگاه ها و دستگاه های اقتصادی با منافع ملی، تسهیل شناخت و ارتباطات فعالان، بنگاه ها و دستگاه های اقتصادی با ظرفیت ها و فرصت های اقتصادی جهان، کمک به گشودن بازارهای رقابتی جهان در حوزه های سرمایه، فن آوری و صادرات بر روی فعالان اقتصادی کشو» از محورهای راهبردی عملیاتی برنامه وی است.
ظریف همچنین بیان کرده است:«حمایت قاطع و متوازن حقوقی و امنیتی از فعالان اقتصادی خارجی و تلاش در جهت ثبات در قوانین و تفسیر قوانین به ویژه در حوزه سرمایه گذاری و تجارت، کمک به ایجاد سامانه ای برای فعالان اقتصاد خارجی کشور در جهت افزایش توان رقابتی بنگاه های اقتصادی کشور در بازارهای جهانی و جلوگیری از رقابت های مخرب آنان،رصد برنامه‌های تحریم و افزایش هزینه برای تحریم کنندگان، مدیریت مخاطرات اقتصادی از طریق تهیه طرح‌های واکنش هوشمند، فعال، سریع و به هنگام در برابر مخاطرات و اختلال‌های داخلی و خارجی و اصلاح ساختار و اولویت بخشی به تسهیل روابط اقتصادی خارجی در صف و ستاد وزارت امور خارجه» نیز از محورهای راهبردی عملیاتی برنامه وی در چهار سال آینده است.


**
تنوع بخشی پیوند‌های اقتصادی با کشورهای منطقه
وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه در کابینه دوازدهم با اشاره به لزوم «تقویت دیپلماسی اقتصاد مقاومتی» در برنامه خود تصریح کرده است:«تسهیل ارتقای جایگاه جهانی کشور در اقتصاد دانش بنیان و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه، اتخاذ دیپلماسی مؤثر انرژی با هدف ارتقای نقش مدیریتی ایران در امنیت، تولید و انتقال انرژی، حمایت از ورود به بازارهای جهانی برای صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی و تسهیل گسترش خدمات تجارت خارجی، تسهیل تأمین مالی و جذب سرمایه، فن آوری و گردشگر از کشورهای قدرتمند اقتصادی و علمی غیرمتخاصم، بسترسازی برای همکاری و همگرایی های تدریجی دو یا چندجانبه اقتصادی در زمینه های اطلاعات، انرژی، تجارت و ترانزیت کالا و تلاش برای بهبود رتبه های اعتباری کشور در سطح جهانی» از مهمترین رئوس برنامه های او در این حوزه است.
ظریف در برنامه خود تاکید کرده استایجاد زمینه‌های لازم برای حضور بخش غیردولتی در کشورهای منطقه و کشورهای جنوب غربی آسیا به‌ ویژه کشورهای همسایه و اسلامی و اروپا و آمریکای لاتین در چهارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، تنوع بخشی پیوند‌های اقتصادی با کشورهای منطقه، فعال سازی و تقویت مسیرها و کریدورهای ارتباطی متنوع با همسایگان، افزایش مبادلات تجاری و سرمایه گذاری مشترک و متقابل در منطقه، باز تعریف نقش سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در گسترش پیوندهای اقتصادی با همسایگان، پیگیری حرکت جمعی کشورهای ساحل دریای خزر در توسعه پیوندها و همکاری های اقتصادی، تعمیم و توسعه مدل مذاکرات تجاری با اوراسیا به دیگر سازمان های منطقه ای و جهانی جهت دستیابی به قراردادهای تجارت ترجیحی و آزاد، تعمیق و توسعه روابط اقتصادی با قدرت های نوظهور و اقتصادهای بزرگ آسیا،تسهیل توافق با کشورهای اروپایی در پروژه های بزرگ اقتصادی در کشور و توجه به ظرفیت های اقتصادی بازارهای جدید به ویژه آفریقا؛ تقویت نقش بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی عملیاتی و هدفمند برای جلوگیری از احیای پروژه اسلام هراسی، ایران هراسی و امنیتی سازی جهانی جمهوری اسلامی ایران و پیشگیری از شکل گیری مجدد اجماع و اتخاذ تصمیمات بین المللی علیه کشور از دیگر محور های «دیپلماسی اقتصاد مقاومتی» در برنامه های سیاست خارجی وی در دولت دوازدهم است.

*
تقویت روابط با قدرت های نوظهور
وی همچنین «صیانت از وجهه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با موضوعات حقوق بشری از طریق رصد و پایش وضعیت حقوق بشر در عرصه بین‌المللی، پاسخ متناسب به ادعاهای بی‌پایه آنان و گسترش حقوق بشر اسلامی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، تداوم گفتگوهای حقوق بشری با کشورها به منظور معرفی دیدگاه اسلام نسیت به موضوع حقوق بشر و از بین رفتن قطعنامه ها و تحریم های ناعادلانه حقوق بشری، شناسایی، تقویت و تولید فرصت ها، ظرفیت ها، مزیت های نسبی، و توانمندی های کشور برای حضور فعال در عرصه منطقه ای و جهانی با استفاده از ابزارهای نوین؛ تقویت روابط با قدرت های جدید و نوظهور، ارتقا و مدیریت روابط با روسیه، چین و هند در جهت منافع ملی، دوسویه کردن و همه جانبه سازی روابط، ارتقا و تقویت همه جانبه روابط بر اساس مصالح و منافع متقابل، و تقویت روابط با سایر قدرت های نوظهور و در حال رشد» را از مهمترین عناوین و برنامه های خود در این بخش مطرح کرده است.

**
تقویت روابط با کشورهای صنعتی اروپا و آسیا
همچنین در برنامه گزینه پیشنهادی برای وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم بر« گسترش روابط سیاسی و تبدیل روابط تجاری به طرح ها و پیوندهای درازمدت اقتصادی با کشورهای پیشرفته صنعتی بر اساس اصل سود و منافع دو سویه، خارج کردن موضوعات غیرضرور، انحرافی و نامربوط از دستور کار روابط با بهره گیری از موضوعات و نگرانی های مشترک، تقویت روابط با اتحادیه اروپایی در حوزه های مختلف دوجانبه، منطقه ای و بین المللی، همکاری نزدیک با اتحادیه اروپایی و سایر شرکای پیشرفته صنعتی در مقابله با سیاست های تخریبی آمریکا در اجرای برجام» تاکید شده است.

**
مدیریت تنش با آمریکا / مقابله با آمریکا در منزوی ساختن ایران
ظریف همچنین در برنامه پیشنهادی خود به « مقابله با سیاست ها و تلاش های آمریکا در احیای فضای امنیتی علیه ایران، بازگرداندن ایران هراسی و منزوی ساختن ایران در مجامع بین المللی و رسانه های جهانی، تدوین نقشه راه مقابله مستمر با تلاش آمریکا برای جلوگیری از بهره برداری کامل ایران از برجام، گرفتن ابتکار عمل از آمریکا در حوزه های مختلف دوجانبه و مهار تشنج و جلوگیری از بروز تنش های غیرضرور در روابط دو کشور، برنامه ریزی هدفمند برای استفاده از کلیه ظرفیت های سیاسی رسمی و غیررسمی جهت کاستن تدریجی ظرفیت های خصومت سازی آمریکا، حمایت همه جانبه از حقوق ایرانیان خارج از کشور و جلب مشارکت آنها در توسعه و پیشرفت کشور» اشاره کرده است.
در برنامه ارائه شده ظریف به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت خارجه در چهارسال آینده همچنین بر ضرورت «بهره گیری حساب شده، برنامه ای، هماهنگ و موثر از دیپلماسی دوجانبه، چندجانبه، عمومی، اقتصادی، فرهنگی، پارلمانی، دفاعی، امنیتی و غیر رسمی در جهت نیل به اهداف توسعه و امنیت کشور، بهره‌برداری از دیپلماسی عمومی و روش‌ها و ابزارهای نوین و کارآمد اطلاع‌رسانی در گستره فرامرزی برای تبیین دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در ابعاد گفتمانی و معنایی و ارتقای جایگاه ایران در افکار عمومی جهان، استفاده منسجم و هدفمند از کلیه ابزارها و روش های مکمل دیپلماسی و توجه ویژه به جامعه مدنی، رسانه ها، شبکه ها و سازمان های غیردولتی به ویژه در فضای مجازی، احیای جایگاه وزارت امور خارجه در چرخه سیاست سازی، سیاست گذاری و اجرای سیاست های مصوب، و یکپارچه سازی وانسجام برنامه ای و مدیریت سیاست خارجی نظام دادن به تصمیم سازی و تصمیم گیری در حوزه سیاست خارجی و ایجاد سازوکار قانونی پیشگیری از مداخله و اظهار نظر مقامات غیرمسئول در مسایل سیاست خارجی، ارتقای ظرفیت ساختاری و چابک سازی و افزایش انگیزه دستگاه دیپلماسی برای حضور فعال و هدفمند در سیاست سازی و اجرای سیاست خارجی و استقرار نظام شایسته سالاری در جذب و استفاده از سرمایه های انسانی، اعتماد به نفس، برنامه ریزی هوشمندانه، اجتناب از تصمیمات و حرکات شتابزده، اتکا بر خرد جمعی و تلاش برای اجماع سازی ملی، ابتکار عمل و پیشگیری از تحمیل شرایط داخلی، منطقه ای و بین المللی بر تصمیم گیری ها، صداقت با مسئولین و درست کاری و راستگویی در ارتباط با مردم و تنظیم و تعدیل مطالبات عمومی بر مبنای واقعیت ها» تاکید شده است.

**
دورنمای شرایط روابط خارجی در پایان دولت دوازدهم
ظریف در برنامه پیشنهادی خود برای سیاست خارجی در چهار سال آینده تاکید کرده است: « در شرایط سیال جهان در حال گذار کنونی، به دلیل تکثر کنشگران و ابزارها، عوامل گوناگون و بعضا ناشناخته ای تحولات روابط خارجی را رقم می زنند که بسیاری از آنها در اختیار طراحان و تصمیم گیرندگان هیچ کشور و یا حتی مجموعه کشورها در جامعه جهانی نیست. بر همین مبنا برنامه دولت باید به شدت پویا و منعطف بوده و توان واکنش فوری در برابر رویدادهای غیرقابل پیش بینی را داشته باشد. در بازطراحی ساختار وزارت امور خارجه، ضمن چابک سازی و پاسخگویی به نیازهای جدید (منجمله تقویت دیپلماسی اقتصادی) ساختارهای مناسبی برای پایش روندها و تحولات و پاسخگویی سریع به رویدادهای غیرقابل پیش بینی منظور شده است

**
تاکید بر پیگیری هوشمندانه و هدفمند اجرای برجام
ظریف در برنامه خود ابراز امیدواری کرده است:« بر اساس برنامه سیاست خارجی، به یاری خدا و با هماهنگی و انسجام داخلی، در پایان دولت دوازدهم روابط با کشورهای همسایه گسترش و در موارد ضروری اصلاح شده، سازوکاری برای گفتگوی منطقه ای در خلیح فارس توافق و اجرا گشته، طراحی های مشترک و اقدام هماهنگ برای بهره برداری بهینه از فرصت ها و مقابله مشترک و هم افزا با چالش هایی از قبیل افراط، فرقه گرایی و خشونت عملیاتی گشته، گام های متقابل اطمینان ساز در حوزه های مورد توافق کشورهای منطقه اتخاذ شده و پیوندهای گسترده تر اقتصادی، محیط زیستی، فرهنگی و مردمی نهادینه خواهد شد.
وزیر امور خارجه تاکید کرده است :« با پیگیری هوشمندانه و هدفمند اجرای برجام در جهت منافع ملی و جلوگیری از اقدامات تخریبی مخالفین، محدودیت های بیشتری طبق برنامه زمان بندی شده برجام، قبل از پایان دولت دوازدهم به صورت قانونی و خودکار رفع شده، با ایجاد اطمینان از کارآمدی برجام در فضای اقتصادی بین المللی و اتحاذ اقدامات ضروری برای روزآمد کردن نظام بانکی، موانع روانی عموما غیرتحریمی برای بهره برداری جدی تر از بازارهای مالی و سرمایه بین المللی رفع خواهد شد و با تلاش دانشمندان ایرانی با بهره برداری از پیشرفته ترین فن آوری جهانی، صنعت هسته ای در حوزه رآکتور تحقیقاتی اراک و برنامه تحقیق و توسعه دستاوردهای قابل ملاحظه ای خواهد داشت
همچنین در برنامه وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه آمده است: «با تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی و با ایجاد انسجام، هماهنگی و هدفمندی لازم در روابط خارجی فعالان اقتصادی، زمنیه برای حضور مؤثر و هوشمندانه اقتصاد کشور در زنجیره ارزش جهانی فراهم شده و آثار این توفیق در جذب سرمایه و فن آوری و افزایش صادرات غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی و در نتیجه کمک به تولید و اشتغال مؤثر فراهم خواهد شد.هر توفیقی در گرو توکل به قدرت لایتناهی پروردگار به عنوان تنها قدرقدرت جهان هستی، توسل به معصومین و آموزه های ایشان، پیروی از مقام معظم رهبری، خودباوری، انسجام و همدلی داخلی، همراهی و همکاری همه نهادهای دولتی، مردمی و خصوصی و باور و اعتماد به مردم به عنوان مهمترین پشتوانه امنیت و پیشرفت کشور است. بمنه و کرمه

 شماره خبر : 5629      انتشار : 21/5/1396        آرشيو اقتصاد سیاسی         آرشيو همه اخبار


   نظرات کاربران :

نام و نام خانوادگی : *  
نظرات : *

(حداکثر 900 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :  
   

eghtesadkalan.ir

کلیه حقوق تجاری اين سايت برای گروه خبری محفوظ میباشد

استفاده و انتشار مطالب اين سايت با نیت بالا بردن فرهنگ و دانش بشری آزاد میباشد

برنامه نويسی : اصفهان هاست