تجربه ارائه خدمات مشاوره در بانک‎‎ های توسعه ‎ای با نگاهی به بانکداری کسب ‎و کارهای کوچک و متوسط خبرگزاری اقتصاد کلان

  امروز شمسی

  تماس با ما  تماس با ما   طلا و ارز  طلا و ارز   معدن  معدن   صنعت   صنعت    بیمه  بیمه   بانک  بانک   بورس  بورس   اقتصاد اجتماعی  اقتصاد اجتماعی   اقتصاد سیاسی  اقتصاد سیاسی   اقتصاد بین الملل  اقتصاد بین الملل   اقتصاد کلان  اقتصاد کلان   صفحه اصلی  صفحه اصلی  

  خبرهای برگزيده
تمدید پرداخت تسهیلات بدون سپرده به خریداران مسکن
بورس نفت در انتظار ابلاغ وزارت نفت
کاهش ارتفاع رشد اقتصاد
تصمیمات جدید ارزی برای تولیدکنندگان
30 هزار تن کالای اساسی هئیت‌ها تأمین شد/ذخایر کالاهای اساسی کشور در شرایط مطلوب
4 استارت‌آپ مورد حمایت بانک مسکن چه می‌کنند؟
افزایش حقوق‌ها تورم‌زا نیست
تشدید مبارزه با فرار مالیاتی با اجرای طرح جامع مالیاتی
5 راهکار مدیریت پایدار نقدینگی
خروج از رکود مسکن با 10 سیاست بانکی
واردات کالاهای اساسي در راستای تنظیم بازار
امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین بانک گردشگری و سازمان میراث فرهنگی
افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن شرط توسعه کشور است
بر اساس حکمی از سوی وزیر امور اقتصادی و دارائی حسین مهری به سمت مدیرعامل بانک صنعت و معدن منصوب شد

  آخرين اخبار
برگزاری کنگره زخم و ترمیم بافت در مهر ماه سال جاری
مدارس شهدای بانک دی در مناطق زلزله زده کرمانشاه افتتاح شد
ابلاغ دستورالعمل اجرایی تفاهمنامه پرداخت وام به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی
افتتاح مدرسه شهيد جاويدالاثر عباس کلهر به همت موسسه اعتباري کوثر
نقش آفرینی بانک سپه در عرصه کلان اقتصادی امیدآفرین است/ خدمات بانک سپه به نیروهای مسلح ستودنی است
تمدید پرداخت تسهیلات بدون سپرده به خریداران مسکن
بهره‌برداری از دهمین مدرسه از مجموعه مدارس «اُمید آینده» در استان تهران
تامین مالی احداث 3 واحد آب شیرین کن با ظرفیت روزانه نیم میلیون متر مکعب
مدیرعامل بانک ملت در منطقه ۱۶ تهران زنگ مهر را نواخت
خدمات ویژه برای دارندگان کارت خوان های بانک ملّی ایران
  پربيننده ترين اخبار
پایان کار نخستین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی «دریچه»
پرداخت 11 هزار فقره تسهیلات بانک ملّی ایران برای خود اشتغالی و مشاغل خانگی
آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده بانک ایران زمین
خدمات ویژه برای دارندگان کارت خوان های بانک ملّی ایران
قدردانی بانک سینا از مشارکت هموطنان در جشنواره حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز
ایرانسل ۲ گیگ اینترنت هفتگی به مشترکان TD-LTE هدیه داد
برنامه پرداخت سود سهام‌ بیمه ملت اعلام شد
بخش اعظمی از ظرفیت های صنعت بیمه باید فعال شود
حضور مدیرعامل بانک ملت در مراسم یوم العباس زنجان
بازدید عضو هیات مدیره بانک صنعت و معدن از چهار طرح صنعتی در لرستان
طرح همیاران مهر ایران آینده نگری در کمک به نيازمندان است
آگهی تجدید فراخوان عمومی (ارزیابی صلاحیت) بانک ایران زمین
عاشورای حسینی الهام بخش انقلاب اسلامی است
موسسه ملل به تاپ پيوست
رونق بازار کالای داخلی با تسهیلات بانک ملّی ایران
مدارس شهدای بانک دی در مناطق زلزله زده کرمانشاه افتتاح شد
پرداخت 71میلیارد ریال از سوی بیمه‌‌کوثر به خسارت‌‌دیدگان
حضور مدیرعامل بیمه ایران و هیات همراه در شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی
رشد ۹۶ درصدی استفاده از خدمات رومینگ ایرانسل در حج ۹۷
سازمان منطقه آزاد ماکو به بانک قرض­ الحسنه رسالت پیوست
برنامه ریزی استراتژیک ، ضامن پیشگامی سازمان در بازار رقابت است
  اوقات شرعی



  ارسال خبر به ما : چاپ

تجربه ارائه خدمات مشاوره در بانک‎‎ های توسعه ‎ای با نگاهی به بانکداری کسب ‎و کارهای کوچک و متوسط

بررسي موردي بانك‎هاي موفق جهان در حوزه بانكداري كسب‎وكارهاي كوچك و متوسط دلالت بر آن دارد كه طي دهه اخير، ارائه خدمات غيرمالي –به‎وي‍‍ژه مشاوره‎هاي تخصصي و هدفمند- به يكي از اركان كليدي در برنامه‎ريزي استراتژيك آنها بدل شده است.

  

بررسي موردي بانك‎هاي موفق جهان در حوزه بانكداري كسب‎وكارهاي كوچك و متوسط دلالت بر آن دارد كه طي دهه اخير، ارائه خدمات غيرمالي –به‎وي‍‍ژه مشاوره‎هاي تخصصي و هدفمند- به يكي از اركان كليدي در برنامه‎ريزي استراتژيك آنها بدل شده است.

اين موضوع ، مضمون مقاله اي است از هديه ستایش مشاور پژوهشي مديريت امور اجرائي شعب بانک صنعت و معدن كه در اينجا مي خوانيد:

امروزه اصل «رقابت‎پذيري» به‎عنوان يكي از اصول اساسي در حوزه بانكداري مورد پذيرش واقع شده است؛ از همين روي، بانك‎ها و مؤسسات مالي در سراسر جهان دريافته‎اند كه حفظ مزيت رقابتي و ارتقاء جايگاهشان در گرو ارائه خدماتي فراتر از صرفاً ارائه خدمات مالي به مشتريان است؛ بر همين اساس، سنگ‎بناي استرات‍ژي‎هاي خود در حوزه كسب‎وكار را بر طراحي و ارائه بسته‎اي جامع از خدمات غيرمالي نوآورانه بنا نهاده‎ و از اين رهگذر، در صدد توسعه و تطبيق خدمات خود متناسب با نيازهاي متنوع مشتريان –به‎وي‍ژه مشتريان كوچك و متوسط- برآمده‎اند. ارائه «خدمات مشاوره» به كسب‎وكارها يكي از اثربخش‎ترين انواع خدمات غيرمالي در حوزه بانكداري به‎ويژه بانكداري صنايع كوچك و متوسط به شمار مي‎رود و به‎‎منزله يكي از راهكارهاي توانمندسازي كسب‎وكارها در سطح جهاني مورد پذيرش واقع شده است. يكي از نهادهاي ارائه‎دهنده خدمات غيرمالي نظير مشاوره، بانك‎هاي توسعه‎اي هستند. بانك‎هاي توسعه‎اي ابزار مهم دولت‎ها براي ارتقاء رشد اقتصادي كشورها محسوب مي‎شوند و در همين راستا به ارائه اعتبار و طيف گسترده‎اي از برنامه‎هاي مشاوره‎اي به گروه‎هاي مختلف مشتريان مي‎پردازند.

با عنايت به آن‎كه بخش صنايع و معادن از بخش‎هاي پيشران اقتصاد ايران به شمار مي‎روند، همچنين با توجه به آن‎كه دستيابي به رشد اقتصادي پايدار و اشتغال‎زا از اهداف مورد تأكيد در برنامه ششم توسعه تعيين گرديده است، ضرورت توانمندسازي بخش صنايع و معادن جهت نيل به اهداف توسعه صنعتي كشور واضح و قابل درك است؛ در اين راستا ترويج استفاده از ابزارهاي توانمندساز نظير «مشاوره» در خدمات بانك‎ها به‎ويژه بانك‎هاي توسعه‎اي (تخصصي) از اهميت به‎سزايي برخوردار است كه در نوشتار حاضر بدين موضوع پرداخته شده است.   

اهميت مشاوره در مجموعه خدمات بانكها  

ارائه خدمات مشاوره از سوي بانك‎ها عمدتاً در راستاي تحقق دو هدف كليدي صورت مي‎پذيرد: «توانمندسازي و ظرفيت‎سازي براي مشتريان از طريق برقراري ارتباط مؤثر دوسويه ميان بانك و مشتريان» و «ارزش‎آفريني و كسب درآمد براي بانك». اجراي صحيح و كارشناسي‎شده فرآيندهاي خدمات مشاوره، مزاياي مهمي همچون تخصيص بهينه منابع بانكي، جلوگيري از اتلاف سرمايه، كاهش معوقات بانكي، كاهش ريسك اعتباري، و خلق ارزش‎افزوده براي كسب‎وكارها را در پي خواهد داشت. بدين‎ترتيب مي‎توان انتظار داشت برنامه‎ريزي و سرمايه‎گذاري در راستاي اشاعه خدمات مشاوره، وضعيتي برد-برد را براي طرفين (بانك و مشتري) به ارمغان آورد.

جمع‎بندي حوزه‎هاي ارائه مشاوره در بانك‎هاي پيشروي جهان حاكي از آن است كه اين مشاوره‎ها عمدتاً در قالب دو گروه اصلي «خدمات مشاوره كسب‎وكار» و «خدمات مشاوره سرمايه‎گذاري» قابل ارائه مي‎باشند. در تفكيكي دقيق‎تر، «مشاوره كسب‎وكار» دربرگيرنده حوزه‎هاي عارضه‎يابي، مالي، فناوري، تأمين مالي، مديريت استراتژيك، فروش و بازاريابي، برندسازي، بازسازي و نوسازي، منابع انساني، ساختار سازماني، تجارت بين‎الملل، محيط‎زيست و انرژي؛ و «مشاوره سرمايه‎گذاري» غالباً مشتمل بر حوزه‎هاي مديريت ثروت و دارايي، جذب سرمايه‎گذار خارجي، مديريت ريسك، تأمين مالي از طريق بازار سرمايه، صرافي و ليزينگ است. طي دهه‎هاي اخير، ارائه انواع خدمات مشاوره، در زمره خدمات بانك‎ها از جمله خدمات «بانك‎هاي توسعه‎اي» و «بانكداري كسب‎وكارهاي كوچك و متوسط» قرار گرفته كه در ادامه به ارائه توضيحات بيشتر در اين خصوص پرداخته شده است.

الف) خدمات مشاوره در بانك‎هاي توسعه‎اي  

بانك‎هاي توسعه‎اي طي ساليان متمادي، ويژگي اصلي معماري تأمين مالي توسعه‎اي بوده‎اند (آنكتاد، 2016)؛ اين بانك‎ها نه تنها در تأمين مالي بلندمدت طرح‎هاي پر ريسك نقشي حياتي ايفا مي‎نمايند، بلكه به‎عنوان ابزاري اساسي در حمايت از استراتژي‎هاي توسعه به شمار مي‎روند. بانك‎هاي توسعه‎اي بنا به حوزه تخصصي فعاليت خود، در بخش‎هاي گوناگوني از اقتصاد به انجام عمليات مي‎پردازند و گونه‎هاي متفاوتي از مشتريان را تحت پوشش ارائه خدمات قرار مي‎دهند. بانك‎هاي توسعه‎اي در سراسر جهان عهده‎دار نقش‎ها و وظايف ويژه‎اي هستند كه شاخص‎ترين آنها عبارتند از: تأمين مالي سرمايه‎گذاري‎ها‎‎ در زمينه‎هاي جديد يا پر ريسك (نظير فناوري‎هاي نوين، بنگاه‎هاي كوچك و متوسط، و طرح‎هاي مربوط به مناطق محروم و يا كمتر توسعه‎يافته)، تأمين مالي طرح‎ها و پروژه‎هايي كه منافع اجتماعي آنها بيش از منافع تجاري آنهاست، تقويت و توانمندسازي بخش خصوصي مولد و كارآفرين، تأمين مالي بلندمدت جهت راه‎اندازي طرح‎هاي زيربنايي، و تأثير بر شكل‎گيري سطوح پايدار فعاليت‎هاي اقتصادي و اشتغال در اقتصادهاي ملي.

اين در حالي است كه طي دهه‎هاي اخير، بانك‎هاي توسعه‎اي در راستاي توسعه خدماتي فراتر از صرفاً اعطاي تسهيلات، طيف گسترده‎اي از محصولات و خدمات غيرمالي را نيز به مشتريان خود پيشنهاد نموده‎اند. به بياني دقيق‎تر، با توجه به اهميت ارائه خدمات مشاوره به‎عنوان يكي از مزيت‎هاي رقابتي در بانكداري مدرن، بانك‎هاي توسعه‎اي ارائه خدمات مشاوره‎اي در زمينه تخصصي فعاليت‎هايشان را در پيش گرفته‎اند.‌ در تأييد اين مطلب، گزارش تدوين شده ادفياپ (2009) حاكي از آن است كه بانك‎هاي توسعه‎اي از دهه‎هاي 80 و 90 ميلادي در كنار ارائه خدمات مالي، خدمات ديگري از جمله خدمات مشاوره را به مجموعه خدمات پيشنهادي خود افزوده‎اند. اشاعه اين خدمات تا بدان‎جا پيش رفته كه بانك‎هاي توسعه‎اي در برخي از كشورها تبديل به مشاوران تخصصي مشتريان خود شده‎اند؛ اين وضعيت به‎ويژه در مورد كسب‎وكارهاي كوچك و متوسط كه با چالش‎هاي بيشتري در قياس با بنگاه‎هاي بزرگ مواجه‎اند از اهميتي خاص برخوردار است. به‎منظور آشنايي بيشتر با حوزه‎هاي ارائه خدمات مشاوره در بانك‎هاي توسعه‎اي جهان، خلاصه‎اي از طيف ارائه اين خدمات در جدول زير گردآوري شده است.

جدول 1- ارائه خدمات مشاوره در بانك‎هاي توسعه‎اي منتخب در جهان

نام بانك يا نهاد مالي

گستره ارائه خدمات مشاوره

بانك توسعه كسبوكار كانادا

(Business Development Bank of Canada )

 

برنامه‎ريزي استراتژيك، برنامه‎ريزي مالي، مديريت منابع انساني، مديريت مالي، مديريت فروش و بازاريابي، برندسازي، فروش و بازاريابي ديجيتال، رشد تجارت خارجي، فناوري، بهينه‎سازي عمليات، و اخذ گواهي‎هاي مرتبط با كيفيت و استاندارد (ISO 9001، ISO 14001) از طريق هيئت‎هاي مشاوره‎اي متشكل از كارشناسان و متخصصان

بانك توسعهاي تركيه

(Development Bank of Turkey)

 

برخورداري از تيم مشاوران متخصص و مجرب در حوزه‎هاي ملي و بين‎المللي

بانك توسعهاي قطر

(Qatar Development Bank)

 

تأمين مالي در حوزه صنايع كوچك و متوسط، اجراي پروژه‎هاي مختلف در حوزه‎هاي آموزشي، بهداشتي، كشاورزي، و توريستي و ارائه خدمات مشاوره‎اي و سازماندهي سمينارها و كارگاه‎هايي به‎منظور بحث و بررسي پيرامون سرمايه خطرپذير، توافقات قانوني، اخذ مجوزهاي دولتي، تأييديه‎ها، وگواهي‎هاي ترخيص كالا

بانك توسعهاي شرق آفريقا

(East African Development Bank (EADB))

 

خدمات مشاوره در زمينه مديريت ثروت، مديريت پروژه و تشكيل سرمايه

PIRAEUS BANK

 

طيف گسترده‎اي از خدمات مشاوره در قالب مشاوره استراتژيك كسب‎وكار، زيرساخت، موضوعات فني، مديريت پروژه

 

ب) خدمات مشاوره در بانكداري كسب‎وكارهاي كوچك و متوسط (SME Banking)

بررسي موردي بانك‎هاي موفق جهان در حوزه بانكداري كسب‎وكارهاي كوچك و متوسط دلالت بر آن دارد كه طي دهه اخير، ارائه خدمات غيرمالي –به‎وي‍‍ژه مشاوره‎هاي تخصصي و هدفمند- به يكي از اركان كليدي در برنامه‎ريزي استراتژيك آنها بدل گرديده است. از بانك‎هاي پيشرو در حوزه ارائه خدمات غيرمالي و مشاوره‎اي به كسب‎وكارها مي‎توان به سه بانك تي‎اي‎بي (TEB) تركيه، آي‎سي‎آي‎سي‎آي (ICICI) هند، و استاندارد چارترد (به‎وي‍ژه در شعب سنگاپور، نيجريه و كنيا) اشاره داشت. سه بانك نامبرده، از سوي شركت مالي بين‎المللي (IFC) به‎عنوان سه بانك برتر جهان در حوزه ارائه خدمات غيرمالي معرفي شده و تجارب آنها از ديد مشتريان، موفقيت‎آميز ارزيابي شده است. اين سه بانك با در پيش گرفتن رويكردي فراتر از ارائه تسهيلات، خدمات مشاوره تخصصي را از طريق مشاوران و كارشناسان مجرب و آموزش‎ديده به مشتريان پيشنهاد مي‎نمايند. مجموعه خدمات غيرمالي سه بانك منتخب فوق در جدول (2) ارائه گرديده است.

جدول 2- مجموعه خدمات غيرمالي در بانكداري كسب‎وكارهاي كوچك و متوسط

نام بانك

خدمات غيرمالي

TEB تركيه

مشاوره به مشتريان كوچك و متوسط (SME) در سطوح مختلف و متناسب با نياز متقاضيان، راه‎اندازي آكادمي مختص گروه SME (در قالب ارائه دوره‎هاي آموزشي هدفمند در حوزه‎هاي موردنياز كسب‎وكارها)، خط تلفن پشتيبان رايگان براي گروه SME، خدمات تلويزيوني/ويدئويي مختصSME  (جهت به اشتراك‎گذاري فيلم‎هاي آموزشي در حوزه كسب‎وكار، امكان پرسش و پاسخ با كارشناسان و ...)، باشگاه مشتريان ويژه گروه SME، راه‎اندازي پلت‎فرم KOBI Lingo  (براي تسهيل انجام مكاتبات به زبان‎هاي مختلف)

ICICI هند

طراحي وب‎سايت جهت ارائه خدمات آموزشي، مشاورهاي و انتقال اطلاعات به گروه SME، مشاركت با روزنامه‎هاي مهم هند در انتشار هفتگي مطالب مرتبط با حوزه كسب‎وكار، برگزاري كارگاه‎هاي آموزشي، مشاركت با شبكه‎هاي تلويزيوني در راستاي پخش نشست‎هاي تخصصي در سطح مديران همچنين معرفي كسب‎وكارهاي كوچك و متوسط نمونه 

استانداردچارترد

ارائه مشاوره به كسب وكارهاي كوچك و متوسط از طريق سطوح مختلفي از مديران ارتباطي و مشاوران، ارائه خدمات آموزشي، و انتقال اطلاعات (چاپ اطلاعات و تحليل‎هاي كسب‎وكار در مجلات ماهانه كسب‎وكار ...)

 

با عنايت به نقش تأثيرگذار بانك‎هاي توسعه‎اي در حمايت از كسب‎وكارها به‎ويژه كسب‎وكارهاي كوچك و متوسط، همچنين با توجه به پتانسيل‎ بانك‎هاي توسعه‎اي كشور براي دستيابي به اهداف اقتصاد مقاومتي، به نظر مي‎رسد اشاعه فرهنگ به‎كارگيري ابزارهاي غيرمالي توانمندساز نظير «مشاوره» بتواند راهكاري اثربخش براي تحرك بخشيدن به بخش واقعي اقتصاد، و تقويت تاب‎آوري اقتصادي ايران باشد.

 شماره خبر : 10004      انتشار : 27/3/1397        آرشيو بانک         آرشيو همه اخبار


   نظرات کاربران :

نام و نام خانوادگی : *  
نظرات : *

(حداکثر 900 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :  
   

eghtesadkalan.ir

کلیه حقوق تجاری اين سايت برای گروه خبری محفوظ میباشد

استفاده و انتشار مطالب اين سايت با نیت بالا بردن فرهنگ و دانش بشری آزاد میباشد

برنامه نويسی : اصفهان هاست